Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Onderwijsbehoeften

Dossier: alle informatie over Onderwijsbehoeften

Onderwijsbehoeften zijn de voorwaarden of dingen die een kind nodig heeft om goed te kunnen leren. De onderwijsbehoeften verschillen per kind; een kind met dyslexie heeft andere onderwijsbehoeften dan een hoogbegaafd kind.

De onderwijsbehoefte kan betrekking hebben op diverse aspecten van het onderwijs, zoals: de instructie, de leerstof, de leertijd, de feedback, de werkvormen, de motivatie of de leeromgeving. De leerkracht heeft als taak om aan te sluiten bij de individuele onderwijsbehoeften van zijn leerlingen.

Onderwijsbehoeften en HGW

Binnen het kader van handelingsgericht werken (HGW) in het onderwijs verwijst onderwijsbehoeften naar de specifieke voorwaarden die een leerling nodig heeft om succesvol te leren. In het HGW-proces begint het met het helder krijgen van problemen, waarbij de leerkracht de individuele behoeften van de leerling identificeert. Dit omvat een grondige analyse van factoren die van invloed zijn op het leerproces.
 
Na de probleemverheldering stelt de leerkracht haalbare doelen op, waarbij meetbare criteria de richting aangeven voor het behalen van deze doelen. Het ontwikkelen van een plan van aanpak volgt, waarbij samenwerking tussen leerkrachten, ouders en andere betrokkenen essentieel is. Dit plan omvat de benodigde ondersteuning en interventies.
 
Uitvoering van het plan gaat hand in hand met nauwgezette evaluaties om de effectiviteit te meten en het plan indien nodig aan te passen. Handelingsgericht werken streeft naar een inclusieve leeromgeving waarin elke leerling, met respect voor hun unieke onderwijsbehoeften, de optimale kans krijgt om te floreren en zich te ontwikkelen.

Meer dan onderwijs

Theorie en praktijk van het onderwijs in de basisschool
Meer dan onderwijs
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 11 december 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
 Wij-leren.nl Academie
Onderpresteren in het basisonderwijsOnderpresteren in het basisonderwijs
 Medilex Onderwijs

Boeken

Differentiatie basisonderwijsDifferentiëren is te leren! (PO) - Marianne HogenhoutDifferentiëren voortgezet onderwijsDifferentiëren is te leren! (VO) - Machiel KarelsHoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprongHoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong - Marleen Legemaat

Samenvatting

Passend onderwijsPassend onderwijs op een basisschool - ondersteuningsplicht - Arja KerpelZorg voor het kindZorg voor het kind: passend onderwijs - onderwijsbehoeften - Arja Kerpel

Verdieping

Rekenen hoogbegaafde leerlingen Altijd de beste in rekenen. Tot nu. - Martine Blonk - MeulenkampDoorgaande lijn voor hoogbegaafdenHoogbegaafde leerlingen: het hele team in beweging - Martine Blonk - MeulenkampDoubleren of doorstromenHoe effectief is zittenblijven in het primair onderwijs? - Noëlle PameijerUitdagend leren in de 21e eeuwUitdagend leren in de 21e eeuw - Jos CöpOmdenken met data21e eeuwse vaardigheden inzetten bij het kijken naar data - Wendy Brasz en Myra den HaanGroepsplanloosPlanmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht - Wendy Brasz en Myra den HaanKindgericht onderwijsVan jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs - Machiel KarelsLeerstofjaarklassensysteem is failliet!Het leerstofjaarklassensysteem is failliet! - Machiel KarelsSchoolkeuze havo/vwoSelectie op basis van talent is goed voor de leerresultaten - Annemieke TopVakspecifiek verrijkenUitdagend differentiëren in de les - vakspecifiek verrijken - René LeverinkLeerstofjaarklassensysteemJij maakt het verschil voor je leerlingen - Dolf JansonRuimte voor lerarenRuimte voor maatwerk vraagt om ruimte voor leraren - Joyce van den BoogaardUitdagend onderwijsBeter begeleiden van uitdagend onderwijs - Eleonoor van GervenHoge verwachtingenVerwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect! - Marcel SchmeierMisverstanden hoogbegaafdheidZeven misverstanden rond hoogbegaafdheid - Arja KerpelOPP als groeimodelHet Ontwikkelingsperspectief als groeimodel - Korstiaan KarelsWerken met Groepsplan gedragPassend onderwijs: werken met een groepsplan gedrag - Kees van OverveldVisies op begaafdheidHet verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid - Eleonoor van GervenLeerkracht en Passend OnderwijsZorgen voor of zorgen over passend onderwijs? - Kees van OverveldOntwikkelingsperspectiefEen alternatieve benadering voor het opstellen van het ontwikkelingsperspectief in het reguliere basisonderwijs - Gerard MelisProbleemgedrag in gradatiesHet ene gedragsprobleem is het andere niet - Kees van OverveldOmgaan met introverte leerlingenOmgaan met introverte leerlingen, tips voor de leraar - Marieke StomphorstZijn etiketten voor een kind altijd helpend? De voor- en nadelen van labels - Willy de HeerWaarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevatPreventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen - Ton MooijGeen woorden maar kinderenGeen woorden, maar kinderen - Paul Filipiak

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.