Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Ontwikkelingsvoorsprong

Dossier: alle informatie over Ontwikkelingsvoorsprong

Een ontwikkelingsvoorsprong is de voorsprong in ontwikkeling die een kind heeft in vergelijking met het niveau wat op zijn leeftijd verwacht wordt.

De term ontwikkelingsvoorsprong wordt vooral gebruikt bij kleuters. Bij jonge kinderen kan je namelijk niet spreken van hoogbegaafdheid. Want op jonge leeftijd is het nog niet duidelijk of de voorsprong in de ontwikkeling tijdelijk is of van blijvende aard. Dat komt omdat de ontwikkeling van het jonge kind in sprongen verloopt. Soms gaat de ontwikkeling heel hard, maar het kan ook een poos langzaam gaan.

Het is belangrijk om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong genoeg uitdaging te geven, want anders lopen zij kans op onderpresteren. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben speciale onderwijsbehoeften. De activiteiten moeten daarop afgestemd zijn. Kenmerken van geschikte activiteiten voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong zijn:

  • Open en uitnodigend om te ontdekken. 
  • Complex, grote denksprongen mogelijk maken en ruimte bieden voor creativiteit. 
  • Tegemoetkomen aan de behoefte om te leren lezen, schrijven en rekenen
  • Bijdragen aan een brede ontwikkeling. 
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 23 november 2020

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat is begaafdheid?Wat is begaafdheid?
 Wij-leren.nl Academie
Remedial Teacher in het voRemedial Teacher in het vo
 Medilex Onderwijs
Serie webinars over actuele onderwijskundige thema'sSerie webinars over actuele onderwijskundige thema's
 Wij-leren.online Academie

Boeken

Succesvol begeleiden van hoogbegaafdenSuccesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren - Arja KerpelDe GidsDe Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs - Arja KerpelPassend onderwijs voor begaafdenPassend onderwijs voor begaafde leerlingen - Arja KerpelGevoelig hoogbegaafdGevoelig hoogbegaafd - hoogsensitiviteit bij hoogbegaafden - Arja KerpelOntwikkeling jonge kindNaar school - Psychologie van 3 tot 8 jaar - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelLeven met intensiteitLeven met intensiteit - De gevoeligheid van begaafden - Arja KerpelUitdagende peuters en kleuters uitdagenUitdagende peuters en kleuters uitdagen - Lianne JongsmaUitdagende peuters en kleuters uitdagenUitdagende peuters en kleuters uitdagen - Lianne Jongsma

Samenvatting

HoogbegaafdheidHoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak - Arja KerpelOnderpresterenOnderpresteren: kenmerken - oorzaken - gevolgen - aanpak - Arja KerpelLapbook maken met kleutersEen lapbook maken met kleuters - Praktische voorbeelden en tips - Lianne JongsmaLapbook makenLapbook maken - Een creatieve verrijkingsopdracht - Arja KerpelLapbook makenLapbook maken - Een creatieve verrijkingsopdracht - Arja KerpelDabrowskiDabrowski: theorie van positieve desintegratie en de overprikkelbaarheden - Machiel Karels

Opinie

HuiswerkbegeleidingHuiswerkscholen zijn géén oplossing voor onderpresteren - Lisanne van Nijnatten

Verdieping

Doorgaande lijn voor hoogbegaafdenHoogbegaafde leerlingen: het hele team in beweging - Martine Blonk - MeulenkampRAKIT-2 intelligentietestDe RAKIT-2 intelligentietest - IQ test - Lisanne van NijnattenLeerstof hoogbegaafdenLeerstof hoogbegaafden: moeilijk moet! - Eleonoor van GervenOnderpresteerdersOnderpresteerders - Eleonoor van GervenSlimme kleutersSlimme kleuters - Eleonoor van GervenHoogbegaafdheid leerkrachtcompetentiesZeven domeinen van leerkrachtcompetenties - Eleonoor van GervenPlusklas of inclusie onderwijsHoe lang blijft de plusklas nog bestaan? - Martine Blonk - MeulenkampHoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkelingGevoelige periodes en hoogbegaafdheid (1) - Hilde van RossenGevoelige periodes - integratie leerwinstenGevoelige periodes en hoogbegaafdheid (2) - Hilde van RossenDirecte instructie onderzoek Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek? - Ewald VervaetEen ontwerp van Optimaliserend OnderwijsPreventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs - Ton Mooij

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.