Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Betrokkenheid

Dossier: alle informatie over Betrokkenheid

Betrokkenheid kan onderverdeeld worden in betrokkenheid van de leerkracht en de betrokkenheid van de leerling.

Betrokkenheid van de leerkracht

Een goede leerkracht is betrokken op zijn leerlingen. Betrokkenheid houdt hierbij in dat je elke leerling persoonlijke, positieve aandacht geeft. Betrokkenheid van de leerkracht heeft invloed op het welbevinden van kinderen en zorgt ervoor dat het zelfvertrouwen van de leerlingen toeneemt. Als de leerkracht zich betrokken toont bij het wel en wee van zijn leerlingen, zorgt dat ook voor een sterkere band met hen. En een goede relatie met de leerlingen heeft invloed op het onderwijs en de sfeer in de klas.

Betrokkenheid van de leerling

Betrokkenheid is een belangrijk begrip binnen ontwikkelingsgericht onderwijs. Het gaat over hoe betrokken een kind is bij zijn eigen leerproces en hoe gemotiveerd hij is om te leren.
 
In ontwikkelingsgericht onderwijs streeft men naar een hoge mate van betrokkenheid bij leerlingen, omdat dit wordt gezien als een belangrijke factor voor succesvol leren. Een betrokken leerling is meer gemotiveerd om te leren, neemt actief deel aan de les en is meer geneigd om informatie te behouden en te gebruiken.

Betrokkenheid van leerlingen bevorderen

Een aantal manieren om betrokkenheid van leerlingen te bevorderen zijn, door:
  • Leerlingen te betrekken bij de planning en uitvoering van de les
  • Lesinhoud te koppelen aan de interesses en ervaringen van leerlingen
  • Leerlingen te activeren om te onderzoeken, te ontdekken en te verkennen
  • Leerlingen te laten samenwerken en zichzelf te laten presenteren
  • Leerlingen feedback te geven op hun prestaties en hen te helpen bij het vaststellen van persoonlijke doelen.
  • Het is belangrijk om te benadrukken dat betrokkenheid een continu proces is, en dat de leraar de betrokkenheid van de leerlingen steeds moet monitoren en aanpassen aan de behoeften van de groep of individu.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 13 januari 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Expert kleuterontwikkelingExpert kleuterontwikkeling
 Medilex Onderwijs
Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leukerMakkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker - Marianne HogenhoutBreinvriendelijk onderwijsBreinvriendelijk onderwijs - Feiten en praktische tips - Arja KerpelBetrokkenheid! - MarzanoBetrokkenheid! - De sleutel tot beter leren - Marzano - Arja KerpelToetsrevolutieToetsrevolutie - Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs - Helèn de JongKlassenkrachtKlasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat - Arja KerpelEssential SchoolsThe Essential Schools in de VS - scholen die je leren wie je bent - Machiel KarelsDeep LearningDeep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur - Machiel KarelsDe Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven De Denkende Klas - Dick van der WaterenVan brokkelbrein naar focusVan brokkelbrein naar focus - Marleen Legemaat

Samenvatting

Werkvormen - InteractieDidactische werkvormen - Interactievormen - Arja KerpelErvaringsgericht onderwijsErvaringsgericht onderwijs: werkvormen - welbevinden - betrokkenheid - Arja Kerpel

Opinie

Een plasje buiten de pot Een plasje buiten de pot - Ivo MijlandInterne sturingStop marginalisering in het onderwijs - Marjoke Hinnen

Verdieping

Motivatiewaaier; leraren kunnen inspirerenOngemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd - Ivo MijlandVier sleutels effectieve les (2)De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2 - Theo WildeboerLeerling als kritische denkerDe leerling als kritische denker - Dolf JansonMotivatie vergroten leerlingen Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen! - Jaap VersfeltGedrag beïnvloedenIs de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden? - Michel VerdoornSchrijfonderwijs verbeterenSchrijfproducten verbeteren alleen door formatieve evaluatie op doelen! - Helèn de JongMotivatie metenMotivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel - Ton van der ValkLeerbevorderende feedbackFeedback in de praktijk, hoe doe je dat? - Lia VoermanDidactisch coachen 1Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1 - Lia Voerman en Frans FaberTweetalig communicerenTweetalig communiceren in een lerende school - Jan JuttenIntrinsieke motivatieHoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals - Yvonne van SarkAandacht in leerprocesAandacht verdient aandacht! Want aandacht verdiept het leerproces - Anne van HeesProfessionele houdingPassend onderwijzen vanuit vier dimensies - Peter MolSturen door luisterenLuisteren om te sturen - Harry van de PolZelf gereguleerd lerenHoe laat je intrinsieke motivatie groeien? - Dirk van der WulpCounseling vervolggesprekLeerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek - Dirk van der WulpCreativiteit bevorderenCreativiteit in je klas - Dick van der WaterenLuisteren naar leerlingenDe Leerlingluisteraar is harthorend - Harry van de PolHoge verwachtingenVerwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect! - Marcel SchmeierLuistergedragIntegratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach? - Harry van de PolEffectief onderwijsDe negen schakels van effectief onderwijs - Jos CöpHumor in de klasHumor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover. - Casper HulshofLeerrijk onderwijs, zin en onzinDieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs - Martine Blonk - Meulenkamppositief manipulerenPositief manipuleren in de klas - Ivo Mijlandbenchmark motivatieBenchmarks voor motivatie - Ton van der ValkActiverende didactiekActiverende didactiek en coachend leraargedrag - Machiel Karelsmindmap maken in het onderwijsMindmappen, een instrument voor het denken - Ed van UdenContact op afstandBenut de input van ouders en kind in de nieuwe onderwijssituatie - Martine Blonk - MeulenkampBrede vaardigheden leerlingenAandacht voor brede vaardigheden - Bertine van den OeverLeerling betrekken in vormgeven passend onderwijsEvaluatie passend onderwijs: 'hoorrecht' in aantocht! - Albert de BoerLean werken in het onderwijs: hoe doe je dat? Werken met Lean in het onderwijs - Jaap VersfeltLeerlingen aan het woord: luister je echt? Democratisering van scholen en onderwijs door Student Voice - Carien VerhoeffOuderbetrokkenheid plus leerlingbetrokkenheid is beter onderwijsOuder en jonge kind betrekken bij het onderwijsleerproces - Ite WoltersEigenaarschap van leren - vijf tipsEigenaarschap van het leren - 5 tips om hier beter op te oriënteren - Michel Verdoornleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactieTerug naar de basisTerug naar de basis - Jonathan Eckertleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.