Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Lerende school

Dossier: alle informatie over Lerende school

Een lerende school is een lerende organisatie, waarbij het leren van alle betrokkenen een belangrijk uitgangspunt is. Er wordt bewust beleid gevoerd om medewerkers van en met elkaar te laten leren.

In de theorie van de lerende organisatie worden vijf wezenlijke elementen onderscheiden:

  • gemeenschappelijke visie: wat willen wij als school met zijn allen creëren? Wat is ons gezamenlijk verlangen?
  • persoonlijk meesterschap: de lerende houding, de eigen visie en persoonlijke ontwikkeling van elke betrokkene. In de school is dit met name pedagogisch en didactisch vakmanschap.
  • systeemdenken: allerlei zaken die op school of in de klas gebeuren hangen met elkaar samen en beïnvloeden elkaar. Systeemdenken is het je bewust zijn van deze samenhang. Interventies worden met name gericht op dergelijke patronen en onderlinge samenhang.
  • mentale modellen: vaak onbewuste aannames over de werkelijkheid; onze opvattingen en handelingspatronen. Elke verandering begint met het inzichtelijk maken van de mentale modellen en hierover in gesprek gaan.
  • teamleren: samen werken, samen leren van en met elkaar.

Bouwen aan een lerende school betekent dat er met behulp van allerlei werkvormen, interventies, trainingen, e.d. gewerkt wordt rond deze vijf onderdelen. Een door iedereen gedragen gemeenschappelijke visie is daarbij onmisbaar.

Een verdere invulling van de school als lerende organisatie is te lezen in het artikel "De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 13 december 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Zo maak je richtinggevend beleid voor je schoolZo maak je richtinggevend beleid voor je school
 Wij-leren.nl Academie
Hoe organiseer je leerzame PLG's?Hoe organiseer je leerzame PLG's?
 Wij-leren.nl Academie
Tekenen ter ondersteuning van je lesTekenen ter ondersteuning van je les
 Medilex Onderwijs

Boeken

Handboek professionele schoolcultuurHandboek professionele schoolcultuur - Machiel KarelsPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongProfessionele leergemeenschapDe professionele leergemeenschap - Arja KerpelEffectief leiderschapDe zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey - Arja KerpelDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling - Myriam LieskampDeep LearningDeep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur - Machiel KarelsLeiding geven aan een lerende schoolLeiding geven aan een lerende school - Machiel KarelsErken de ongelijkheidErken de ongelijkheid: De kracht van diversiteit in onderwijsteams - Machiel KarelsTeamgericht organiseren basisonderwijsTeamgericht organiseren in het basisonderwijs - Machiel KarelsLeren in verbondenheidLeren in verbondenheid - Praktisch boek over PLG's - Machiel KarelsProfessionele Leergemeenschap het handboekProfessionele Leergemeenschap - het handboek - Machiel KarelsDe vijf frustraties van teamworkDe vijf frustraties van teamwork - Machiel KarelsDe vijf frustraties van teamwork - werkboekDe vijf frustraties van teamwork - werkboek - Machiel KarelsDe 6 talenten voor teamworkDe 6 talenten voor teamwork - Machiel Karels

Samenvatting

21st century skills21st century skills - wat zijn 21e eeuwse vaardigheden? - Machiel Karels

Opinie

21st century skills21st century skills: terug naar de leraar als pedagoog - Hans van RijnOrganisatie als rotondeMaak van de organisatie een rotonde - Alex de Bruijn

