Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Leerkrachtvaardigheden

Dossier: alle informatie over Leerkrachtvaardigheden

Leerkrachtvaardigheden zijn de vaardigheden die een leerkracht moet bezitten om goed onderwijs te geven, een doelgericht klassenmanagement en een pedagogisch klimaat te realiseren.

Niet alle leerkrachtvaardigheden zijn even belangrijk. Sommige leerkrachtvaardigheden zijn vereist om les te kunnen geven, andere leerkrachtvaardigheden zijn helpend voor het verhogen van de onderwijskwaliteit.

Er zijn leerkrachtvaardigheden die voor elke leerkracht gelden, zoals consequent zijn. Daarnaast zijn er ook vaardigheden die per onderwijsconcept verschillen. Zo bestaat er voor het onderwijsconcept Adaptief onderwijs een eigen checklist met leerkrachtvaardigheden.

Door middel van reflectie zien leerkrachten in welke vaardigheden ze goed zijn en wat ze nog verder moeten ontwikkelen. Een assessment kan hier ook een rol in spelen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 24 november 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs
 Wij-leren.nl Academie
Executieve functies in de klasExecutieve functies in de klas
 Medilex Onderwijs

Boeken

Brutaal, boos of agressief gedrag op schoolBrutaal, boos of agressief gedrag op school - Marleen Legemaat10 mindframes10 mindframes om leren zichtbaar te maken - Elly BonestrooZes rollen van de leraar De zes rollen van de leraar - Helèn de JongZo kun je mij bereikenZo kun je mij bereiken - PCM in de klas - Marleen LegemaatDe traumasensitieve schoolDe traumasensitieve school - Marleen LegemaatVijf rollen leraarDe vijf rollen van de leraar - Machiel KarelsZesde rol van de leraar De zesde rol van de leraar - Machiel KarelsHandboek voor lerarenHandboek voor leraren - Marleen LegemaatGedraag je!Gedraag je! Toegepaste gedragsleer voor een goed werkklimaat - Marleen LegemaatTeach like a ChampionTeach like a Champion - 62 technieken om leerlingen te laten excelleren - Arja KerpelLesgeven aan getraumatiseerde kinderenLesgeven aan getraumatiseerde kinderen - Anton HorewegVluchtelingenkinderenOntwrichte kinderen in het onderwijs - Willem de JongDifferentiëren is te lerenDifferentiëren is te leren - Helèn de Jong3000 jaar denkers over onderwijs3000 jaar denkers over onderwijs - Machiel KarelsPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongDidactische werkvormenHet didactische werkvormen boek - Arja KerpelEffectief leiderschapDe zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey - Arja KerpelRoos van Leary -2-Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team - Arja KerpelSturen op autonomieSturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs - Nelleke HerrewijnenStartende leraren in het po en voStartende leraren in het po en vo - Myriam LieskampBeter leren door groepsdynamiekBeter leren door groepsdynamiek. Van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs - Myriam LieskampEen leven lang vitaal in het onderwijsEen leven lang vitaal in het onderwijs. Gezond, productief en met plezier (blijven) werken - Myriam LieskampBewegen naar optimale arbeidsmobiliteitBewegen naar optimale arbeidsmobiliteit. - Myriam Lieskamp

Samenvatting

Coöperatief lerenCoöperatief leren: samenwerkend leren - principes - voordelen - Arja KerpelKlassenmanagementKlassenmanagement - welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk? - Arja KerpelRoos van Leary -1-Roos van Leary - uitleg - test - gebruik - Arja Kerpelpedagogiek en opvoedkundePedagogiek en opvoedkunde - Machiel KarelsBelonen gewenst gedrag blijvend effect op gedragsontwikkelingHeeft een bepaalde wijze van belonen van gewenst gedrag bij kinderen van 4 tot 8 jaar een blijvend effect op een positieve gedragsontwikkeling? - redactie

Opinie

Vinger opstekenVinger opsteken in de klas is niet verkeerd! - Michel VerdoornWerkdruk besprekenLeraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt - Angela Kouwenhoven-de WaardtKwaliteit opleidingMeesterlijk opleiden - De ene opleiding is de andere niet - Eleonoor van GervenTraumasensitief team bij psychotraumaKinderen in de knel interesseren ons geen knal - Anton Horeweg

