Kennisplatform
logo wij-leren.nl
Inloggen
Het Kennisplatform voor het onderwijs
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Motivatie

Dossier: alle informatie over Motivatie

Motivatie is de drive die zorgt voor volharding in de activiteit. Het is belangrijk dat kinderen gemotiveerd zijn voor hun taak.

Er is onderscheid tussen intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie betekent dat de leerling gemotiveerd is van binnenuit. Extrinsieke motivatie wil zeggen dat de leerling gestimuleerd wordt door factoren van buitenaf. Dat kan al iets heel simpels zijn, bijvoorbeeld kinderen die extra netjes schrijven omdat ze dan een sticker krijgen. Je kunt de inzet bij een taak zichtbaar maken door een inzet meter, zoals hieronder:

Inzet meter
Met toestemming overgenomen van Platform Mindset

Een tekort aan motivatie is een belemmerende factor bij het presteren. In het onderwijs kan het gebrek aan uitdaging leiden tot gedemotiveerde leerlingen. Maar ook te hoge eisen kunnen een oorzaak van een gebrek aan motivatie zijn.

Gemotiveerd leren en lesgeven

De kracht van intrinsieke motivatie

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 20 november 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
 Wij-leren.online Academie
De intern begeleider als kwaliteitscoördinatorDe intern begeleider als kwaliteitscoördinator
 Medilex Onderwijs
Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
 Wij-leren.nl Academie
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!

Boeken

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leukerMakkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker - Marianne HogenhoutClose ReadingClose Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs - Marleen LegemaatDifferentiatie basisonderwijsDifferentiëren is te leren! (PO) - Marianne HogenhoutDifferentiëren voortgezet onderwijsDifferentiëren is te leren! (VO) - Machiel KarelsZelfregulerend lerenZelfregulerend leren - Effectiever leren met leerstrategieën - Arja KerpelToetsrevolutieToetsrevolutie - Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs - Helèn de JongDe lerende mensDe lerende mens - Arja KerpelPuberbrein binnenstebuitenPuberbrein binnenstebuiten - Helèn de JongTalent binnenstebuitenTalent binnenstebuiten - Daag jongeren uit met hun talenten aan de slag te gaan - Helèn de JongKlassenkrachtKlasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat - Arja KerpelOnderpresterenOnderpresteren op de basisschool - Arja KerpelDe Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven De Denkende Klas - Dick van der WaterenReguLEERReguLEER - Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren - Machiel Karels

Samenvatting

Faalangst uitlegFaalangst - Signalering en praktische tips - Arja KerpelOnderpresterenOnderpresteren: kenmerken - oorzaken - gevolgen - aanpak - Arja KerpelMotivatie Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie - Machiel KarelsLage toetsresultaten in vo en motivatiegebrekDuurzaamheidsinitiatieven in de retailsector: Strategieën, uitdagingen en toekomstperspectieven - redactieEffect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers boHet effect van tekstuele beoordelingen op basisschoolrapporten - redactieBelemmeringen bij doorstroom van havo naar vwoDoorstromen van Havo naar Vwo: hoe gaat dat? - redactie

Opinie

Een plasje buiten de pot Een plasje buiten de pot - Ivo MijlandTransformerenStop met innoveren! Ga in transitie - Marjoke HinnenOnderzoekend lerenDenken, dromen, kijken en doen - Bas ter AvestParticiperende oudersLuc Stevens zegt ‘Het hoort niet zo’. Het kán wel! - Joris SpekleInterne sturingStop marginalisering in het onderwijs - Marjoke HinnenVerwachtingenVerwachtingen van het jonge kind - Sieneke Goorhuis

