Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Learning analytics

Dossier: alle informatie over Learning analytics

Learning analytics is een Engels woord voor leeranalyses. Bij learning analytics wordt het leren op een systematische manier gemeten, met gebruik van digitale leeromgevingen. De studiedata van studenten worden verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd. De studiedata kunnen inzicht geven in:

-    Het studiegedrag en de studievoortgang van de studenten.
-    De kwaliteit van het onderwijsmateriaal en de toetsen die de opleiding gebruikt.
-    Het gebruik van de digitale leer- en werkomgeving.

Het doel van learning analytics is het versterken van het leerproces, want door inzicht in deze gegevens kunnen docenten hun studenten beter aansturen.

Learning analytics architectuur

Architectuur die laat zien hoe de verschillende lagen binnen een systeem voor learning analytics – input, dataopslag, analyse en presentatie – met elkaar verbonden zijn.

Learning analytics processor

De learning analytics processor (LAP) is het softwareprogramma dat de learning analytics data uit het LRS ordent en analyseert..

Learning record store

Een learning record store (LRS) is een systeem waar alle data worden opgeslagen uit de verschillende online (leer)omgevingen die studenten gebruiken.

Alternatieve benaming: Learning Record Warehouse

Bron: Surf.nl

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Boeken

E-learning trends en ontwikkelingenE-learning. Trends en ontwikkelingen - Wilfred RubensDigitale dementieDigitale dementie - Manfred Spitzer - Machiel KarelsOntketen het brein van je kindOntketen het brein van je kind - Marleen LegemaatOntketen het brein van je kindOntketen het brein van je kind - Marleen Legemaat

Opinie

Stellingen #2032Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen! - Machiel KarelsKleuters en iPadsKleuters worden dommer van iPads - Sieneke GoorhuisDigitale media en kinderhersenenDigitale media en kinderhersenen - Ewald VervaetICT in kindcentraWelke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra? - Job van Velsen

Verdieping

Adaptieve softwareAdaptieve software zet onderwijs op zijn kop - Tijl RoodProgrammeren 2Leren denken als een programmeur - De vijf denkprocessen in één leerlijn - Marléone GoudswaardProgrammeren 1Leren denken als een programmeur - Digitale bouwvakkers - Marléone GoudswaardDigitale feedback 2Directe feedback in digitale leermiddelen; succes gegarandeerd? - deel 2 - Pepijn DousiLeren in 2020 - 2Leermiddelen in 2020 - op weg naar een digitaal leerlandschap - Jos CöpLeren in 2020 - 1Leren in 2020 - Jos CöpBlended learningGrenzen verleggen met blended learning - Sylvia PetersDigitale didactiekTien pijlers van digitale didactiek - Wilfred RubensMythe van leerstijlenDrie onderwijskundige mythes ontmaskerd - Wilfred RubensPersoonlijk lerenEffectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw - Jos CöpDigitaal schoolbordDe kracht van het digitaal schoolbord - Jos CöpWoordenschat en ICTHoe ICT het woordenschatonderwijs kan verbeteren - Jos CöpSchermen-schermtijd verminderenMeer of minder schermen op school? - Ruben du BurckKiezen tussen asynchroon online leren en synchroon online lerenMaak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie) - Wilfred RubensStudenten aanwezigheid leerervaringenWillen studenten niet meer naar school of universiteit komen? - Wilfred Rubens

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.