Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Pygmalio-effect

Dossier: alle informatie over Pygmalio-effect

Het Pygmalion-effect, ook wel het Rosenthal-effect, is een fenomeen dat aansluit bij de theorie van de selffulfilling prophecy. Het effect houdt in dat docenten met hun (on)bewuste verwachtingen de leerprestaties van leerlingen sturen. Dat kan in positieve zin: hoge verwachtingen leiden tot betere prestaties. Deze sturing kan ook in negatieve zin: lage verwachtingen leiden tot slechtere prestaties.

De verwachting die de docent heeft, beïnvloedt dus de resultaten van de leerlingen. Dat komt doordat leerlingen zich gedragen naar de verwachting die de docent van hem of haar heeft. Om goed onderwijs te verzorgen, is het daarom belangrijk dat de docent een goed beeld heeft van de capaciteiten van de leerlingen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 31 maart 2020

Ontdek meer

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.