Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Compacten

Dossier: alle informatie over Compacten

Compacten is het overslaan van overbodige herhalings- en oefenstof. Bij compacten wordt ongeveer 50 – 75 % van de oefenstof geschrapt, en circa 75 – 100% van de herhalingsstof. Om te kijken of een leerling in aanmerking komt voor compacten, kan de leerkracht de toets, die aan het einde van het blok komt, alvast afnemen. Als de leerling die stof al goed beheerst, zal hij waarschijnlijk genoeg hebben aan een beperkte hoeveelheid oefenstof.

Door het compacten van de leerstof komt er dagelijks tijd vrij waarin de meer- en hoogbegaafden kunnen werken aan verrijkingstaken. Zo is de kans op verveling en onderpresteren kleiner en kunnen zij aan uitdagende opdrachten op hun eigen niveau werken.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 11 december 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat is begaafdheid?Wat is begaafdheid?
 Wij-leren.nl Academie
Doelgericht werken aan basisvaardighedenDoelgericht werken aan basisvaardigheden
 Medilex Onderwijs
Serie webinars over actuele onderwijskundige thema'sSerie webinars over actuele onderwijskundige thema's
 Wij-leren.online Academie

Boeken

Succesvol begeleiden van hoogbegaafdenSuccesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren - Arja KerpelDe GidsDe Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs - Arja KerpelPassend onderwijs voor begaafdenPassend onderwijs voor begaafde leerlingen - Arja KerpelOnderpresterenOnderpresteren op de basisschool - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelOnderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafdenOnderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden - Marleen LegemaatHoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingenHoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen - Marleen LegemaatUitdagende peuters en kleuters uitdagenUitdagende peuters en kleuters uitdagen - Lianne JongsmaUitdagende peuters en kleuters uitdagenUitdagende peuters en kleuters uitdagen - Lianne JongsmaAlle leerlingen bij de lesAlle leerlingen bij de les - Machiel Karels

Samenvatting

HoogbegaafdheidHoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak - Arja KerpelDifferentiatieDifferentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen - Arja KerpelOnderpresterenOnderpresteren: kenmerken - oorzaken - gevolgen - aanpak - Arja KerpelLapbook makenLapbook maken - Een creatieve verrijkingsopdracht - Arja KerpelLapbook makenLapbook maken - Een creatieve verrijkingsopdracht - Arja Kerpel

Verdieping

Compacten en verrijkenCompacten en verrijken: Een must voor (hoog)begaafde kinderen - Lisanne van NijnattenExtra zorgvraagOnderwijs voor hoogbegaafden met extra zorgvraag - Lisanne van NijnattenVakspecifiek verrijkenUitdagend differentiëren in de les - vakspecifiek verrijken - René LeverinkUitdagend onderwijsBeter begeleiden van uitdagend onderwijs - Eleonoor van GervenMisverstanden hoogbegaafdheidZeven misverstanden rond hoogbegaafdheid - Arja KerpelChronisch onderpresterenChronisch onderpresteren - de urgentie om vroeg in te grijpen - Lisanne van NijnattenLeerstof hoogbegaafdenLeerstof hoogbegaafden: moeilijk moet! - Eleonoor van GervenVisies op begaafdheidHet verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid - Eleonoor van GervenOnderwijskwaliteit hoogbegaafde leerlingenOnderwijskwaliteit, ook voor (hoog)begaafde leerlingen - Ton MooijHindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 2Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (2) - Carl D'hondtHindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1) - Carl D'hondt

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.