Verdieping

Innerlijkheid en humaniteit pedagogiekPedagogiek, innerlijkheid en humaniteit - Gert BiestaSubjectificatie - ander curriculum Subjectiverend onderwijs: Het curriculum op zijn kop - Gert BiestaFunctionele buikpijn - wat kan de leerkracht? Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen - Peter de VriesUitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?Leerkracht én leerling centraal - Marcel van Herpenleerwensen en persoonlijke ontwikkeling van leerkrachtenLeerwensen formuleren en reflectie - Peter RuitWat er niet klopt bij John HattieWat klopt er niet bij John Hattie? - Dolf JansonExplosief agressief gedrag (2)Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (2) - Anton HorewegExplosief agressief gedrag (1)Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (1) - Anton HorewegMedogenloze groep De meedogenloze groep - Wendy Brasz en Myra den HaanEen klas van denkers Een klas van denkers - Dick van der WaterenWerkdruk bespreekbaar maken (3)Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 3 - Marjolijn van NoordNee, dan Finland! Omhoog reiken - Interview met schrijfster Karin Amatmoekrim - René LeverinkWerkdruk bespreekbaar maken (2) Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 2 - Marjolijn van NoordDidaktiek van het beurten gevenBeurten geven in de klas: een krachtig didactisch middel - Sietske van der WegenEffectieve vragen stellen Effectieve vragen stellen essentieel voor een onderzoekende houding - Sietske van der WegenWerkdruk bespreekbaar maken (1) Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 1 - Marjolijn van NoordMaatwerk en vakmanschapVan maatwerk naar vakmanschap bij gedragsproblematiek - Peter MolLeerbevorderende feedbackFeedback in de praktijk, hoe doe je dat? - Lia VoermanDidactisch coachen 1Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1 - Lia Voerman en Frans FaberVragen stellenLeerlingen zelf vragen laten stellen - Dolf JansonCesuurWaar ligt de cesuur? Vier experts over grens tussen voldoende/onvoldoende - Karen HeijHogere orde denkenHogere orde denkopdrachten - een must voor hoogbegaafde kinderen - Lisanne van NijnattenBiesta reflectieReflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta - Harm KlifmanStartende leerkrachtDe startende leerkracht - Angela Kouwenhoven-de WaardtProfessionele houdingPassend onderwijzen vanuit vier dimensies - Peter MolWerkdruk tipsWerkdruk? Wees zuinig op je professionals! - Machiel KarelsVluchtelingen begeleidingVluchtelingkinderen in de Klas - Hélène van OudheusdenExcellerenLeerlingen laten excelleren - de rol van de leraar - Dolf JansonSoepele lesovergangZonder stress van les naar les - Jelte van der KooiRuimte voor lerarenRuimte voor maatwerk vraagt om ruimte voor leraren - Joyce van den BoogaardCoachen van leerlingenDe coachende leraar is van doorslaggevend belang voor de opbrengsten. - Dolf JansonCultuurcoördinator10 jaar cultuurcoördinatoren op school. Hoe staat het ermee? - Sanne van den HoekLuisteren naar leerlingenDe Leerlingluisteraar is harthorend - Harry van de PolObjectief beoordelenObjectief beoordelen van taalproducten: een (on)mogelijke opgave - Gerdineke van SilfhoutNaar een goede toetsToetsen die recht doen aan de leerling: 5 stappen naar een goede toets - Eveline van BaalenGrote en kleine groepHet werken met een grote en een kleine groep - Jos CöpGedragsproblemen leerkrachtgedragGedragsproblemen in de klas: preventie - Anton HorewegTechniek attitudeTalent en talentontwikkeling van en door leraren en scholen - Hanno van KeulenHumor in de klasHumor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover. - Casper HulshofLeerkracht en Passend OnderwijsZorgen voor of zorgen over passend onderwijs? - Kees van OverveldTeamlerenTeamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs - Jan JuttenLeerkrachtgedragPedagogisch en didactisch handelen - redactieKinderen met een psychotraumaTrauma? Dat komt bij ons op school niet voor... - Anton HorewegTalenten herkennen en ontwikkelenTalenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging! - Nadine van der Hartpositief manipulerenPositief manipuleren in de klas - Ivo MijlandActiverende didactiekActiverende didactiek en coachend leraargedrag - Machiel KarelsKleine klassen hebben voordelenKlein is fijn - Waarom kleine klassen beter werken dan grote - Ruben du BurckSturen op autonomieSturen op autonomie - Adri van den BrandExternaliserend gedrag en investeren in relatieOmgaan met agressief en asociaal gedrag? Investeer in de relatie! - redactieGespreksvaardigheden van de leraar als coachDe leerkracht als coach - Adri van den BrandStrategisch HR-beleid benut professioneel kapitaalStrategisch HR-beleid voor onderwijsorganisaties - Myriam LieskampGoed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuurOnderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook. - Anton HorewegLoslaten van een lesmethode is moeilijk maar de moeite waardLoslaten: waarom is dat zo moeilijk? - Martie de PaterDe macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkDe macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkHet belang van subjectificatie in het onderwijsWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 2 - Hartger WassinkDe rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatieWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4 - Hartger WassinkEigenaarschap en denken in driehoeken -1-Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -1- - Albert de BoerEigenaarschap en denken in driehoeken -2Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -2 - Albert de BoerEigenaarschap en denken in driehoeken -3Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs - Albert de BoerRedenen waarom leraren binnen vijf jaar stoppenWaarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.