Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Verantwoordelijkheid

Dossier: alle informatie over Verantwoordelijkheid

Het dragen van verantwoordelijkheid is het instaan voor het eigen handelen. Verantwoordelijkheidsgevoel is het bewustzijn dat jij je plicht naar behoren moet uitvoeren.
De leerkracht, de ouders, de leerling en het schoolbestuur hebben allemaal hun eigen verantwoordelijkheid. Het dragen van verantwoordelijkheid betekent ook dat er verantwoording moet worden afgelegd.

Het is van belang dat leerlingen leren dat zijzelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces. Het geven van verantwoordelijkheid aan leerlingen bij het leerproces zorgt voor motivatie en betrokkenheid.

Wanneer in de thuissituatie kinderen teveel verantwoordelijkheid dragen voor bepaalde gezinsprocessen, kunnen kinderen overvraagd worden. 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 25 januari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
Roos van Leary in de klasRoos van Leary in de klas
 Wij-leren.nl Academie
Mediation voor schoolleidersMediation voor schoolleiders
 Medilex Onderwijs

Boeken

Het prachtige risico van onderwijsHet prachtige risico van onderwijs - Gert Biesta - Machiel Karels3000 jaar denkers over onderwijs3000 jaar denkers over onderwijs - Machiel KarelsKlassenkrachtKlasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat - Arja KerpelPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongEssential SchoolsThe Essential Schools in de VS - scholen die je leren wie je bent - Machiel KarelsGroepsklimaatGelukkige kinderen in een gelukkige klas - Arja KerpelRoos van Leary interactiekunde professionalsRoos van Leary - interactiekunde voor professionals - redactieBeter leren door groepsdynamiekBeter leren door groepsdynamiek. Van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs - Myriam LieskampGroep 3 DaltonproofGroep 3 Daltonproof - Marleen Legemaat

Samenvatting

Waardengedreven onderwijsWaardengedreven onderwijs: universele waarden - waardencreatie - Arja KerpelRoos van Leary -1-Roos van Leary - uitleg - test - gebruik - Arja KerpelCompetenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen mboCompetenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen binnen het mbo - redactie

Opinie

Drie soorten beleidBeleid, beleid en beleid - Harm KlifmanWerkdruk besprekenLeraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt - Angela Kouwenhoven-de WaardtParticiperende oudersLuc Stevens zegt ‘Het hoort niet zo’. Het kán wel! - Joris SpekleHuiswerkbegeleidingHuiswerkscholen zijn géén oplossing voor onderpresteren - Lisanne van NijnattenVisie en kernwaardenMaak visie tastbaar met kernwaarden! - Alex de BruijnVerantwoordelijkheid nemenGeef de leerkracht zijn vak terug! - Luc StevensOrganisatie als rotondeMaak van de organisatie een rotonde - Alex de Bruijnonderwijs en zelfkennisOnderwijs en zelfkennis - Jan Bransen

Verdieping

Elementen veranderproces onderwijs Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs - Sietske van der WegenVeranderen door ruimte te bieden aan professionalsAnders veranderen door ruimte bieden aan professionals - Jos CöpUitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?Leerkracht én leerling centraal - Marcel van HerpenPedagogische tact gepersonaliseerd onderwijsPedagogische tact past bij gepersonaliseerd onderwijs - Tijl RoodGedrag beïnvloedenIs de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden? - Michel VerdoornSpelling oefenenOefenen van spelling - Dolf JansonWereldgericht onderwijs -1-Wereld-gericht onderwijs: vorming tot volwassenheid - Gert BiestaDuo-collegaDuo-partner? Teach your talent! - Angela Kouwenhoven-de WaardtWerkdruk tipsWerkdruk? Wees zuinig op je professionals! - Machiel KarelsScheiding oudersKinderen en echtscheiding - papa wil niet dat zijn dochter getest wordt - Miriam de HeerRuimte voor lerarenRuimte voor maatwerk vraagt om ruimte voor leraren - Joyce van den BoogaardBurgerschapsonderwijsBurgerschap in de school - René LeverinkProfessionele vrijheidProfessionele vrijheid in het onderwijs - Machiel KarelsVerwende kinderenAlles voor je kind - Willem de JongVerantwoordelijkheid lerenVerantwoord verantwoordelijk leren zijn - Dolf JansonOntspannen lesgeven tipsWerken in het onderwijs? Ja, graag! - Paul FilipiakSubjectificatiePersoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering - Gert BiestaWereldgericht onderwijs -2-Kind, school, wereld: een pleidooi van Gert Biesta voor wereldgericht onderwijs - Machiel KarelsLeren en onderwijzenOver leren en onderwijzen - Luc StevensZelfvertrouwenVertrouwen en zelfvertrouwen als kwaliteiten van ontwikkeling en leren - Luc StevensZelfstandig werkenVijf punten bij het zelfstandig werken - Jos CöpVerantwoordelijkheid gevenVerantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen? - Henk GalenkampWerkdruk werkplezierVan werkdruk naar werkplezier: versterk brede professionele basis - Angela Kouwenhoven-de WaardtDe noodzaak van een teamcoach om als team doelen te behalenWerken met Teacher Leadership - Jaap VersfeltHybride leeromgeving (1): kernelementen en rolverdelingHybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school - Rens GresnigtStaat van onderwijs en hoe verderOver de staat van het onderwijs en perspectieven voor een goed vervolg - Marcel van HerpenSummatieve toetsing op weg naar zelfstandigheidDe plek van summatieve toetsing op de weg naar zelfstandigheid - Dominique Sluijsmans De macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkDe macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - introductie0 - Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - introductie0 - Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid -11 Paradoxen van eigenaarschap - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 22 Casus: Een daltonschool voor basisonderwijs - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 33 Geen eigen leerproces - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 44 Paradox van eigenaarschap: geen eigen keus - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 55 De vier aspecten van de contradictie van eigenaarschap - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 66 De tijdgeest: het neoliberalisme - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 77 Zelfzeggenschap - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 88 Verantwoordelijkheid - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 99 Verantwoordelijk worden - Piet van der Ploeg

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.