Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Persoonlijk meesterschap

Dossier: alle informatie over Persoonlijk meesterschap

Persoonlijk meesterschap is een belangrijk begrip bij de onderwijsvernieuwing ‘natuurlijk leren.’ Het is een van de vijf disciplines van boeiend onderwijs. Persoonlijk meesterschap ziet de levensweg als leerweg.

Persoonlijk meesterschap betekent in de eerste plaats dat je leert om een persoonlijke visie en een helder beeld van de huidige werkelijkheid voor ogen te houden. Het leert je om niet terug te schrikken van de werkelijkheid. Ook tijdens moeilijke momenten moet je jezelf kunnen afvragen: Wat is er aan de hand? Waarom is deze werkelijkheid zo moeilijk? Welke bijdrage kan ik leveren? Dat betekent ook keuzes maken. Zelf de maatregelen zoeken om je visie en bestemming vorm te geven. Het is eigenlijk een soort gesprek met jezelf. Wat is echt belangrijk en wat zou ik kunnen doen om dit te realiseren?
De grenzen van persoonlijk meesterschap, maar ook de mogelijkheden, liggen bij jezelf.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 24 november 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs
Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Ga tot de mier!Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties - Arja KerpelHet prachtige risico van onderwijsHet prachtige risico van onderwijs - Gert Biesta - Machiel KarelsMeester Mark -2-Meester Mark vraagt door - Helèn de JongMeester Mark -1-Meester Mark draait door - ten onder in het onderwijs - Arja KerpelInteractiewijzerInteractiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen - Helèn de JongPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongMindsetMindset, de weg naar een succesvol leven - Carol S. Dweck - Arja KerpelProfessionele leergemeenschapDe professionele leergemeenschap - Arja KerpelEffectief leiderschapDe zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey - Arja KerpelDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling - Myriam LieskampRoos van Leary interactiekunde professionalsRoos van Leary - interactiekunde voor professionals - redactieLeiding geven aan een lerende schoolLeiding geven aan een lerende school - Machiel KarelsBewegen naar optimale arbeidsmobiliteitBewegen naar optimale arbeidsmobiliteit. - Myriam LieskampErken de ongelijkheidErken de ongelijkheid: De kracht van diversiteit in onderwijsteams - Machiel KarelsLeren in verbondenheidLeren in verbondenheid - Praktisch boek over PLG's - Machiel KarelsProfessionele groei van leraren en andere onderwijsprofessionals. Grip op leren. - redactieProfessionele Leergemeenschap het handboekProfessionele Leergemeenschap - het handboek - Machiel Karels

Samenvatting

Roos van Leary -1-Roos van Leary - uitleg - test - gebruik - Arja Kerpel

Opinie

Drie soorten beleidBeleid, beleid en beleid - Harm KlifmanStaat van de leraarDe Staat van de Leraar - Marjolein ZwikLezend in BiestaLezend in Biesta - Harm KlifmanVerantwoordelijkheid nemenGeef de leerkracht zijn vak terug! - Luc StevensKwaliteit opleidingMeesterlijk opleiden - De ene opleiding is de andere niet - Eleonoor van Gerven

Verdieping

Pedagogiek handelingswetenschapPedagogiek, een betrokken handelingswetenschap - Gert BiestaInnerlijkheid en humaniteit pedagogiekPedagogiek, innerlijkheid en humaniteit - Gert BiestaTijd voor pedagogiek Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming - Gert BiestaVolwassen in de wereld Wat er op het spel staat: volwassen in de wereld willen zijn - Gert BiestaSubjectificatie - ander curriculum Subjectiverend onderwijs: Het curriculum op zijn kop - Gert Biestaleerwensen en persoonlijke ontwikkeling van leerkrachtenLeerwensen formuleren en reflectie - Peter RuitLeraar als professionalOver de rol van docenten 2022: nieuwe visie, toezicht en controle - Filip DochyFlip the System (1)Flip the System: hoe gaat het in zijn werk? (1) - Dick van der WaterenHigh impact learning (4) - Zeven bouwstenen High impact learning (4) - Zeven bouwstenen - Filip DochyHigh impact learning (1)High impact learning: model voor de toekomst (1) - Filip DochyHigh impact learning (3) -urgentieHigh impact learning (3) - Urgentie als eerste bouwsteen - Filip DochyLeraar, een rijk beroepLeraar, een rijk beroep - redactieBekwaamheidseisen PODe bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar) - redactieBekwaamheidseisen VODe bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs - redactieBekwaamheidseisen VHODe bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs - redactieGroepsplanloosPlanmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht - Wendy Brasz en Myra den HaanKindgericht onderwijsKindgericht onderwijs in een lerende school - Machiel KarelsSBL competenties VO MBOSBL competenties onderwijs leraar VO MBO - redactiePersoonlijkheidstestenPersoonlijkheidstesten - Machiel KarelsCompetentiemanagementCompetentiemanagement in het onderwijs - Machiel KarelsLeren van dataLaat het LVS voor jou werken, en niet andersom! - Machiel KarelsMindset bij rekenenGroeien in de getallenwereld - over belang growth mindset bij rekenen - Dolf JansonMacht of gezagOnderwijs is een wij-woord - Ivo MijlandTeamcommunicatieTeamcommunicatie in een lerende school - Jan JuttenTweetalig communicerenTweetalig communiceren in een lerende school - Jan JuttenSturen door luisterenLuisteren om te sturen - Harry van de PolDrijfveren voor lerenVier inzichten over drijfveren voor leren - Wilfred RubensExcellerenLeerlingen laten excelleren - de rol van de leraar - Dolf JansonProfessionele vrijheidProfessionele vrijheid in het onderwijs - Machiel KarelsExcellentie bevorderenIedereen kan ergens heel goed in worden - Yvonne van SarkWerk van de leraarDe leraar en de hartchirurg - Jan JuttenIntern begeleiderDe positie van leerkrachten in passend onderwijs - Albert de BoerLeerkracht centrale factorLeerkracht, grijp uw vak! - Albert de BoerLuisteren bij leiderschapSchoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie - Harry van de PolSubjectificatiePersoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering - Gert BiestaLuistergedragIntegratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach? - Harry van de PolOverdenken en doenOverdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs - Luc StevensOnderwijs moet boeienOnderwijs moet niets, behalve boeien - Jan JuttenBovenschools leiderschapBovenschools leiderschap in een lerende organisatie - Jan JuttenDe lerende schoolDe vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs - Jan JuttenDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie - Jan JuttenPersoonlijk meesterschapPersoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst - Jan JuttenSysteemdenken en denkgewoontenSysteemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten - Jan JuttenHet lerarenregisterHet lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep - Korstiaan KarelsOrde en grenzenOrde en grenzen. Het aandeel van de leerkracht in de wanorde. - Henk GalenkampVerantwoordelijkheid gevenVerantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen? - Henk GalenkampCommunicatie in schoolGoede communicatie in een school - Jan JuttenTeamlerenTeamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs - Jan JuttenSBL competenties VOSBL competenties onderwijs leraar vho - redactieSBL competenties BAODe SBL competenties leerkracht primair onderwijs - redactieOver innovatie en verbinding - pcmBrief uit mijn hart - Jelte van der KooiSturen op autonomieSturen op autonomie - Adri van den BrandDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampHoe professioneel ben je als professional?Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij? - Henk GalenkampCommentaar curriculum.nu door Gert BiestaBrief over de herziening van het curriculum - Gert Biesta

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.