Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Kernkwaliteiten - het kernkwadrant

Dossier: alle informatie over Kernkwaliteiten - het kernkwadrant

Kernkwaliteiten zijn eigenschappen die behoren tot het wezen van een persoon. Ze komen van binnenuit, maar zijn zeker ontwikkelbaar. Enkele voorbeelden van kernkwaliteiten zijn: betrouwbaar, doelgericht, standvastig, zelfverzekerd.

Elke kernkwaliteit heeft een valkuil, een uitdaging en een allergie.

  • Een valkuil is een vervorming. De valkuil is net teveel van het goede. Als je achter de vervorming de kernkwaliteit zoekt, kan je het gedrag beter begrijpen.
  • Een uitdaging. De uitdaging is de positief tegenovergestelde kwaliteit van de valkuil.
  • Een allergie. De allergie is het teveel van de kwaliteit die zijn uitdaging vormt. Je kunt niet goed tegen dat gedrag en kunt conflicten krijgen met personen die dat gedrag sterk vertonen.

Om een voorbeeld te noemen: bij de kernkwaliteit standvastig is de valkuil starheid. De uitdaging is flexibiliteit en de allergie is rommeligheid.
Door te bedenken waarom jij je stoort aan iets of iemand, kun je zelfinzicht krijgen en de beweegredenen van anderen beter begrijpen. Dit kan eenvoudig aan de hand van het kern-kwadranten-model. (zie afbeelding)

Het kernkwadrant® is eigendom van Daniel Ofman en is 'free for non-commercial use only'. Meer over kernkwaliteiten kun je vinden in Hé, Ik Daar...?! en het boek voor jongeren Mission9, het geheim van het kernkwadrant.

gratis online assessment onderwijs

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs
Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
Mijn school kiest voor mijn talentMijn school kiest voor mijn talent
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Feedback in professionele context Kom maar op met je feedback - Machiel KarelsGa tot de mier!Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties - Arja KerpelTemperamentvolle kinderenTemperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden - Arja KerpelInteractiewijzerInteractiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen - Helèn de JongPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongProfessioneel lerenHeeft nascholing zin? Tien principes voor succesvolle professionalisering - Korstiaan KarelsMindsetMindset, de weg naar een succesvol leven - Carol S. Dweck - Arja KerpelEffectief leiderschapDe zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey - Arja KerpelRoos van Leary interactiekunde professionalsRoos van Leary - interactiekunde voor professionals - redactieProfessionele groei van leraren en andere onderwijsprofessionals. Grip op leren. - redactie

Samenvatting

Roos van Leary -1-Roos van Leary - uitleg - test - gebruik - Arja Kerpel

Verdieping

Innerlijkheid en humaniteit pedagogiekPedagogiek, innerlijkheid en humaniteit - Gert BiestaSubjectificatie - ander curriculum Subjectiverend onderwijs: Het curriculum op zijn kop - Gert BiestaElementen veranderproces onderwijs Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs - Sietske van der WegenFunctionele buikpijn - wat kan de leerkracht? Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen - Peter de Vriesleerwensen en persoonlijke ontwikkeling van leerkrachtenLeerwensen formuleren en reflectie - Peter RuitEffectieve vragen stellen Effectieve vragen stellen essentieel voor een onderzoekende houding - Sietske van der WegenLeraar, een rijk beroepLeraar, een rijk beroep - redactieBekwaamheidseisen PODe bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar) - redactieBekwaamheidseisen VODe bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs - redactieBekwaamheidseisen VHODe bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs - redactieSBL competenties VO MBOSBL competenties onderwijs leraar VO MBO - redactiePersoonlijkheidstestenPersoonlijkheidstesten - Machiel KarelsCompetentiemanagementCompetentiemanagement in het onderwijs - Machiel KarelsVragen stellenLeerlingen zelf vragen laten stellen - Dolf JansonSpiritualiteitSpiritualiteit in bestuur en management - Harm KlifmanDrijfveren voor lerenVier inzichten over drijfveren voor leren - Wilfred RubensExcellerenLeerlingen laten excelleren - de rol van de leraar - Dolf JansonCoachen van leerlingenDe coachende leraar is van doorslaggevend belang voor de opbrengsten. - Dolf JansonExcellentie bevorderenIedereen kan ergens heel goed in worden - Yvonne van SarkWerk van de leraarDe leraar en de hartchirurg - Jan JuttenProfessionaliseringLeraar die zichzelf ontwikkelt: professionalisering onderwijs - Luc StevensOverdenken en doenOverdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs - Luc StevensProfessional in de spiegel 1Professional in de spiegel - achtergronden - Hanne TouwProfessional in de spiegel 2Professional in de spiegel - werkwijze - Hanne TouwPersoonlijk meesterschapPersoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst - Jan JuttenKernkwaliteitenBewustwording en ontwikkeling van kernkwaliteiten bij leerlingen - Peter RuitPositieve psychologieDe betekenis van de positieve psychologie voor het onderwijs - Peter RuitSBL competenties VOSBL competenties onderwijs leraar vho - redactieSBL competenties BAODe SBL competenties leerkracht primair onderwijs - redactieVan groep naar team; kijk zo eens naar je klas!Maak van je groep een team! - Alex de Bruijn

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.