Waardengedreven onderwijs
Arja Kerpel
Redactielid wij-leren.nl l Projectleider bij Wij-spelen.nl
Geraadpleegd op 18-09-2024,
van https://wij-leren.nl/waardengedreven-onderwijs.php
Waardenprobleem
Alle crises om ons heen zijn tekenen van een veel groter probleem: een cultuurprobleem. We leven in een tijd van individualisme en nadruk op economische winst. Men haalt de schouders op over de onrechtvaardige verdeling van de welvaart en de milieuproblemen als gevolg van onze levensstijl. De waarden die nu gangbaar zijn, zijn niet duurzaam en niet rechtvaardig. Ze zijn zelfs een gevaar voor de mensheid. Maar als we niet opletten, dan geven we onze waarden zo door aan ons nageslacht. Dan verandert er niets. Er moet dus een nieuwe cultuur komen met andere waarden.
Terug naar de universele waarden
Iedereen heeft in zijn binnenste een gevoel van universele waarden, ons geweten. Als je aan een kind vraagt hoe een rechtvaardige wereld eruit moet zien, dan zegt hij waarschijnlijk: zorg en respect voor elkaar, armen en zwakken helpen. Volwassenen weten dit ook, alleen ze handelen er vaak niet naar. Maar diep verstopt weet iedereen dat geld niet gelukkig maakt, maar dat het gaat om een waardevol leven. Dit beseffen en daarnaar leven, dat zijn pijlers voor de nieuwe cultuur. In deze nieuwe cultuur draait het om een ander soort leiderschap: rolmodellen. Leiders, die hun intrinsieke motivatie en hun passie volgen. Als cultuurdragers hebben we een enorme verantwoordelijkheid. Dit gaat alle opvoeders aan, en dus ook de leerkrachten.
Onderwijs
Misvattingen
- Ten eerste ligt de focus te veel op taal en rekenen.
- Ten tweede is het onderwijs te veel gericht op de scores, en dan vooral de Cito-score. Kinderen worden opgeleid voor de Cito-toets en dus bepaald de Cito-toets het onderwijs. En dat terwijl de belangrijkste dingen niet te vatten zijn in toetsen.
- Ten derde zorgt het huidige onderwijssysteem ervoor dat kinderen zich gaan conformeren en in een stramien gaan denken. Dat dooft originele en innovatieve ideeën.
- Ten vierde is het een misvatting dat de kerntaak van het onderwijs kennisoverdracht is. Kennis is niet succesbepalend voor de toekomst. In onze huidige maatschappij is kennis overal verkrijgbaar. Daarnaast veroudert het snel. De focus moet liggen op het ontwikkelen van zelfvertrouwen om samen ingewikkelde problemen op te lossen.
Wat moet het onderwijs wel doen?
Uiteindelijk zal dat ertoe leiden dat kinderen vreedzaam willen samenleven met anderen en de natuur. En dat ze in staat zijn om een waardevolle inbreng te hebben in de wereld om hen heen.
Waardencreatie
De rol van de leerkracht
Bezwaren
Ten eerste vinden sommigen dat het meegeven van waarden thuis moet gebeuren. Maar het is onmogelijk om thuis en school helemaal van elkaar te scheiden. Ouders en leraren moeten samenwerken en zorgen voor een doorgaande lijn in de opvoeding. Daarnaast is het zo dat niet alle ouders in staat zijn om hun kinderen de waarden mee te geven die nodig zijn voor een gezonde persoonlijkheid.
Ten tweede dragen tegenstanders aan dat het onderwijscurriculum al zo vol is. Dat is een terechte opmerking. Maar het is wel de vraag: Is het curriculum wel gevuld met de juiste vakken? Er is een verschil tussen druk bezig zijn en goed bezig zijn. Waardengedreven onderwijs wil niet zeggen dat er perse andere vakken onderwezen moeten worden, maar het gaat erom hoe de vakken ingevuld worden.
In de praktijk
- De school is een open ruimte en kinderen kunnen daar vrij rondlopen.
- Elk kind leert in zijn eigen tempo.
- De gebruikte materialen bieden mogelijkheden voor creativiteit
- Alle dingen gebeuren in overleg met de kinderen
Waardengedreven onderwijs biedt veel vrijheid, maar de kinderen kunnen daar goed mee omgaan. Dat komt omdat zij dingen doen waar ze zelf voor gekozen hebben.