Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Doorstroommogelijkheden

Dossier: alle informatie over Doorstroommogelijkheden

Medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een schoolorganisatie. Veel scholen voeren dan ook een actief loopbaanbeleid om hun medewerkers te boeien, binden en laten ontwikkelen. Zo worden werkplezier en behoud van personeel bevorderd.

Het is belangrijk om het loopbaanbeleid af te stemmen op de specifieke en persoonlijke situatie van een medewerker. Dit vraagt om een gedifferentieerd loopbaanbeleid en een duidelijke visie vanuit werkgevers op duurzame inzetbaarheid.

Schoolleiders kunnen bijvoorbeeld jaarlijks formeel het gesprek aangaan met medewerkers en de ontwikkelingsmogelijkheden bespreken. Zo kan een leerkracht interesse hebben in een andere jaartaak dan voorgaande jaren, om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Hiermee verandert ook het dagelijkse werken in de klas. Denk aan het lid worden van de rekenwerkgroep, die op zoek gaat naar een nieuwe rekenmethode. Of misschien wil een leerkracht teamleider worden of een opleiding volgen om binnen de school als expert hoogbegaafdheid aan de slag te gaan. Het is ook belangrijk om het onderwijsondersteunend personeel hierin mee te nemen.

Maak hierbij concrete afspraken met elkaar. Bespreek met het team hoe ieders talenten beter benut kunnen worden.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 6 september 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs

Boeken

Een leven lang vitaal in het onderwijsEen leven lang vitaal in het onderwijs. Gezond, productief en met plezier (blijven) werken - Myriam LieskampHet prachtige risico van onderwijsHet prachtige risico van onderwijs - Gert Biesta - Machiel KarelsLeraren hebben meer vakantieLeraren hebben meer vakantie dan mensen die werken - Arja KerpelLeraren zijn net echte mensenLeraren zijn net echte mensen - - Arja KerpelLessen in ordeLessen in orde - Handboek voor de onderwijspraktijk - Marleen LegemaatHandboek voor lerarenHandboek voor leraren - Marleen Legemaat

Samenvatting

KlassenmanagementKlassenmanagement - welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk? - Arja KerpelBedrijfsvoering-onderwijsBedrijfsvoering in het basis- en voortgezet onderwijs - redactie

Opinie

Staat van de leraarDe Staat van de Leraar - Marjolein ZwikWerkdruk besprekenLeraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt - Angela Kouwenhoven-de Waardt

Verdieping

Startende leerkrachtDe startende leerkracht - Angela Kouwenhoven-de WaardtSBL competenties BAODe SBL competenties leerkracht primair onderwijs - redactieNormjaartaakNormjaartaak in het primair onderwijs - Marjolein ZwikHet lerarenregisterHet lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep - Korstiaan KarelsBekwaamheidseisen PODe bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar) - redactieBekwaamheidseisen VHODe bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs - redactieWerkdruk bespreekbaar maken (3)Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 3 - Marjolijn van NoordTips tegen werkdruk Drie tips tegen werkdruk en stress in het onderwijs - Jaap VersfeltWerkdruk tipsWerkdruk? Wees zuinig op je professionals! - Machiel KarelsWerkdrukbelevingDe dooddoener die werkdrukbeleving heet... - Marjolein ZwikLeven lang leren: uitdaging!Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs - Myriam Lieskamp

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.