Kennisplatform
logo wij-leren.nl
Inloggen
Het Kennisplatform voor het onderwijs
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Hoogbegaafdheid

Dossier: alle informatie over Hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid; daar zijn veel definities van. Geen enkele is alles omvattend. Waar experts het over eens zijn: hoogbegaafdheid is meer dan alleen een IQ-score boven de 130. Naast intelligentie zijn ook creativiteit en motivatie kenmerkend.  

Een veelgebruikte definitie is de omschrijving van het Delphi-model: “Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.”. Het Delphi model bestaat uit de volgende kernpunten:

  • Zijn (autonoom).
  • Denken (hoogintelligent). Ze zijn snel van begrip en kunnen grote denkstappen maken.
  • Voelen (rijk geschakeerd).
  • Willen (gedreven en nieuwsgierig). Ze hebben een brede interesse.
  • Doen (scheppingsgericht).
  • Waarnemen (hoogsensitief).

Bij hoogbegaafden zijn al deze elementen veelal sterk aanwezig. Ongeveer 2 tot 3% van de mensen is hoogbegaafd.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 3 december 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Serie webinars over actuele onderwijskundige thema'sSerie webinars over actuele onderwijskundige thema's
 Wij-leren.online Academie
Zone van naaste ontwikkelingZone van naaste ontwikkeling
 Wij-leren.nl Academie
Gedragsexpert in het havo en vwoGedragsexpert in het havo en vwo
 Medilex Onderwijs
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!

Boeken

Succesvol begeleiden van hoogbegaafdenSuccesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren - Arja KerpelHet hoogstimulatieve kindHet hoogstimulatieve kind - Gevoelig en druk tegelijk - Arja KerpelDe GidsDe Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs - Arja KerpelPassend onderwijs voor begaafdenPassend onderwijs voor begaafde leerlingen - Arja KerpelBeleid hoogbegaafdheidSlim beleid - Beleid rond hoogbegaafdheid - Arja KerpelOnderpresterenOnderpresteren op de basisschool - Arja KerpelMisdiagnose van hoogbegaafdenMisdiagnose van hoogbegaafden - Arja KerpelBegeleiding hoogbegaafdenDe begeleiding van hoogbegaafde kinderen - Arja KerpelGevoelig hoogbegaafdGevoelig hoogbegaafd - hoogsensitiviteit bij hoogbegaafden - Arja KerpelHoogbegaafd met stoornisHoogbegaafde kinderen met stoornissen - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelLeven met intensiteitLeven met intensiteit - De gevoeligheid van begaafden - Arja KerpelOnderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafdenOnderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden - Marleen LegemaatHoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingenHoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen - Marleen LegemaatUitdagende peuters en kleuters uitdagenUitdagende peuters en kleuters uitdagen - Lianne JongsmaUitdagende peuters en kleuters uitdagenUitdagende peuters en kleuters uitdagen - Lianne JongsmaHoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprongHoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong - Marleen LegemaatAlle leerlingen bij de lesAlle leerlingen bij de les - Machiel Karels

Samenvatting

HoogbegaafdheidHoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak - Arja KerpelOnderpresterenOnderpresteren: kenmerken - oorzaken - gevolgen - aanpak - Arja KerpelLapbook maken met kleutersEen lapbook maken met kleuters - Praktische voorbeelden en tips - Lianne JongsmaLapbook makenLapbook maken - Een creatieve verrijkingsopdracht - Arja KerpelLapbook makenLapbook maken - Een creatieve verrijkingsopdracht - Arja KerpelHoogsensitiviteitHoogsensitiviteit - Hooggevoeligheid herkennen en tips - Marleen LegemaatDabrowskiDabrowski: theorie van positieve desintegratie en de overprikkelbaarheden - Machiel Karels

Opinie

HuiswerkbegeleidingHuiswerkscholen zijn géén oplossing voor onderpresteren - Lisanne van Nijnatten

