Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Informeel leren

Dossier: alle informatie over Informeel leren

Informeel leren is leren door te ervaren. Dit geldt voor leerlingen en voor volwassenen.

Informeel leren door ervaringen hoeft voor leerlingen niet binnen de muren van een school te zijn. Informeel leren vindt juist vaak buiten het gangbare curriculum plaats.

Leerlingen leren op een informele wijze wanneer ze geconfronteerd worden met een situatie waarbij hun bestaande kennis en vaardigheden niet toereikend zijn. Oftewel: ze worden uitgedaagd om op creatieve en inventieve wijze naar een oplossing te zoeken.

Regelmatig vindt individueel leren plaats in sociale situaties en zijn ze ongepland. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een situatie waarbij een leerling onderweg naar school ontdekt dat zijn fietsband lek is en hij zelf een oplossing moet vinden om toch op tijd te komen. Bijvoorbeeld door naar een vriendje te lopen die een paar straten verderop woont en een lift achterop de fiets te regelen.

Net zoals in het voorbeeld van de lekke band, wordt informeel leren getypeerd door het incidentele karakter. Juist wanneer dingen anders lopen dan vooraf verwacht, ontstaan er vernieuwende situaties waarvan je, zonder dat je er erg in hebt, veel opsteekt.

Dit neemt niet weg dat je als leerkracht informeel leren niet kunt stimuleren. Je kunt dit onder andere doen door leerlingen te laten samenwerken met klasgenoten waar ze normaal gezien nauwelijks mee omgaan. Of door een dagelijks onderdeel van het curriculum, zoals een rekenles, voor een keer helemaal anders in te richten door de leerlingen mee op pad te nemen. 

Informeel leren voor volwassenen

Ook leraren leren in de praktijk vaak meer dan tijdens een cursus of opleiding. Dit is ook informeel leren. Het leereffect wordt nog vergroot wanneer er bewust wordt omgegaan met informeel leren.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

10 mindframes10 mindframes om leren zichtbaar te maken - Elly BonestrooPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongEffectief leiderschapDe zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey - Arja KerpelRoos van Leary interactiekunde professionalsRoos van Leary - interactiekunde voor professionals - redactie

Samenvatting

Roos van Leary -1-Roos van Leary - uitleg - test - gebruik - Arja KerpelInterventies versterken van motivatie volwassen NT2 deelnemersInterventies voor het versterken van motivatie bij volwassen NT2-deelnemers in online leren - redactie

Verdieping

Wat er niet klopt bij John HattieWat klopt er niet bij John Hattie? - Dolf JansonNT2-onderwijs versterkenNT2-onderwijs versterken via formeel en informeel leren - Sylvia PetersLeraar, een rijk beroepLeraar, een rijk beroep - redactieBekwaamheidseisen PODe bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar) - redactieBekwaamheidseisen VODe bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs - redactieBekwaamheidseisen VHODe bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs - redactieOnderwijswaardenOud en Nieuw - over de waarde van waarden in het onderwijs - Elena Carmona van LoonPersoonlijkheidstestenPersoonlijkheidstesten - Machiel KarelsCompetentiemanagementCompetentiemanagement in het onderwijs - Machiel KarelsInformeel lerenInformeel leren: zelf laten denken helpt - Dolf JansonVragen stellenLeerlingen zelf vragen laten stellen - Dolf JansonSBL competenties VOSBL competenties onderwijs leraar vho - redactieSBL competenties BAODe SBL competenties leerkracht primair onderwijs - redactieInformeel leren en herregistratieHerregistratie Schoolleidersregister? Juist nu! - Joep van de VenSamen Leren en Innoveren op MaatSamen leren: maar hoe doe je iedere leerling recht? - Martine Blonk - MeulenkampHet waarom en het hoe van veranderenAan de slag met onderwijsvernieuwing - Jaap VersfeltHybride leeromgeving (1): kernelementen en rolverdelingHybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school - Rens GresnigtGesprekken met collega's: (1) Uit de dramadriehoek blijvenGesprekken met collega's: (1) Hoe blijf je uit de dramadriehoek? - Adri van den BrandTegenspraak omarmen: een vreemde gedachtenkronkelHoe fijn is 'tegenspraak'? Over geboden, verboden en ongehoorde woorden - Harm KlifmanHandleiding leerlingen werken in groepenEnkele tips om leerlingen te leren werken in groepen - Cheyanne Freitasroos van leary overzichtsartikelDe Roos van Leary: hoe je iets zegt en wat dat doet - Marleen Legemaat

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.