Verdieping

Groeimindset: praktijk, ervaringen en tipsGroeimindset, toch maar wel - deel 2 - Dick van der WaterenTalentenscan motiveertHoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert - Nadine van der HartHet misbruik van de term precedentHet misbruik van de term 'precedent' - Ivo MijlandKritiek op groeimindset weerlegtGroeimindset, toch maar wel - deel 1 - Dick van der WaterenMotivatiewaaier; leraren kunnen inspirerenOngemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd - Ivo MijlandHoogbegaafdheid en plannenLeer hoogbegaafde kinderen zelf te sturen! - Martine Blonk - MeulenkampVier sleutels effectieve les (2)De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2 - Theo WildeboerMotivatie vergroten leerlingen Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen! - Jaap VersfeltWerken met verbeterbordenMeer werkplezier en motivatie met Lean & Scrum-borden - Jaap VersfeltKindgesprekken Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie - Albert de BoerHoogbegaafdheid normaliserenHoogbegaafdheid normaliseren - Lisanne van NijnattenGedrag beïnvloedenIs de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden? - Michel VerdoornSchrijfonderwijs verbeterenSchrijfproducten verbeteren alleen door formatieve evaluatie op doelen! - Helèn de JongClose ReadingBegrijpend lezen vervangen door Close Reading? - Paul FilipiakLeesmotivatie bevorderenInvesteren in leesmotivatie bevordert motivatie en leesvaardigheid - Annemieke TopMotivatie metenMotivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel - Ton van der ValkMindset bij rekenenGroeien in de getallenwereld - over belang growth mindset bij rekenen - Dolf JansonFaalangst begeleidenWe moeten af van het idee dat faalangst iets abnormaals is! - Ivo MijlandExtra zorgvraagOnderwijs voor hoogbegaafden met extra zorgvraag - Lisanne van NijnattenSpiritualiteitSpiritualiteit in bestuur en management - Harm KlifmanIntrinsieke motivatieHoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals - Yvonne van SarkBuitenschools lerenLeren van de buitenwereld - Dolf JansonComplimenten en belonenWerkt Schoolwide Positive Behaviour Support op VO scholen? - Marjoke HinnenDrijfveren voor lerenVier inzichten over drijfveren voor leren - Wilfred RubensPubers begrijpenDe puberijsberg en de warme leraar - Jongeren beter begrijpen - Ingrid van EssenExcellerenLeerlingen laten excelleren - de rol van de leraar - Dolf JansonExamenvrees Eindexamenvrees: Een mislukking is nog geen ramp! - Ivo MijlandHakken in het zandHakken in het zand. Niet touwtrekken met pubers - Ivo MijlandLeesdorst lessen - 2Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes - Paul FilipiakLeesdorst lessen - 1Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les - Paul FilipiakAutonomie counselingJouw oplossing is niet heilig. Maar je bent wel de deskundige vragensteller! - Dirk van der WulpZelf gereguleerd lerenHoe laat je intrinsieke motivatie groeien? - Dirk van der WulpCounseling vervolggesprekLeerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek - Dirk van der WulpCreativiteit bevorderenCreativiteit in je klas - Dick van der WaterenEffectief leesonderwijsAantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend! - Paul FilipiakFlexibel puberbreinFlexibel Puberbrein - Yvonne van SarkExcellentie bevorderenIedereen kan ergens heel goed in worden - Yvonne van SarkTop down denkenTop-down denken in onderwijs en opvoeding - Lisanne van NijnattenTips woordenschatKnikkers spelers en spel: tips voor woordenschatonderwijs. - Paul FilipiakMuziekeducatieIedereen kan muzikant zijn - Vera MeewisComponerenComponeren in de klas - Vera MeewisAcht dimensiesLeren: wat is dat eigenlijk - Robert-jan SimonsLerend werkenLerend werken: tautologie of uitdaging? - Robert-jan SimonsChronisch onderpresterenChronisch onderpresteren - de urgentie om vroeg in te grijpen - Lisanne van NijnattenTips motivatie lezenSuggesties voor motivatieproblemen bij lezen - Machiel KarelsGedragsproblemenIndicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen - Machiel KarelsWerkmodel leerlingOntwikkeling van het intern werkmodel van de leerling - Luc StevensLeerhouding als basisDe leerhouding als basis voor succes op school - Jos CöpAdaptief onderwijsIs ons onderwijs al adaptief? - Jos CöpGemotiveerde leerhoudingAdaptief onderwijs: de actieve en gemotiveerde leerhouding centraal - Jos CöpAutonome motivatieHoger leerrendement door vergroten autonome motivatie - Michel VerdoornHuiswerk makenMotiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken? - Dirk van der WulpHumor in de klasHumor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover. - Casper HulshofMotivatie door feedbackMeer motivatie door oplossingsgerichte feedback - Dirk van der WulpTalenten herkennen en ontwikkelenTalenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging! - Nadine van der HartLeerrijk onderwijs, zin en onzinDieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs - Martine Blonk - MeulenkampOpbrengst toetsen en doel van onderwijsToetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs! - Dolf JansonKindgesprek in een leercultuurLeertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken - Martine Blonk - Meulenkampbenchmark motivatieBenchmarks voor motivatie - Ton van der ValkOver innovatie en verbinding - pcmBrief uit mijn hart - Jelte van der KooiOuderbetrokkenheid plus leerlingbetrokkenheid is beter onderwijsOuder en jonge kind betrekken bij het onderwijsleerproces - Ite Wolterspijlers leescultuurVier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school - Anneke Bemerleesonderwijs, hoe andersLeesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders? - Jos CöpAutonome leesmotivatie stimulerenHet ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen - Anneke Bemertoetsing kans om te lerenToetsing als kans om te leren - interview - Dominique Sluijsmans leren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactieHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakWoordkennis, voorkennis en lezend woorden lerenHet denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezenTips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13) - Paul FilipiakKeuze en definitie leesstrategieënLeesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezen deel 2Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakWoordkennis, voorkennis en lezend woorden lerenHet denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezenTips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13) - Paul FilipiakKeuze en definitie leesstrategieënLeesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezen deel 2Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14) - Paul FilipiakHindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1) - Carl D'hondtHindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 2Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (2) - Carl D'hondtHindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1) - Carl D'hondtWaarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevatPreventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen - Ton MooijHoe ga jij aan de slag met talent op school?Word jij ook een kindertalentenfluisteraar? - Luk DewulfHoe ga jij aan de slag met talent op school?Word jij ook een kindertalentenfluisteraar? - Luk DewulfVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1) - Paul Filipiak10 vragen over autonomie10 vragen over autonomie - Machiel KarelsEffect complimenten op zelfvertrouwenWelk effect hebben complimenten op zelfvertrouwen? - redactieleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactieMeetinstrument gepersonaliseerd lerenHoe meet je doelen als zelfregulatie en motivatie? - redactie

Dossiers

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.