Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

ADD

Dossier: alle informatie over ADD

ADD staat voor Attention Deficit Disorder. Het is een aangeboren aandoening. ADD wordt veroorzaakt door een afwijking in de werking van de neurotransmitters in de hersenen. Dit leidt tot een veranderde activiteit in bepaalde gebieden van de hersenen. 

 
Volgens DSM-IV, het algemeen gebruikte handboek voor de indeling van psychische aandoeningen, is ADD een subtype van ADHD.
 
ADD kenmerkt zich door een aandachtstekortstoornis en concentratieproblemen. 
 
ADD wordt meer dan ADHD in verband gebracht met depressie, angststoornissen en slechte schoolprestaties. Gedragsproblemen zijn over het algemeen minder aan de orde.
 
Onderzoek toont aan dat ADHD of ADD voorkomt bij 1 tot 4% van alle kinderen en dat zeker een derde deel er ook als volwassene nog last van ondervindt. Dit is een nogal ruime uitslag van het onderzoek en er is dus ook veel discussie over de diagnose ADD en ADHD.
 
ADD en ADHD komen voor bij mensen van alle opleidingsniveaus.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 november 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs
Executieve functies een nieuwe hype?Executieve functies een nieuwe hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Wat stuitert daar door je klas?Wat stuitert daar door je klas? Over kinderen met ADHD en hun leraren - Helèn de JongWiebelen en friemelen in de klasWiebelen en friemelen in de klas - Arja KerpelIk snap het wel, maar niet zo snel…Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid - Arja KerpelCoachen van kinderenCoachen van kinderen met zwakke executieve functies - Arja KerpelSlim maar...Slim maar.. Hoe je de executieve functies kunt versterken - Arja KerpelGedragsproblemen in de klasGedragsproblemen in de klas - Arja KerpelKrachtig anders lerenKrachtig anders leren - Kernvisie methode - Arja KerpelOmgaan met adhd op schoolOmgaan met ADHD op school - Anton HorewegADHD in de klas; praktische gids voor lerarenADHD in de klas; praktische gids voor leraren - Niels de Jong Executieve functies ontwikkelen in de klasExecutieve functies ontwikkelen in de klas - wat jij als leerkracht kunt doen - Machiel Karels

Samenvatting

ADHD uitlegADHD - symptomen - kenmerken - diagnose - behandeling - Arja Kerpel

Opinie

ADHD is geen ziekteADHD is geen ziekte - Laura Batstra

Verdieping

Neurofeedback en werkgeheugentrainingADHD behandeling: placebo-effect of bewezen werking? - Miriam de HeerBesturingssysteemHoe worden we eigenlijk ‘bestuurd’? - Miriam de HeerVoeding en lifestyleWat werkt bij ADHD? Over lifestyle, voeding en vitamines. - Miriam de HeerMotivatie en energieHoera, vakantie! Ouders kunnen er soms tegenop zien - Miriam de HeerJagerskinderenKansen creëren voor kinderen met ADHD - Anne van HeesInterventies gedragsproblemenInterventie bij gedragsproblemen - De Eerste Stap - Monique BaardADHD tipsADHD - tips voor de leerkracht - Anton HorewegMindfulness oefeningenMindfulness in de Klas - Hélène van OudheusdenADD tipsADD - Hoe ga je er mee om in de klas - Anton HorewegGedragsproblemenIndicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen - Machiel KarelsRed de ADHD diagnoseRed de ADHD diagnose - Laura BatstraConcentratieproblemenConcentratieproblemen - analyse en suggesties - Machiel KarelsADHD misdiagnoseDiagnose ADHD Schoenmaker blijf bij je leest - Willem de Jongleesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3- - Paul FilipiakHoe help je een leerling met ADHD?ADHD en school - Marieke StomphorstZijn etiketten voor een kind altijd helpend? De voor- en nadelen van labels - Willy de HeerExecutieve functies in de klasExecutieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leerkracht kunt doen. - Anton Horeweg

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.