Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Blended learning

Dossier: alle informatie over Blended learning

Blended learning betekent gemixt leren. Hierbij worden verschillende manieren van leren tot één leervorm gemaakt. Er zijn diverse definities, waarbij de mix een eigen invulling krijgt. De meest gebruikte definities zijn:

  • Een mix van leren met en zonder technologie. Bijvoorbeeld: een combinatie van e-learning en klassikaal leren. 
  • Een mix van vormen van e-learning, zoals synchroon en asynchroon e-learning. Bij synchroon e-learning leer je tegelijk met andere studenten, maar je bent op verschillende locaties. Bij asynchroon e-learning leer je op je eigen tijd en in je eigen tempo. Er is wel interactie met medestudenten, maar je werkt niet allemaal op hetzelfde moment aan een opdracht.
  • Een mix van didactische strategieën, ongeacht het gebruik van technologie.

Ook kan je deze drie definities weer mixen. Bij blended learning gaat het dus om het combineren van verschillende zaken naar eigen inzicht, zoals instructiemethodes, didactische strategieën en technologie. 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Boeken

E-learning trends en ontwikkelingenE-learning. Trends en ontwikkelingen - Wilfred RubensDigitale dementieDigitale dementie - Manfred Spitzer - Machiel KarelsOntketen het brein van je kindOntketen het brein van je kind - Marleen LegemaatOntketen het brein van je kindOntketen het brein van je kind - Marleen Legemaat

Samenvatting

Meer leren van beeld en geluid - redactieInterventies versterken van motivatie volwassen NT2 deelnemersInterventies voor het versterken van motivatie bij volwassen NT2-deelnemers in online leren - redactie

Opinie

Data analyseBig Data en leesplezier - Dick van der WaterenKleuters en iPadsKleuters worden dommer van iPads - Sieneke GoorhuisDigitale media en kinderhersenenDigitale media en kinderhersenen - Ewald VervaetICT in kindcentraWelke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra? - Job van VelsenAI docenten lerendenHoe AI lerenden en docenten in staat stelt hun werk beter te doen - Wilfred Rubens

Verdieping

NT2-onderwijs versterkenNT2-onderwijs versterken via formeel en informeel leren - Sylvia PetersProgrammeren 2Leren denken als een programmeur - De vijf denkprocessen in één leerlijn - Marléone GoudswaardProgrammeren 1Leren denken als een programmeur - Digitale bouwvakkers - Marléone GoudswaardLeren in 2020 - 2Leermiddelen in 2020 - op weg naar een digitaal leerlandschap - Jos CöpLeren in 2020 - 1Leren in 2020 - Jos CöpBlended learningGrenzen verleggen met blended learning - Sylvia PetersDigitale didactiekTien pijlers van digitale didactiek - Wilfred RubensMythe van leerstijlenDrie onderwijskundige mythes ontmaskerd - Wilfred RubensBlended learningBlended learning effectiever met regelmatig online toetsen - redactieComputerapplicatiesEffectieve computerapplicaties: vergelijk de didactiek, niet het domein - redactieDigitaal schoolbordDe kracht van het digitaal schoolbord - Jos CöpWoordenschat en ICTHoe ICT het woordenschatonderwijs kan verbeteren - Jos CöpVier instrumenten om classroom te 'flippen'Vier instrumenten om van flippen een succes te maken - Jaap VersfeltSchermen-schermtijd verminderenMeer of minder schermen op school? - Ruben du BurckAfstandsonderwijs en online leren Acht vragen aan Wilfred Rubens over leren op afstand - Wilfred RubensWat leerlingen nu leren - afstandsonderwijsWat leerlingen nu leren - Kiezen tussen asynchroon online leren en synchroon online lerenMaak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie) - Wilfred RubensStudenten aanwezigheid leerervaringenWillen studenten niet meer naar school of universiteit komen? - Wilfred RubensOnline begeleiding lopende band werkOnline begeleiding als lopende bandwerk - Wilfred Rubens

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.