Verdieping

Beleid school makenZo maak je richtinggevend beleid voor je school - Machiel KarelsElementen veranderproces onderwijs Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs - Sietske van der WegenVeranderen door ruimte te bieden aan professionalsAnders veranderen door ruimte bieden aan professionals - Jos CöpKenmerken goede schoolleiderDe schoolleider doet ertoe - Myriam LieskampDe school als professionele leergemeenschapSamen werken en leren in een professionele leergemeenschap - Myriam LieskampSamenwerking teams Samen kijken - meer zien - beter beslissen - Theo WildeboerOntwikkelschool Spring High AmsterdamEn toen vloog er een duif tegen het raam - pilotschool in ontwikkeling - René LeverinkMisverstanden gepersonaliseerd onderwijs10 misverstanden over gepersonaliseerd onderwijs - Machiel KarelsFeedback geven en ontvangenFeedback Op Mijn Lessen? Graag. Maar Dan Wel Constructief! - Jaap VersfeltLeraar als professionalOver de rol van docenten 2022: nieuwe visie, toezicht en controle - Filip DochyDuurzaam onderwijsAutopoiesis: perspectief op duurzaam, betekenisvol onderwijs - Guus GeisenKindgericht onderwijsKindgericht onderwijs in een lerende school - Machiel KarelsLeren van dataLaat het LVS voor jou werken, en niet andersom! - Machiel KarelsTeamcommunicatieTeamcommunicatie in een lerende school - Jan JuttenTweetalig communicerenTweetalig communiceren in een lerende school - Jan JuttenDuo-collegaDuo-partner? Teach your talent! - Angela Kouwenhoven-de WaardtSturen door luisterenLuisteren om te sturen - Harry van de PolBouwstenen verandercapaciteitMBO-docenten die samen blijven leren, gaan beter met verandering om - Annemieke TopProfessionele vrijheidProfessionele vrijheid in het onderwijs - Machiel KarelsWerk van de leraarDe leraar en de hartchirurg - Jan JuttenSysteemdenken 21e eeuwSysteemdenken in de school van de 21e eeuw - Jan JuttenLuisteren bij leiderschapSchoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie - Harry van de PolLuistergedragIntegratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach? - Harry van de PolOnderwijs moet boeienOnderwijs moet niets, behalve boeien - Jan JuttenBovenschools leiderschapBovenschools leiderschap in een lerende organisatie - Jan JuttenDe lerende schoolDe vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs - Jan JuttenDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie - Jan JuttenPersoonlijk meesterschapPersoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst - Jan JuttenSysteemdenken en denkgewoontenSysteemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten - Jan JuttenOrde en grenzenOrde en grenzen. Het aandeel van de leerkracht in de wanorde. - Henk GalenkampMindmap makenMindmap maken - systeemdenken in de klas - Jan JuttenCommunicatie in schoolGoede communicatie in een school - Jan JuttenTeamlerenTeamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs - Jan JuttenRol IB-er bij kindgericht onderwijsRol van de IB-er op weg naar kindgericht onderwijs - Machiel KarelsReflectie op afstandsonderwijsReflectie op afstandsonderwijs: 12 vragen voor het schoolteam - Machiel KarelsDoe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijsDoe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijs - Machiel KarelsOud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstelOud zeer in schoolorganisaties - Henk GalenkampDesign thinking als basis voor innovatief onderwijsDesign thinking als basis voor innovatief onderwijs - redactieDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampLeven lang leren: uitdaging!Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs - Myriam LieskampSamen Leren en Innoveren op MaatSamen leren: maar hoe doe je iedere leerling recht? - Martine Blonk - MeulenkampHoe professioneel ben je als professional?Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij? - Henk GalenkampHet waarom en het hoe van veranderenAan de slag met onderwijsvernieuwing - Jaap VersfeltLaat de professionele leergemeenschap slagenAan de slag met professionele leergemeenschap - Jaap VersfeltSystemische teamcoaching in het onderwijs Systemische teamcoaching in het onderwijs - Henk GalenkampFormatief leren en de implementatie daarvanWat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3) - Dominique Sluijsmans Is de school op koers? Definieer waarden, deel verlangens en stel doelen.Op koers? Waarden, ambities, verlangens en doelen. - Henk GalenkampLeerprocessen van professionals in de school begeleiden Werken aan een professionele cultuur: Hoe begeleid je lerende collega's? - Naomi MertensSysteemleiderschap: werken aan het systeem, niet in het systeemDansvloer of balkon? Systeemleiderschap in een lerende school - Jan JuttenSchoolleider lerende cultuurDe schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren - Machiel KarelsVan groep naar team; kijk zo eens naar je klas!Maak van je groep een team! - Alex de BruijnWat is beeldcoaching?Beeldcoachen: wat is het en hoe helpt het bij een verbetercultuur? - Jaap VersfeltDe samenhang tussen ambitie, basiskwaliteit en een kwaliteitscultuurEen ambitie op goed onderwijs - Minke KnolJezelf blijven bij inspectiebezoekOnderwijsinspectie: doe maar gewoon je ding; wat (niet) te doen als de inspectie komt - Minke KnolTien werkzame principes voor een lerend team10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie - Machiel KarelsEigenaarschap en denken in driehoeken -1-Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -1- - Albert de BoerEigenaarschap en denken in driehoeken -2Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -2 - Albert de BoerEigenaarschap en denken in driehoeken -3Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs - Albert de BoerHoe staat het met duurzaam onderwijs? De Staat van Duurzaam Onderwijs - Nelleke JacobsHoe bevorder je samenwerking in je schoolteamHoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam? - Machiel KarelsKijkwijzer voor leraren Kijkwijzers, hoe helpend zijn ze voor leraren? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.