Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Criteriumgericht toetsen

Dossier: alle informatie over Criteriumgericht toetsen

Toetsen zijn middelen om de vorderingen van een kind te onderzoeken. Het doel van toetsen is het antwoord op de vraag: hoe staat deze leerling er op dit moment voor en hoe kan hij zich verder ontwikkelen?

 

Je kunt normgericht of criteriumgericht toetsen. Bij criteriumgericht toetsen worden de prestaties van leerlingen getoetst aan vooraf vastgestelde criteria, in plaats van hun prestaties te vergelijken met die van anderen. Hierbij gaat het om het meten of een leerling specifieke leerdoelen of competenties heeft behaald. De nadruk ligt op objectieve criteria die vooraf duidelijk zijn voor zowel de docent als de leerling. Dit type toetsing bevordert transparantie, omdat het duidelijk maakt wat van de leerling wordt verwacht. Daarnaast helpt het leerlingen om inzicht te krijgen in hun eigen voortgang en biedt het gerichte feedback waarmee ze zich verder kunnen ontwikkelen. 

 

Voorbeelden van criteriumgerichte toetsen zijn: methodegebonden toetsen in het basisonderwijs of voortgezet onderwijs, of het theorie-examen voor het rijbewijs.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 18 oktober 2024

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.