Kennisplatform
logo wij-leren.nl
Inloggen
Het Kennisplatform voor het onderwijs
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

IQ-test | intelligentietest

Dossier: alle informatie over IQ-test | intelligentietest

Een IQ-test is een meting waarbij de intelligentie van een mens wordt vastgesteld. IQ staat voor Intelligentie Quotiënt. Omdat het IQ uit veel verschillende facetten bestaat, is het moeilijk om een exact IQ te bepalen. Ook bestaat er nog altijd geen concensus over wat precies intelligentie is. Bovendien is het zo dat sommige onderdelen van de intelligentie – zoals het geheugen – veranderen bij het ouder worden. Bij het opgroeien neemt het IQ toe, terwijl dit op latere leeftijd weer afneemt.

Scores op de iq-test worden als volgt ingedeeld: Een gemiddeld IQ is 100. Bijna 70% procent van de bevolking heeft een IQ tussen de 85 en de 115. Iemand met een IQ boven de 115 is meerbegaafd. Als het IQ boven de 130 ligt, spreekt men van hoogbegaafdheid. Bij een IQ van 70 tot en met 85 spreekt men van zwakbegaafd. Daaronder wordt gesproken van een verstandelijke beperking. Dit varieert van een lichte tot diepe verstandelijke beperking. 

Een IQ-test score moet met voorzichtigheid worden geïnterpreteerd. Dit heeft onder andere te maken met de volgende factoren:

  • Een IQ-test is een momentopname: wanneer je bijvoorbeeld ziek bent of slecht geslapen hebt, kan de score lager uitvallen.
  • De test is te manipuleren: iemand kan veel geoefend hebben, waardoor de score hoger uit kan vallen.
  • De onderwijsachtergrond: uit onderzoek blijkt dat niet alleen de aangeboren intelligentie, maar ook de kwaliteit van het genoten onderwijs de score bepaalden.
  • De opbouw van de IQ-test: een fout op een korte IQ-test heeft meer effect dan een fout op een langere IQ-test; de score zal bij een kortere test lager uitvallen dan bij een langere test. Daarnaast meet een iq-test vaak niet alle aspecten van intelligentie. Beter zou dus zijn om resultaten te interpreteren op grond van verschillende testen of toetsresultaten.
  • Culturele verschillen: sommige vaardigheden zijn erg verweven met cultuur, waardoor mensen uit andere culturen op dezelfde test lager kunnen scoren, terwijl ze met een andere test die gericht is op hun eigen cultuur hoger zouden scoren.

Intelligentietesten die voor kinderen veel gebruikt worden, zijn de WISC en de RAKIT.

Populaire boeken over IQ-t​ests en assessments

en

en

Assessment doen
 
Assessment doen
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 15 april 2024

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Serie webinars over actuele onderwijskundige thema'sSerie webinars over actuele onderwijskundige thema's
 Wij-leren.online Academie
Wat is begaafdheid?Wat is begaafdheid?
 Wij-leren.nl Academie
Gedragsexpert in het vmbo en mboGedragsexpert in het vmbo en mbo
 Medilex Onderwijs

Boeken

Succesvol begeleiden van hoogbegaafdenSuccesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren - Arja KerpelDe GidsDe Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs - Arja KerpelBegaafde onderpresteerdersHet begeleiden van begaafde onderpresteerders - Arja KerpelGevoelig hoogbegaafdGevoelig hoogbegaafd - hoogsensitiviteit bij hoogbegaafden - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelLeven met intensiteitLeven met intensiteit - De gevoeligheid van begaafden - Arja KerpelHoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprongHoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong - Marleen Legemaat

Samenvatting

HoogbegaafdheidHoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak - Arja KerpelOnderpresterenOnderpresteren: kenmerken - oorzaken - gevolgen - aanpak - Arja KerpelLapbook maken met kleutersEen lapbook maken met kleuters - Praktische voorbeelden en tips - Lianne JongsmaAandeel lln met disharmonisch IQ profielWat zegt een disharmonisch intelligentieprofiel over de vervolgopleiding? - redactie

