Technisch meubilair
Geplaatst op 1 juni 2016
Talenten leerlingen stimuleren vraagt om coachend onderwijs
Zet een chirurg van 100 jaar geleden in een operatiekamer van nu, dan zal hij niet weten hoe te werk te gaan. Doe je dat met een leraar, dan zal dit probleem een stuk minder zijn. Het onderwijs begint de laatste jaren pas een transitie door te maken. Denk aan de MOCS, online colleges van toonaangevende Universiteiten, BYOD en Ipad scholen. Taal en rekenen blijft de basis. Echter een probleemoplossend vermogen, ICT geletterdheid en het ontwikkelen van sociale vaardigheden is steeds essentiëler.
Leerlingen moeten vooral de alom aanwezige kennis weten toe te passen. Leerlingen van nu moeten kunnen concurreren met afgestudeerden van over de hele wereld. Het gaat niet om verworven competenties, maar het aanwezige talent en hoe dit optimaal benutten. De transitie begint bij het basisonderwijs. Hoe kun je met de inrichting van leslokalen hier op inspelen?
Als docent ben je met name coachend bezig om leerlingen hun talent te laten ontdekken en hun sluimerende mogelijkheden te stimuleren. Heterogene groepen en verschillende leerdoelen vragen dan om een leeromgeving die makkelijk is aan te passen. Met flexibele schoolmeubels kan een leerling geconcentreerd individueel aan het werk gaan, terwijl een ander deel van de groep start met een creatieve groepsbrainstorm of onderzoekend leert met techniek. B4 Technisch Meubilair uit Den Bosch introduceert een meubellijn die inspeelt op deze manier van werken: de flexibele leeromgeving van Hohenloher.
Inrichting past zich aan het leerdoel aan
De meubellijn zorgt voor een flexibele leeromgeving, waarbij de bestaande ruimtes in school steeds aangepast kunnen worden aan het leerdoel van dat moment of de lesvorm. Leerlingen kunnen individueel, als duo of in groepen samenwerken. Met de meubellijn van Hohenloher is alles overzichtelijk ingericht, voor ieder lesmiddel is een juiste logische plek gecreëerd. Een plek die ‘meereist’ met de indeling en leerdoel van de dag.
Scholen testen flexibele leeromgeving
Tijdens de Conferentie Actie=Reactie in Lunteren van BiologiePlus, hebben leraren van verschillende basisscholen de nieuwe meubellijn getest. Ze kregen de opdracht de meubels in te tekenen in een klaslokaal dat transformeerde naar een technieklokaal. Dit was ook het thema van de conferentie: hoe prikkel je de nieuwsgierigheid van leerlingen en laat je ze leuke en spannende proefjes doen? Alles ter voorbereiding op de verplichte technieklessen voor het jaar 2020.
Leraren gaven aan dat het eenvoudig kunnen verrijden van de meubels een aanwinst is. Gezien de vaak beperkte ruimte in leslokalen, werden leraren enthousiast bij het idee dat ze eenvoudig alles aan de kant konden zetten na een klassikale les of kringgesprek, om vervolgens in groepjes aan de slag te gaan.
Samenvatting
Verder kijken
Meer informatie over de flexibele leerlijn en/of over het inrichten van een technieklokaal voor het basisonderwijs of middelbare school, kunt u opvragen bij B4 Technisch Meubilair www.b4technischmeubilair.nl