Verdieping

Rekenen hoogbegaafde leerlingen Altijd de beste in rekenen. Tot nu. - Martine Blonk - MeulenkampVerrijkend themaonderwijs kleuters Verrijking bij thema's in de kleuterklas - Martine Blonk - MeulenkampBegeleiding hoogbegaafden met ontwikkelingsstoornisBeter begeleiden van Dubbel Bijzondere leerlingen - Eleonoor van GervenHoogbegaafdheid en plannenLeer hoogbegaafde kinderen zelf te sturen! - Martine Blonk - MeulenkampDoorgaande lijn voor hoogbegaafdenHoogbegaafde leerlingen: het hele team in beweging - Martine Blonk - MeulenkampHoogbegaafdheid normaliserenHoogbegaafdheid normaliseren - Lisanne van NijnattenLeerhonger bij hoogbegaafdenHonger...! naar leren - Martine Blonk - MeulenkampHoogbegaafd zonder voorsprongHoogbegaafd zonder didactische voorsprong? - Lisanne van NijnattenFilosoferen met hoogbegaafde kinderenFilosoferen met hoogbegaafde kinderen - Lisanne van NijnattenExtra zorgvraagOnderwijs voor hoogbegaafden met extra zorgvraag - Lisanne van NijnattenHogere orde denkenHogere orde denkopdrachten - een must voor hoogbegaafde kinderen - Lisanne van NijnattenKlas overslaanKlas overslaan / versnellen? Let op! - Teije de VosVakspecifiek verrijkenUitdagend differentiëren in de les - vakspecifiek verrijken - René LeverinkDifferentiatieZij mogen allemaal leuke dingen doen - Dolf JansonUitdagend onderwijsBeter begeleiden van uitdagend onderwijs - Eleonoor van GervenTop down denkenTop-down denken in onderwijs en opvoeding - Lisanne van NijnattenRAKIT-2 intelligentietestDe RAKIT-2 intelligentietest - IQ test - Lisanne van NijnattenMisverstanden hoogbegaafdheidZeven misverstanden rond hoogbegaafdheid - Arja KerpelLeerstof hoogbegaafdenLeerstof hoogbegaafden: moeilijk moet! - Eleonoor van GervenOnderpresteerdersOnderpresteerders - Eleonoor van GervenSlimme kleutersSlimme kleuters - Eleonoor van GervenHoogbegaafdheid leerkrachtcompetentiesZeven domeinen van leerkrachtcompetenties - Eleonoor van GervenIntelligentiekloofIQ test uitslag: Intelligentiekloof - Lisanne van NijnattenVisies op begaafdheidHet verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid - Eleonoor van GervenPlusklas of inclusie onderwijsHoe lang blijft de plusklas nog bestaan? - Martine Blonk - MeulenkampHet verschil tussen wijsheid en intelligentieWijsheid en hoogbegaafdheid - Hilde van RossenWijsheid en hoogbegaafdheid deel 2Over opvoeding tot wijsheid, ook bij hoogbegaafde kinderen -deel 2- - Hilde van RossenSchaf leerstofjaarklas afSchaf leerstofjaarklas af! - Ton MooijHoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkelingGevoelige periodes en hoogbegaafdheid (1) - Hilde van RossenGevoelige periodes - integratie leerwinstenGevoelige periodes en hoogbegaafdheid (2) - Hilde van Rossenhoogbegaafd overgang po vo(Hoog)begaafde leerlingen en de overgang van PO naar VO - Martine Blonk - MeulenkampKenmerken van optimaliserend onderwijsKenmerken van Optimaliserend Onderwijs - Ton MooijOnderwijskwaliteit hoogbegaafde leerlingenOnderwijskwaliteit, ook voor (hoog)begaafde leerlingen - Ton MooijZijn etiketten voor een kind altijd helpend? De voor- en nadelen van labels - Willy de HeerHindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 2Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (2) - Carl D'hondtHindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1) - Carl D'hondtEen ontwerp van Optimaliserend OnderwijsPreventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs - Ton MooijHoe ga jij aan de slag met talent op school?Word jij ook een kindertalentenfluisteraar? - Luk DewulfHoe ga jij aan de slag met talent op school?Word jij ook een kindertalentenfluisteraar? - Luk DewulfHoogbegaafdheid in evolutie deel 1Hoogbegaafdheid in evolutie - deel 1 - Carl D'hondtHoogbegaafdheid in evolutie deel 2Hoogbegaafdheid in evolutie - deel 2 - Carl D'hondtDyssynchrone ontwikkelingDyssynchrone ontwikkeling - Carl D'hondtVerdiepingsopdrachten voor goede spellers in bovenbouw boWat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers? - redactieFactoren die leerlingen beinvloeden bij keuze vo/gymnasiumGymnasium of niet? Hoe komen leerlingen tot een keuze? - redactie

Dossiers

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.