Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Psychosociale ontwikkeling

Dossier: alle informatie over Psychosociale ontwikkeling

De psychosociale ontwikkeling is de ontwikkeling van het kind in relatie tot zijn sociale omgeving. Hierbij gaat het om de ontwikkeling van vermogens die helpend zijn in de omgang met anderen. Dit is een proces, waarin het kind steeds een nieuwe fase doormaakt.

Deze fasen zijn:

  • De koppigheidsfase van een (ongeveer) tweejarig kind. Hierbij ontdekt een kind zijn autonomie;
  • De imitatiefase, waarin een kind sociale interactie ontwikkelt door anderen na te doen;
  • De ontwikkeling in het spel, van solospel via parallelspel naar gemeenschappelijk spel;
  • Het proces van socialisatie, waarbij een kind ingroeit in de sociale wereld en het kind zich conformeert naar de eisen van de samenleving.


De psychosociale ontwikkeling is een ontwikkelingsgebied dat samenhangt met de ontwikkeling op andere terreinen, zoals de cognitie.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 24 januari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Onderpresteren in het basisonderwijsOnderpresteren in het basisonderwijs
 Medilex Onderwijs
Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Juffen zijn toffer dan meesters Juffen zijn toffer dan meesters - Marianne HogenhoutWerken in een kleuterwereldWerken in een kleuterwereld - met juf Bianca - Marleen LegemaatDe traumasensitieve schoolDe traumasensitieve school - Marleen LegemaatSEL en gedrag in de groepSEL en gedrag in de groep - Sociaal emotioneel leren in de praktijk - Marleen LegemaatTheorieboek groepsdynamicaGrenzen aangeven - Theorieboek groepsdynamica - Ernst van GrolSELSEL - Sociaal-emotioneel leren als basis - Arja KerpelLesgeven aan getraumatiseerde kinderenLesgeven aan getraumatiseerde kinderen - Anton HorewegVluchtelingenkinderenOntwrichte kinderen in het onderwijs - Willem de JongSociaal? Vaardig!Sociaal? Vaardig! Het stimuleren van de sociaal-emotionele vaardigheden - Arja KerpelSpelen in uitdagende hoekenSpelen in uitdagende hoeken - Marleen LegemaatKiezen voor het jonge kindKiezen voor het jonge kind - Lianne JongsmaMeesterlijk kleuteronderwijs voor juffen en meestersMeesterlijk kleuteronderwijs - van eigenwijs tot onderwijs - Marleen Legemaat

Opinie

Kinderen opvoedenWat maakt kinderen gelukkig? - Steven PontOntwikkeling peuterPeuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn - Sieneke GoorhuisTraumasensitief team bij psychotraumaKinderen in de knel interesseren ons geen knal - Anton Horeweg

Verdieping

Kinderrechter7 vragen over de kinderrechter - Miriam de HeerKind en delictKind en delict - als je agressief gedrag vertoont lijk je machtig - Miriam de HeerVluchtelingen begeleidingVluchtelingkinderen in de Klas - Hélène van OudheusdenVerwende kinderenAlles voor je kind - Willem de JongOnveilige hechtingEen neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek - Henk GalenkampGezonde leefstijlNiet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl - René LeverinkInzicht in gevoelensSociale vaardigheden - inzicht in het eigen gevoelsleven - Machiel KarelsInzicht in anderenSociale vaardigheden - omgaan met de ander - Machiel KarelsSociaal emotionele vaardighedenSociaal emotionele vaardigheden - uitgebreid overzicht - Machiel KarelsZelfvertrouwenVertrouwen en zelfvertrouwen als kwaliteiten van ontwikkeling en leren - Luc StevensSociale ontwikkelingWat is sociaal emotionele ontwikkeling? - Machiel KarelsPositieve psychologieDe betekenis van de positieve psychologie voor het onderwijs - Peter RuitKinderen met een psychotraumaTrauma? Dat komt bij ons op school niet voor... - Anton HorewegSociaal emotionele vaardigheden, basis voor je levenSociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school - Anne-Wil AbrahamseSel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneelSociaal-emotioneel leren op school - Kees van Overvelddirecte instructie onderzoekDirecte instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk? - Ewald Vervaetvloeiend van groep 2 naar 3Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3 - Aafke Bouwmandirecte instructie conditioneringspsychologieDirecte instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie - Ewald VervaetVisie en beleid op onderwijs aan jonge kinderenVisie & Beleid op onderwijs aan jonge kinderen. - Bertine van den OeverZelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel gelukZelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk - Hilde van RossenOndersteuning van kleuterspelHoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.