Kennisplatform
logo wij-leren.nl
Inloggen
Het Kennisplatform voor het onderwijs
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Mediawijsheid

Dossier: alle informatie over Mediawijsheid

Mediawijsheid is het bewust en actief deelnemen aan de mediasamenleving. Om goed deel te kunnen nemen, zijn diverse competenties nodig:

  • Inzicht hebben in de toename van het mediagebruik in de samenleving.
  • Begrijpen hoe media gemaakt worden.
  • Zien hoe media de werkelijkheid kleuren
  • Apparaten, software en toepassingen gebruiken.
  • Oriënteren binnen mediaomgevingen.
  • Informatie vinden en verwerken.
  • Content creëren.
  • Participeren in sociale netwerken.
  • Reflecteren op het eigen mediagebruik.
  • Doelen realiseren met media.

Het begrip ne(t)tiquette (als samentrekking van internet en etiquette) wordt gebruikt om (ongeschreven) gedragsregels aan te duiden die fatsoenlijk internetgebruik bevorderen.

Zie verder:

Mediwawijsheid - competentiemodel

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 13 december 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
 Wij-leren.online Academie
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!

Boeken

E-learning trends en ontwikkelingenE-learning. Trends en ontwikkelingen - Wilfred RubensDigitale dementieDigitale dementie - Manfred Spitzer - Machiel KarelsLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ictLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict. - Myriam LieskampVan brokkelbrein naar focusVan brokkelbrein naar focus - Marleen LegemaatOntketen het brein van je kindOntketen het brein van je kind - Marleen LegemaatOntketen het brein van je kindOntketen het brein van je kind - Marleen Legemaat

Opinie

Kleuters en iPadsKleuters worden dommer van iPads - Sieneke GoorhuisDigitale media en kinderhersenenDigitale media en kinderhersenen - Ewald VervaetICT in kindcentraWelke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra? - Job van VelsenOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1): technologie - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2): curriculum - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3): wetenschappelijke ondersteuning - Tim SurmaSmartphones in de klas voortdurende discussieSmartphones in de klas: voortdurende discussie met dezelfde argumenten - Wilfred Rubens

Verdieping

Tabletprogramma's ondermijnen eigenaarschapDe leerling eigenaar van het leerproces? Niet met digitale oefenprogramma's! - Dolf JansonDigitale leermiddelen in het onderwijsDigitaal of analoog, het maakt wat uit! - Wendy Brasz en Myra den HaanProgrammeren 2Leren denken als een programmeur - De vijf denkprocessen in één leerlijn - Marléone GoudswaardProgrammeren 1Leren denken als een programmeur - Digitale bouwvakkers - Marléone GoudswaardMediawijsheid in curriculumWil Kim in de groepsapp? - René LeverinkProblematisch internetgedragProblematisch gebruik van sociale media en games - redactieLeren in 2020 - 2Leermiddelen in 2020 - op weg naar een digitaal leerlandschap - Jos CöpLeren in 2020 - 1Leren in 2020 - Jos CöpBlended learningGrenzen verleggen met blended learning - Sylvia PetersMythe van leerstijlenDrie onderwijskundige mythes ontmaskerd - Wilfred RubensDigitaal schoolbordDe kracht van het digitaal schoolbord - Jos CöpWoordenschat en ICTHoe ICT het woordenschatonderwijs kan verbeteren - Jos CöpSchermen-schermtijd verminderenMeer of minder schermen op school? - Ruben du BurckOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersBeoordeling LVS toetsen Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersKiezen tussen asynchroon online leren en synchroon online lerenMaak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie) - Wilfred RubensStudenten aanwezigheid leerervaringenWillen studenten niet meer naar school of universiteit komen? - Wilfred Rubens

Dossiers

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.