Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Coaching

Dossier: alle informatie over Coaching

Coaching is een verzamelbegrip voor diverse begeleidingsvormen waarbij het doel is een verandering in gang te zetten. Doorgaans is het persoonlijke begeleiding, maar het kan ook in een groep plaatsvinden. De begeleider heet een coach, de persoon die gecoacht wordt heet een coachee. Samen gaan zij een coachingstraject in, waarbij vooraf doelen opgesteld worden. Vormen van coaching die in het onderwijs voor kunnen komen zijn bijvoorbeeld jobcoaching, kindercoaching en teamcoaching.

Ook counseling –dat sterk in opkomst is in het onderwijs-  is een laagdrempelige vorm van hulpverlening die elementen van coaching in zich heeft. Hierbij wordt echter ook gekeken naar onderliggende problematiek. Coaching is meer gericht op het ontwikkelen van de eigen vaardigheden en mogelijkheden.  

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 15 december 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie
Executieve functies in de klasExecutieve functies in de klas
 Medilex Onderwijs

Boeken

Actief executief - ToolboxActief Executief - Marleen LegemaatZesde rol van de leraar De zesde rol van de leraar - Machiel KarelsGedragsoplossingen voor de moeilijke groepGedragsoplossingen voor de moeilijke groep - Marleen Legemaat

Samenvatting

beleving bij taakHet belang van aandacht voor de beleving van leerlingen bij hun werk - Machiel Karels

Verdieping

Didactisch coachen 3Meerwaarde van Didactisch Coachen - deel 3 - Lia Voerman en Frans FaberDidactisch coachen 2Goed zo! is onvoldoende...Wat wel? Over didactisch coachen - deel 2 - Lia Voerman en Frans FaberLeerbevorderende feedbackFeedback in de praktijk, hoe doe je dat? - Lia VoermanDidactisch coachen 1Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1 - Lia Voerman en Frans FaberVragen stellenLeerlingen zelf vragen laten stellen - Dolf JansonSturen door luisterenLuisteren om te sturen - Harry van de PolCounseling vervolggesprekLeerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek - Dirk van der WulpCoachen van leerlingenDe coachende leraar is van doorslaggevend belang voor de opbrengsten. - Dolf JansonLuisteren naar leerlingenDe Leerlingluisteraar is harthorend - Harry van de PolLuistergedragIntegratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach? - Harry van de PolKorte counselingOplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder - Dirk van der WulpGespreksvaardigheden van de leraar als coachDe leerkracht als coach - Adri van den BrandDe noodzaak van een teamcoach om als team doelen te behalenWerken met Teacher Leadership - Jaap VersfeltSystemische teamcoaching in het onderwijs Systemische teamcoaching in het onderwijs - Henk GalenkampHybride leeromgeving (1): kernelementen en rolverdelingHybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school - Rens GresnigtWat is beeldcoaching?Beeldcoachen: wat is het en hoe helpt het bij een verbetercultuur? - Jaap VersfeltDe rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatieWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4 - Hartger WassinkVoorbereiding op beroepspraktijkvormingBeroepspraktijkvorming (bpv): hoe bereiden mbo studenten zich goed voor? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.