Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Pedagogisch klimaat

Dossier: alle informatie over Pedagogisch klimaat

Om te kunnen leren, is er een goed pedagogisch klimaat nodig. Alleen bij een goed pedagogisch klimaat voelen leerlingen zich veilig en aanvaard en ontstaat er ruimte voor leren en ontwikkelen.

Het pedagogisch klimaat omvat feitelijk alle omgevingsfactoren die bijdragen aan het welbevinden van de leerling, waardoor deze zich verder kan ontwikkelen. Hierbij gaat het om factoren die al aanwezig zijn, maar ook om factoren die een leraar weloverwogen creëert. Te denken valt aan orde, regelmaat, communicatie, sfeer, inrichting van de ruimte.

Het pedagogisch klimaat is van groot belang voor de ontwikkeling van een leerling, vooral op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling. De leraar is degene die het meest invloed heeft op het pedagogisch klimaat in de klas. De pedagogische relatie is hierbij een belangrijk kernbegrip.

Leerlingen hebben behoefte aan betrokkenheid, ondersteuning, veiligheid en acceptatie.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 29 november 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Onderpresteren in het basisonderwijsOnderpresteren in het basisonderwijs
 Medilex Onderwijs
Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
Roos van Leary in de klasRoos van Leary in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Brutaal, boos of agressief gedrag op schoolBrutaal, boos of agressief gedrag op school - Marleen LegemaatZes rollen van de leraar De zes rollen van de leraar - Helèn de JongVijf rollen leraarDe vijf rollen van de leraar - Machiel KarelsZesde rol van de leraar De zesde rol van de leraar - Machiel KarelsGedraag je!Gedraag je! Toegepaste gedragsleer voor een goed werkklimaat - Marleen LegemaatPedagogisch kaderPedagogisch kader professionele netwerken onderwijs en kinderopvang - Helèn de JongGrip op de groepGrip op de groep - Hoe vorm je een positieve groep? - Arja KerpelDe RingaanpakDe Ringaanpak - Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas - Korstiaan Karels3000 jaar denkers over onderwijs3000 jaar denkers over onderwijs - Machiel KarelsKlassenkrachtKlasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat - Arja KerpelAlles over pestenAlles over pesten - Helèn de JongGroepsklimaatGelukkige kinderen in een gelukkige klas - Arja KerpelSturen op autonomieSturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs - Nelleke HerrewijnenRoos van Leary interactiekunde professionalsRoos van Leary - interactiekunde voor professionals - redactieGedragsoplossingen voor de moeilijke groepGedragsoplossingen voor de moeilijke groep - Marleen LegemaatCatharsia - Agora onderwijs in RoermondCatharsia - een andere visie op onderwijs - Hartger Wassink10 jaar Agora onderwijsAgora onderwijs - een intrigerende benadering van leren - Machiel Karels

Samenvatting

Pedagogische opdrachtPedagogische opdracht basisschool - onderwijsvisies - mensbeeld - Arja KerpelPedagogisch klimaatPedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas - Arja KerpelOpvoedenOpvoeden: opvattingen - middelen - maatschappelijke betekenis - Arja KerpelRoos van Leary -1-Roos van Leary - uitleg - test - gebruik - Arja Kerpelpedagogiek en opvoedkundePedagogiek en opvoedkunde - Machiel KarelsBelonen gewenst gedrag blijvend effect op gedragsontwikkelingHeeft een bepaalde wijze van belonen van gewenst gedrag bij kinderen van 4 tot 8 jaar een blijvend effect op een positieve gedragsontwikkeling? - redactie

Opinie

Interne sturingStop marginalisering in het onderwijs - Marjoke HinnenPedagogische tactZonder innerlijke verbondenheid, geen pedagogische tact - Anne van HeesVerwachtingenVerwachtingen van het jonge kind - Sieneke Goorhuis

