Toetsen zijn middelen om de vorderingen van een kind te onderzoeken. Het doel van toetsen is om antwoord te geven op de vraag: hoe staat deze leerling er op dit moment voor, en hoe kan hij zich verder ontwikkelen?
Je kunt normgericht of criteriumgericht toetsen. Normgericht toetsen is een manier van beoordelen waarbij de prestaties van leerlingen worden vergeleken met die van een grotere groep, vaak een landelijke normgroep. In plaats van te kijken of een leerling vooraf vastgestelde leerdoelen heeft behaald, wordt hier gekeken hoe goed een leerling het doet ten opzichte van anderen. Dit type toetsing geeft inzicht in de relatieve positie van een leerling binnen een groep en wordt vaak gebruikt om selecties van leerlingen te maken.
Bij normgericht toetsen worden de scores van leerlingen bijvoorbeeld omgezet in percentielen of niveaus, waarbij duidelijk wordt of een leerling gemiddeld, onder of boven gemiddeld scoort in vergelijking met de referentiegroep.
Voorbeelden van normgerichte toetsen zijn: de methode onafhankelijke toetsen (zoals Citotoetsen of de doorstroomtoets in groep 8) en IQ-tests, waarbij de prestaties van de leerling worden vergeleken met die van een normgroep van dezelfde leeftijd.
Laatst geactualiseerd op 18 oktober 2024