Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Intrinsieke motivatie

Dossier: alle informatie over Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motiviatie is erg belangrijk, niet alleen in het onderwijs. Het is de motivatie die van binnenuit komt en daarmee is het de motor van het leren. Goede leraren weten de intrinsieke motivatie van leerlingen op gang te brengen. Maar hoe stimuleer je de intrinsieke motivatie van een leerling?

Intrinsieke motivatie in het onderwijs

Als je intrinsiek gemotiveerd bent, doe je iets omdat je het graag wilt, niet omdat je van buiten af wordt gemotiveerd dit te doen. Voor leraren is het van het grootste belang dat zij weten hoe leerlingen intrinsiek gemotiveerd kunnen worden. Het leren van leerlingen gaat dan veel soepeler en het geeft energie in plaats van dat het veel energie kost.
Goede leraren weten het onderwijs betekenisvol voor leerlingen te maken. Zij zorgen er voor dat de motor van nieuwsgierigheid en intrinsieke motivatie blijft draaien en dat de leerlingen op deze manier van binnenuit gemotiveerd zijn voor hun leerproces.

Intrinsieke motivatie theorie

Een belangrijke motivatie theorie is de Zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan. Volgens Deci & Ryan (1985; 2000) kunnen docenten de intrinsieke motivatie verhogen als ze weten in te spelen op drie psychologische basisbehoeften relatie, competentie en autonomie.
Luc Stevens geeft aan: "Eerst het kind, dan de leerling." Daarmee bedoelt hij aan te geven dat de behoefte aan relatie voorop gaat in het onderwijsleerproces. Maar heel dicht daarop komt de behoefte aan autonomie: je wilt regie hebben over je leerproces en daar invloed op uit kunnen oefenen. Tenslotte is de competentiebeleving erg belangrijk: je wilt als leerling ervaren dat je competent bent in wat je doet. Succeservaringen zijn hierin dus erg belangrijk voor de intrinsieke motivatie.

Extrinsieke motivatie

Bij extrinsieke motivatie doe je iets omdat dit van een ander moet of omdat er een andere externe prikkel is die je drijft. Een externe prikkel kan bijvoorbeeld een beloning of geld zijn. Of de dreiging van straf als je iets niet doet. Het grote nadeel van extrinsieke motivatie is het feit dat de motivatie verdwijnt als de externe prikkel wegvalt. In het onderwijs kan het leren voor toetsen een externe motivatie zijn. Of het voorkomen van strafwerk omdat er niet geleerd is of omdat het huiswerk niet gemaakt is.

Intrinsieke motivatie voorbeelden

Voorbeelden van intrinsieke motivatie zijn: Je doet extra goed je best bij Engels omdat je over enige tijd een reis naar Amerika gaat maken en je de taal dan goed wilt beheersen. Een ander voorbeeld: Je doet mee als collectant voor de Hartstichting omdat je vader problemen met z'n hart heeft. Je kunt ook intrinsiek gemotiveerd zijn omdat je eigenaarschap over je leerproces ervaart. Je weet welke doelen je aan wilt werken en je weet waar je staat in je ontwikkeling. Dat zorgt voor een sterke intrinsieke motivatie.

Autonome motivatie

Intrinsieke motivatie komt voort uit de eigen wil om iets te doen. De mogelijkheid zelf keuzes te kunnen maken is hier voor nodig. In het onderwijs is het daarom belangrijk dat er ruimte is voor het maken van eigen keuzes. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan deze behoefte van autonomie. Inzicht in het eigen leergedrag en in de voortgang van de opleiding of studie speelt hier een belangrijke rol in. Bij kinderen in het basisonderwijs wordt dit wel 'leren zichtbaar maken' genoemd. Je geeft het kind c.q. de leerling inzicht in de doelen waar aan gewerkt wordt en waar hij of zij staat qua beheersing van die doelen. Deze manier van werken zorgt voor langdurige intrinsieke motivatie omdat het sterk verbonden is aan de behoefte aan competentiebeleving en aan autonomie.

Demotivatie

Er ontstaan motivatieproblemen als je het gevoel hebt dat anderen alles voor je beslissen. Je doet de dingen dan alleen nog maar om straf te voorkomen of om een beloning te krijgen. Motivatieproblemen in het onderwijs zijn vaak ook het gevolg van te weinig afstemming op de leerlingen.

Hoe versterk je intrinsieke motivatie? 

Je kunt intrinsieke motivatie stimuleren door pedagogische afstemming. Dat betekent dat je als leraar afstemt op de behoefte aan relatie, competentie en autonomie. Je moet dus zorgen voor een goede relatie met de leerlingen. Daarnaast stem je de instructie en de lesstof zodanig op de leerlingen af dat ze zich competent voelen. En tenslotte organiseer je het onderwijs zo dat leerlingen regie en eigenaarschap ervaren over hun eigen leerproces. Deze aftemming op de basisbehoeften zorgt voor een duurzame intrinsieke motivatie.
 