Verdieping

Pedagogiek handelingswetenschapPedagogiek, een betrokken handelingswetenschap - Gert BiestaInnerlijkheid en humaniteit pedagogiekPedagogiek, innerlijkheid en humaniteit - Gert BiestaTijd voor pedagogiek Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming - Gert BiestaVolwassen in de wereld Wat er op het spel staat: volwassen in de wereld willen zijn - Gert BiestaSubjectificatie - ander curriculum Subjectiverend onderwijs: Het curriculum op zijn kop - Gert BiestaOngewenst contact in de klas Ongewenst contact tussen leraar en leerling - Joost Karels5 redenen waarom pesten niet stopt Vijf redenen waarom pesten niet stopt - Ivo MijlandMedogenloze groep De meedogenloze groep - Wendy Brasz en Myra den HaanPedagogische tact gepersonaliseerd onderwijsPedagogische tact past bij gepersonaliseerd onderwijs - Tijl RoodFysiek straffenStraffen in de klas - Historisch overzicht van visie op fysieke straf - Kees van OverveldAanraken van kinderenPedagogisch contact- verbondenheid door aanraking - Simone MarkVeilige schoolEen veilige school. Veiligheid in 5 stappen. - Elena Carmona van LoonLeerbevorderende feedbackFeedback in de praktijk, hoe doe je dat? - Lia VoermanPedagogisch contactTheoretische achtergronden van pedagogisch contact - Simone MarkPedagogisch leiderschapPedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen - Marcel van HerpenDidactisch coachen 1Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1 - Lia Voerman en Frans FaberVanzelfsprekende relatieZonder relatie, geen prestatie. Over Pedagogische Tact, Perspectief nemen en Leren van de toekomst - Marcel van HerpenMacht of gezagOnderwijs is een wij-woord - Ivo MijlandBiesta reflectieReflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta - Harm KlifmanProfessionele houdingPassend onderwijzen vanuit vier dimensies - Peter MolInterpersoonlijke identiteitRelatie met leerling van invloed op welzijn docent - Annemieke TopNo blame-methodePesten als familietrek? “Zo doen we dat bij ons…” - Ivo MijlandGroepsvormingDe groep in je greep! - Ivo MijlandLuisteren naar leerlingenDe Leerlingluisteraar is harthorend - Harry van de PolMindfulness oefeningenMindfulness in de Klas - Hélène van OudheusdenHoge verwachtingenVerwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect! - Marcel SchmeierPesten tipsPesten: wat kun je doen in de klas? - Anton HorewegLeren en onderwijzenOver leren en onderwijzen - Luc StevensPedagogisch basisklimaatPedagogisch (basis) klimaat - Luc StevensOverdenken en doenOverdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs - Luc StevensPositive Behavior SupportSchoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) - Monique BaardAttitude in de klasHet belang van attitudes in Passend Onderwijs - Anke de BoerWerkklimaat tipsHet werkklimaat verbeteren via de kring - Jos CöpAanraken van kinderenAanraken van kinderen: tussen levensbehoefte en taboe - Peter de VriesSociogramSociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht - Arja KerpelGroepsprocessenGroepsprocessen in de klas - Anton HorewegBrede school en integratieDe Brede School: passend onderwijs en integratie - Anke de BoerHumor in de klasHumor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover. - Casper HulshofKorte counselingOplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder - Dirk van der Wulppositief manipulerenPositief manipuleren in de klas - Ivo MijlandTips om ontspannen om te gaan met je gezinHoe houden we het gezellig?! - Bertine van den OeverOver innovatie en verbinding - pcmBrief uit mijn hart - Jelte van der KooiHardnekkig probleemgedrag moeilijke groepOmgaan met probleemgedrag in de groep - Kees van OverveldCommentaar curriculum.nu door Gert BiestaBrief over de herziening van het curriculum - Gert BiestaGoed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuurOnderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook. - Anton HorewegKlassenmanagementKlassenmanagement: breekpunt of vliegwiel - Niels de Jong De eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kindKindgericht onderwijs voor het jonge kind - Bertine van den OeverNieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijsNieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs - Rob MartensTips gouden weken15 tips voor de gouden weken - Machiel KarelsGroepsprocessen - overzichtsartikelGroepsprocessen: samen sterk voor een positief leerklimaat - Marleen Legemaatroos van leary overzichtsartikelDe Roos van Leary: hoe je iets zegt en wat dat doet - Marleen LegemaatSociogram-overzichtsartikelHet sociogram: sleutel tot inzicht in groepsdynamiek - Marleen LegemaatSociogram-overzichtsartikelHet sociogram: sleutel tot inzicht in groepsdynamiek - Marleen Legemaat

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.