Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Zelfdeterminatie theorie - Self-Determination Theory (SDT)

Dossier: alle informatie over Zelfdeterminatie theorie - Self-Determination Theory (SDT)

Er zijn verschillende theorieën over motivatie. Verreweg de meest populaire theorie is de zelfdeterminatie theorie (Self Determination Theory) van Deci & Ryan (1985; 2000). Deze wordt in veel onderzoeken gehanteerd en getoetst aan de praktijk. Hierdoor kunnen de hoofdlijnen uit de theorie ook relatief gemakkelijk worden vertaald naar een aantal handvatten voor docenten.

 

De zelfdeterminatie theorie maakt allereerst onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is motivatie die van binnenuit komt, de leerling is gemotiveerd om iets te leren waarin hij/zij zelf geïnteresseerd is. Bij extrinsieke motivatie zorgen externe prikkels dat de leerling gemotiveerd is, zoals een beloning in de vorm van een hoog cijfer. Intrinsieke motivatie zorgt vaak voor betere leerresultaten.

 

Volgens Deci & Ryan (1985; 2000) kunnen docenten de intrinsieke motivatie verhogen als ze weten in te spelen op drie psychologische basisbehoeften:

  • Autonomie. De leerling heeft de vrijheid om een activiteit naar eigen inzicht te kunnen uitvoeren en heeft invloed op wat hij/zij doet.
  • Gevoel van competentie. Het vertrouwen dat de leerling moet hebben in eigen kunnen.
  • Relatie, sociale verbondenheid. De verbondenheid met de omgeving, ofwel vertrouwen hebben in anderen. En een positief klimaat in de klas; leerlingen moeten zich vrij voelen om vragen te stellen en niet bang zijn om fouten te maken (Verbeeck, 2010).

Bronnen

Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2018) Self-Determination Theory, Basic Psychological Needs in Motivation, Development and Wellness, december 2018, 756 pagina's.

 

Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.

 

Verbeeck, K. (2010). Op eigen vleugels. Autonomie voor kinderen in het basisonderwijs. ’s-Hertogenbosch: KPC Groep in opdracht van het ministerie van OCW.

 

Boeken

Het basisboek hierover is alleen in het Engels verkrijgbaar:

Gemotiveerd leren en lesgeven

De kracht van intrinsieke motivatie

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 16 februari 2024

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
 Wij-leren.nl Academie
Tekenen ter ondersteuning van je lesTekenen ter ondersteuning van je les
 Medilex Onderwijs

Boeken

Sturen op autonomieSturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs - Nelleke HerrewijnenReguLEERReguLEER - Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren - Machiel Karels

Samenvatting

Motivatie Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie - Machiel KarelsDimensies van onderwijsDimensies van onderwijs - Machiel Karels

Opinie

Interne sturingStop marginalisering in het onderwijs - Marjoke Hinnen

Verdieping

Motivatiewaaier; leraren kunnen inspirerenOngemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd - Ivo MijlandVier sleutels effectieve les (2)De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2 - Theo WildeboerPedagogische tact gepersonaliseerd onderwijsPedagogische tact past bij gepersonaliseerd onderwijs - Tijl RoodMotivatie vergroten leerlingen Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen! - Jaap VersfeltKind is eigenaar van zijn ontwikkelingHet kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent - Luc StevensKindgesprekken Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie - Albert de BoerGedrag beïnvloedenIs de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden? - Michel VerdoornAdaptieve softwareAdaptieve software zet onderwijs op zijn kop - Tijl RoodOrganiseren gepersonaliseerd lerenHoe organiseer je gepersonaliseerd onderwijs? - Tijl RoodMotivatie metenMotivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel - Ton van der ValkIntrinsieke motivatieHoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals - Yvonne van SarkLeraarschap waarderenWaarom je als leraar trots op je vak zou moeten zijn - Dolf JansonZelf gereguleerd lerenHoe laat je intrinsieke motivatie groeien? - Dirk van der WulpCoachen van leerlingenDe coachende leraar is van doorslaggevend belang voor de opbrengsten. - Dolf JansonLezen met lees-appTechnisch lezen oefenen met een adaptieve leesapp - redactieEfficiënte differentiatieBeter onderwijs door meer didactische efficiëntie - Michel VerdoornAutonome motivatieHoger leerrendement door vergroten autonome motivatie - Michel VerdoornDifferentiatie zelfregulatie (1)Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren - Michel VerdoornDifferentiatie zelfregulatie (2)Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)? - Michel VerdoornAutonomie en motivatieMeer motivatie door meer autonomie - Dirk van der Wulpbenchmark motivatieBenchmarks voor motivatie - Ton van der Valkhoogbegaafd overgang po vo(Hoog)begaafde leerlingen en de overgang van PO naar VO - Martine Blonk - Meulenkamp10 vragen over autonomie10 vragen over autonomie - Machiel KarelsGevolgen van studentparticipatie op het leerprocesStimuleren studentaanwezigheid en participatie - Joost van der HorstAutonomie in relaties en maatschappijAutonomie in een veranderende wereld: van persoonlijke vrijheid tot maatschappelijke dynamiek - Machiel KarelsZelfregulatie-autonomie-overzichtsartikelVrijheid in balans: zelfregulatie en autonomie in keuzes en verantwoordelijkheid - Marleen LegemaatZelfregulatie-autonomie-overzichtsartikelVrijheid in balans: zelfregulatie en autonomie in keuzes en verantwoordelijkheid - Marleen LegemaatAutonomie in relaties en maatschappijAutonomie in een veranderende wereld: van persoonlijke vrijheid tot maatschappelijke dynamiek - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.