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 20 november 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Executieve functies een nieuwe hype?Executieve functies een nieuwe hype?
 Wij-leren.nl Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs

Boeken

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leukerMakkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker - Marianne HogenhoutSturen op autonomieSturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs - Nelleke HerrewijnenDeep LearningDeep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur - Machiel KarelsReguLEERReguLEER - Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren - Machiel Karels

Samenvatting

Het versterken van eigenaarschap door leerlijnenVersterking van eigenaarschap: de impact van leerdoelen en leerlijnen in het onderwijs - redactieCijfers gevenNieuwe inzichten in de rol van cijfers en feedback op de motivatie van studenten: Een diepgaande analyse in het beroepsonderwijs - redactieMotivatie MBODidactische strategieën om motivatie en leergierigheid bij MBO-studenten te beïnvloeden - redactieMontessori onderwijs methodeMontessori methode - wat is Montessori onderwijs? - Machiel KarelsMotivatie Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie - Machiel KarelsDimensies van onderwijsDimensies van onderwijs - Machiel KarelsInterventies versterken van motivatie volwassen NT2 deelnemersInterventies voor het versterken van motivatie bij volwassen NT2-deelnemers in online leren - redactieBelonen gewenst gedrag blijvend effect op gedragsontwikkelingHeeft een bepaalde wijze van belonen van gewenst gedrag bij kinderen van 4 tot 8 jaar een blijvend effect op een positieve gedragsontwikkeling? - redactieLage toetsresultaten in vo en motivatiegebrekDuurzaamheidsinitiatieven in de retailsector: Strategieën, uitdagingen en toekomstperspectieven - redactieEffect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers boHet effect van tekstuele beoordelingen op basisschoolrapporten - redactie

Opinie

Een plasje buiten de pot Een plasje buiten de pot - Ivo MijlandTransformerenStop met innoveren! Ga in transitie - Marjoke HinnenInterne sturingStop marginalisering in het onderwijs - Marjoke Hinnen

Verdieping

Talentenscan motiveertHoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert - Nadine van der HartMotivatiewaaier; leraren kunnen inspirerenOngemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd - Ivo MijlandVier sleutels effectieve les (2)De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2 - Theo WildeboerGedrag beïnvloedenIs de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden? - Michel VerdoornOntwikkelingsgericht leesonderwijsIk ben een beetje misselijk - ontwikkelingsgericht leesonderwijs - Bea PompertMotivatie metenMotivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel - Ton van der ValkIntrinsieke motivatieHoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals - Yvonne van SarkBuitenschools lerenLeren van de buitenwereld - Dolf JansonDrijfveren voor lerenVier inzichten over drijfveren voor leren - Wilfred RubensZelf gereguleerd lerenHoe laat je intrinsieke motivatie groeien? - Dirk van der WulpFlexibel puberbreinFlexibel Puberbrein - Yvonne van SarkAutonome motivatieHoger leerrendement door vergroten autonome motivatie - Michel VerdoornDifferentiatie zelfregulatie (1)Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren - Michel VerdoornHuiswerk makenMotiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken? - Dirk van der WulpAutonomie en motivatieMeer motivatie door meer autonomie - Dirk van der WulpMotivatie door feedbackMeer motivatie door oplossingsgerichte feedback - Dirk van der WulpTalenten herkennen en ontwikkelenTalenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging! - Nadine van der HartLeerrijk onderwijs, zin en onzinDieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs - Martine Blonk - Meulenkampbenchmark motivatieBenchmarks voor motivatie - Ton van der ValkDigitaal portfolio met badgesAlles wat je in je mars hebt in je eigen hand - redactieZelfstandig leergedrag VOZelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes? - Machiel KarelsAutonome leesmotivatie stimulerenHet ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen - Anneke BemerEigenaarschap van leren - vijf tipsEigenaarschap van het leren - 5 tips om hier beter op te oriënteren - Michel Verdoornleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactieSummatieve toetsing op weg naar zelfstandigheidDe plek van summatieve toetsing op de weg naar zelfstandigheid - Dominique Sluijsmans Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1) - Carl D'hondtHindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 2Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (2) - Carl D'hondtHindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1) - Carl D'hondt10 vragen over autonomie10 vragen over autonomie - Machiel KarelsVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - introductie0 - Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - introductie0 - Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid -11 Paradoxen van eigenaarschap - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 22 Casus: Een daltonschool voor basisonderwijs - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 33 Geen eigen leerproces - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 44 Paradox van eigenaarschap: geen eigen keus - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 55 De vier aspecten van de contradictie van eigenaarschap - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 66 De tijdgeest: het neoliberalisme - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 77 Zelfzeggenschap - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 88 Verantwoordelijkheid - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 99 Verantwoordelijk worden - Piet van der Ploegleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.