Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Convergente differentiatie

Dossier: alle informatie over Convergente differentiatie

Convergente differentiatie is een vorm van differentiëren waarbij je de hele groep telkens bij elkaar wilt houden qua leerstofaanbod. Er zijn twee differentiatievormen: convergente en divergente differentiatie.
 
Convergente differentiatie heeft het leerstofjaarklassensysteem als uitgangspunt. Dat is er op gericht om een vastgestelde hoeveelheid leerstof in een vastgesteld aantal jaren bij de leerlingen aan te leren.
 
Omdat de leerstofplanning voor de hele schoolloopbaan min of meer vast ligt, wil je als leraar de hele groep bij elkaar houden qua leerstof. Er is daarom een minimumdoel voor de hele groep. De klas is vervolgens in drie niveaus verdeeld: een minimumniveau, een basisniveau en een hoger niveau.
 
Alle leerlingen doen mee aan de klassikale instructie. Daarna gaan de kinderen de leerstof zelfstandig verwerken, zodat de leerkracht tijd heeft om de zwakke leerlingen verlengde instructie te geven. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen is er verdiepingsstof.
 
Rond convergente differentiatie is er de pedagogische discussie of het voor de leerlingen die zich de stof moeilijk eigen maken wel zo fijn is om hun hele schoolloopbaan 'onderaan de groep' te functioneren. Daarnaast is het voor de leerlingen die eigenlijk veel sneller door de stof heen kunnen niet zo motiverend om hun hele schoolloopbaan opgehouden te worden door een norm die uitgaat van het gemiddelde kind.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 30 april 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Differentiatie in het VODifferentiatie in het VO
 Wij-leren.nl Academie
Doelgericht werken aan basisvaardighedenDoelgericht werken aan basisvaardigheden
 Medilex Onderwijs

Boeken

Differentiatie basisonderwijsDifferentiëren is te leren! (PO) - Marianne HogenhoutDifferentiëren voortgezet onderwijsDifferentiëren is te leren! (VO) - Machiel KarelsDifferentiëren is te lerenDifferentiëren is te leren - Helèn de Jong

Samenvatting

LeeromgevingenLeeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie - Arja KerpelDifferentiatieDifferentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen - Arja Kerpel

Opinie

Interview Roel Bosker Excellente leerlingen kunnen zich heel goed redden - René Leverink

Verdieping

Persoonlijk leren - differentiëren Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen. - Jos CöpDifferentiatieZij mogen allemaal leuke dingen doen - Dolf JansonLeerstofjaarklassensysteemJij maakt het verschil voor je leerlingen - Dolf JansonPersoonlijk lerenEffectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw - Jos CöpAdaptief onderwijsIs ons onderwijs al adaptief? - Jos CöpCyclus HGWDe cyclus handelingsgericht werken en de praktische uitvoering daarvan - Arjan ClijsenSignalerenSignaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben - Arjan ClijsenPassend onderwijs VOPassend én opbrengstgericht onderwijs gaat uit van overeenkomsten! - wijnand-gijzenEfficiënte differentiatieBeter onderwijs door meer didactische efficiëntie - Michel VerdoornDifferentiatie adaptief onderwijsDifferentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs? - Michel VerdoornDifferentiatie procesDifferentiëren volgens drie cyclische processen - Michel VerdoornAutonome motivatieHoger leerrendement door vergroten autonome motivatie - Michel VerdoornDifferentiatie zelfregulatie (1)Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren - Michel VerdoornDifferentiatie zelfregulatie (2)Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)? - Michel VerdoornOnderwijsbehoeftenHet benoemen van vakoverstijgende en vakspecifieke onderwijsbehoeften. - Arjan ClijsenWoordenschat differentiatieDifferentiëren binnen woordenschatonderwijs - Martie de PaterSamen Leren en Innoveren op MaatSamen leren: maar hoe doe je iedere leerling recht? - Martine Blonk - Meulenkamplandelijk kerncurriculum, vrij schoolcurriculumOptimaliserend Onderwijs (1) Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum - Ton MooijDuurzaam plan leerlingen ontmoeten waar ze zijnEen duurzaam plan om leerlingen te ontmoeten waar ze zijn - Paul Emerich Franceinstructie unitonderwijsInstructie geven in unitonderwijs, hoe doe je dat? - Hanneke OostingDifferentiatievormenPast convergente of divergente differentiatie beter in het VO? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.