Opinie

Intelligentie Structuur TestIntelligentie Structuur Test: kritische beschouwing van deze IQ test - Lisanne van NijnattenWISC-III of RAKIT-2?Gaat RAKIT-2 de WISC-III IQ-test vervangen? - Lisanne van Nijnatten

Verdieping

Begeleiding hoogbegaafden met ontwikkelingsstoornisBeter begeleiden van Dubbel Bijzondere leerlingen - Eleonoor van GervenKlas overslaanKlas overslaan / versnellen? Let op! - Teije de VosSchoolkeuze havo/vwoSelectie op basis van talent is goed voor de leerresultaten - Annemieke TopRAKIT-2 intelligentietestDe RAKIT-2 intelligentietest - IQ test - Lisanne van NijnattenMisverstanden hoogbegaafdheidZeven misverstanden rond hoogbegaafdheid - Arja KerpelChronisch onderpresterenChronisch onderpresteren - de urgentie om vroeg in te grijpen - Lisanne van NijnattenIQ onderzoekIQ onderzoek: een introductie - Lisanne van NijnattenOnderpresteerdersOnderpresteerders - Eleonoor van GervenSlimme kleutersSlimme kleuters - Eleonoor van GervenHoogbegaafdheid leerkrachtcompetentiesZeven domeinen van leerkrachtcompetenties - Eleonoor van GervenOPP als groeimodelHet Ontwikkelingsperspectief als groeimodel - Korstiaan KarelsOPP en IQWaarom een ontwikkelingsperspectief meer is dan IQ en leerrendement - Noëlle PameijerIntelligentiekloofIQ test uitslag: Intelligentiekloof - Lisanne van NijnattenIQ-test beelddenkersBeelddenkers en IQ test - Lisanne van NijnattenVisies op begaafdheidHet verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid - Eleonoor van GervenPlusklas of inclusie onderwijsHoe lang blijft de plusklas nog bestaan? - Martine Blonk - MeulenkampHet verschil tussen wijsheid en intelligentieWijsheid en hoogbegaafdheid - Hilde van RossenWijsheid en hoogbegaafdheid deel 2Over opvoeding tot wijsheid, ook bij hoogbegaafde kinderen -deel 2- - Hilde van RossenCognitieve functiesWat zijn cognitieve functies? -1- - Emiel van DoornCognitieve kennisCognitieve kennis -2- - Emiel van DoornOverzicht serie cognitieve en executieve functiesCognitieve functies in relatie tot de executieve functies; Intro en overzicht -0- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerkingUitwerking van de cognitieve functies-deel 1 -3- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerking deel 2Uitwerking van de cognitieve functies-deel 2 -4- - Emiel van DoornExecutieve functies definitieInleiding op executieve functies -5- - Emiel van DoornExecutieve functies discussieDiscussie over executieve functies -6- - Emiel van DoornComponenten executieve functiesComponenten van de executieve functies en hun ontwikkeling -7- - Emiel van Doornbelang executief functionerenBelang van executieve functies -8- - Emiel van Doorncognitieve en executieve functies informatieverwerkingExecutieve functies in relatie tot de cognitieve functies -9- - Emiel van DoornExecutieve en cognitieve functies praktisch handelenPraktisch handelen: koppeling cognitieve functies en executieve functies -10- - Emiel van DoornCognitieve kennisCognitieve kennis -2- - Emiel van DoornOverzicht serie cognitieve en executieve functiesCognitieve functies in relatie tot de executieve functies; Intro en overzicht -0- - Emiel van DoornCognitieve kennisCognitieve kennis -2- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerkingUitwerking van de cognitieve functies-deel 1 -3- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerkingUitwerking van de cognitieve functies-deel 1 -3- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerking deel 2Uitwerking van de cognitieve functies-deel 2 -4- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerking deel 2Uitwerking van de cognitieve functies-deel 2 -4- - Emiel van DoornZijn etiketten voor een kind altijd helpend? De voor- en nadelen van labels - Willy de Heer10 veelgestelde vragen executieve functies10 veelgestelde vragen over executieve functies - Machiel KarelsLeerpotentieel verdiepingHet begrip leerpotentieel: theoretische en praktische perspectieven - Machiel Karels

Dossiers

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.