Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Basisbehoeften

Dossier: alle informatie over Basisbehoeften

Mensen vertonen vanaf het begin nieuwsgierigheid en leergierigheid, en streven naar sociale verbinding, kennis en vaardigheden. In de motivatiepsychologie worden deze neigingen samengevat in drie psychologische basisbehoeften die inherent zijn aan elk individu:
 
1. Relatie: Sociale verbondenheid staat centraal en is van groot belang.
2. Competentie: Het gevoel van competentie is essentieel, vooral bij kinderen, om taken uit te voeren.
3. Autonomie: Het vermogen om het eigen gedrag te bepalen is cruciaal; dit leidt tot de bereidheid taken uit te voeren omwille van de taak zelf.
 
Door te voldoen aan deze drie basisbehoeften ontstaat intrinsieke motivatie. Het is opvallend hoe deze behoeften niet alleen gelden voor kinderen maar voor alle leeftijdsgroepen in het onderwijs. Het bevorderen van sociale verbondenheid, competentiegevoel en autonomie lijkt fundamenteel voor het stimuleren van intrinsieke motivatie in een educatieve omgeving. Het is voor leraren dus belangrijk om in hun onderwijsbenadering rekening te houden met deze basisbehoeften. Door als leraar strategieën hiervoor toe te passen, kun je een omgeving creëren die intrinsieke motivatie bevordert.
 
Bron: Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, Vol 55(1),  68-78.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 28 november 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie
Tekenen ter ondersteuning van je lesTekenen ter ondersteuning van je les
 Medilex Onderwijs

Boeken

Gedraag je!Gedraag je! Toegepaste gedragsleer voor een goed werkklimaat - Marleen LegemaatBetrokkenheid! - MarzanoBetrokkenheid! - De sleutel tot beter leren - Marzano - Arja KerpelMeidenvenijnMeidenvenijn in het basisonderwijs - Preventie en aanpak - Arja KerpelTemperamentvolle kinderenTemperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden - Arja KerpelSociale veiligheid in schoolSociale veiligheid in school - Myriam LieskampSamenwerkend LeiderschapSamenwerkend Leiderschap - leiders met impact - Carlien Ostermeier

Samenvatting

Handelingsgericht werkenHandelingsgericht werken - uitgangspunten - HGW cyclus - plannen - Arja KerpelPedagogisch klimaatPedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas - Arja KerpelMotivatie Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie - Machiel Karelspedagogiek en opvoedkundePedagogiek en opvoedkunde - Machiel KarelsBelonen gewenst gedrag blijvend effect op gedragsontwikkelingHeeft een bepaalde wijze van belonen van gewenst gedrag bij kinderen van 4 tot 8 jaar een blijvend effect op een positieve gedragsontwikkeling? - redactie

Opinie

Interne sturingStop marginalisering in het onderwijs - Marjoke HinnenBalans in basisbehoeftenZorg voor balans in relatie, competentie, autonomie - redactie

Verdieping

Motivatiewaaier; leraren kunnen inspirerenOngemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd - Ivo MijlandFunctionele buikpijn - wat kan de leerkracht? Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen - Peter de VriesPubers met gescheiden oudersPapa wil een Harley - Ivo MijlandHandelingsgericht werken draagt bij aan schoolsuccesHandelingsgericht werken - Samenwerken aan schoolsucces - Noëlle PameijerVier sleutels effectieve les (2)De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2 - Theo WildeboerMotivatie vergroten leerlingen Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen! - Jaap VersfeltInvloed van kindermishandeling en jeugdervaringenJeugdervaringen beïnvloeden hele leven - redactieKind is eigenaar van zijn ontwikkelingHet kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent - Luc Stevensprofessionele cultuur van welbevindenProfessionele cultuur en welbevinden - Henk GalenkampPedagogisch leiderschapPedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen - Marcel van HerpenSeksuele diversiteitNiemand uitgesloten! - Marcel van HerpenOntwikkeling van kinderenOver ontwikkeling van kinderen - Luc StevensPedagogisch basisklimaatPedagogisch (basis) klimaat - Luc StevensAutonome motivatieHoger leerrendement door vergroten autonome motivatie - Michel VerdoornPedagogisch leiderschapLuc Stevens over pedagogisch leiderschap - Machiel Karelspositief manipulerenPositief manipuleren in de klas - Ivo MijlandTips om ontspannen om te gaan met je gezinHoe houden we het gezellig?! - Bertine van den OeverOver innovatie en verbinding - pcmBrief uit mijn hart - Jelte van der KooiContact op afstandBenut de input van ouders en kind in de nieuwe onderwijssituatie - Martine Blonk - MeulenkampSociale veiligheid, wat is het Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1- - Henk GalenkampSociaal emotionele vaardigheden, basis voor je levenSociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school - Anne-Wil AbrahamseSociale veiligheid - omgaan met angst en boosheidSociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2- - Henk GalenkampLean werken in het onderwijs: hoe doe je dat? Werken met Lean in het onderwijs - Jaap VersfeltDe basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerlingLeerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht - Elena Carmona van LoonSociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorieSociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3- - Henk GalenkampSel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneelSociaal-emotioneel leren op school - Kees van Overveldboek kindermishandelingKindermishandeling bespreekbaar maken - Anton HorewegOmgaan met introverte leerlingenOmgaan met introverte leerlingen, tips voor de leraar - Marieke StomphorstZelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel gelukZelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk - Hilde van RossenInzichten die kunnen helpen bij het voeren van oudergesprekken Ouders & Leerkrachten BV - Respectvol communiceren met ouders - Adri van den Brand13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen - Hilde van RossenSociale cohesie in klaslokaalSociale cohesie in het onderwijs (1) - Gert-Jan VeermanSociale cohesie en individualiteitSociale cohesie in het onderwijs (2) - Gert-Jan VeermanFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberZijn etiketten voor een kind altijd helpend? De voor- en nadelen van labels - Willy de Heer10 vragen over autonomie10 vragen over autonomie - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.