Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Groepsdynamica

Dossier: alle informatie over Groepsdynamica

Groepsdynamica gaat over de processen die zich in een groep kunnen afspelen en hoe je die processen kunt beïnvloeden. Belangrijk zijn de context van de groep en de wederzijdse beïnvloeding. Binnen het onderwijs wordt gebruik gemaakt van groepsdynamica om teamprocessen te beïnvloeden en daarmee een effectief team te worden, maar ook binnen de klas om vorming van een goede groepssfeer te bevorderen.

Er zijn verschillende modellen waarmee je groepsprocessen of groepsvorming kunt beschrijven. Bekend is het basismodel van Tuckman dat 5 fases benoemt:

  • Forming: mensen in een groep nemen een afwachtende, verkennende houding aan om te zien wie er bij hen in de groep zit.
  • Storming: er wordt een positie ingenomen. Dit kan discussies opleveren.
  • Norming: expliciete of impliciete regels worden vastgesteld door de groep.
  • Performing: er ontstaat een gemeenschappelijk doel en er wordt productief gewerkt (alleen als er een positieve groepsvorming heeft plaatsgevonden).
  • Reforming: het proces wordt geëvalueerd en afgesloten. De groep valt weer uiteen.

Efficiënt en effectief samenwerken kan worden bevorderd door als team of leerkracht bewust te zijn van de groepsdynamiek. Wanneer bepaalde processen stagneren, kunnen door beïnvloeding van de groep dingen weer bijgestuurd worden. Bijvoorbeeld door als schoolleider en leerkracht zelf het goede voorbeeld te geven en groepsactiviteiten te doen.

Boeken over groepsdynamiek

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 december 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Vertrouwenspersoon in het vo of mboVertrouwenspersoon in het vo of mbo
 Medilex Onderwijs
Roos van Leary in de klasRoos van Leary in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

MeidenvenijnMeidenvenijn in het basisonderwijs - Preventie en aanpak - Arja KerpelGrip op de groepGrip op de groep - Hoe vorm je een positieve groep? - Arja KerpelDe RingaanpakDe Ringaanpak - Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas - Korstiaan KarelsKlassenkrachtKlasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat - Arja KerpelAlles over pestenAlles over pesten - Helèn de JongGroepsplan gedragGroepsplan gedrag - passend onderwijs in PO en VO - Arja KerpelGroepsklimaatGelukkige kinderen in een gelukkige klas - Arja KerpelEffectief leiderschapDe zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey - Arja KerpelRoos van Leary -2-Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team - Arja KerpelRoos van Leary interactiekunde professionalsRoos van Leary - interactiekunde voor professionals - redactieBeter leren door groepsdynamiekBeter leren door groepsdynamiek. Van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs - Myriam LieskampDe zilveren wekenDe Zilveren Weken - Bertine van den OeverIk in de WijIk in de Wij - Niels de Jong Deep DemocracyDeep Democracy - De wijsheid van de minderheid - Machiel Karels

Samenvatting

Artikelen overzichtOnderwijs basisschool - uitleg basisonderwijs - redactiePedagogisch klimaatPedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas - Arja KerpelSchoolorganisatieSchoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap - Arja KerpelRoos van Leary -1-Roos van Leary - uitleg - test - gebruik - Arja Kerpel

Opinie

TeamontwikkelingWerken aan team dé uitdaging schooldirecteur - Alex de Bruijn

Verdieping

5 redenen waarom pesten niet stopt Vijf redenen waarom pesten niet stopt - Ivo MijlandMedogenloze groep De meedogenloze groep - Wendy Brasz en Myra den HaanVeilige schoolEen veilige school. Veiligheid in 5 stappen. - Elena Carmona van LoonInterpersoonlijke identiteitRelatie met leerling van invloed op welzijn docent - Annemieke TopGroepsvormingDe groep in je greep! - Ivo MijlandPesten tipsPesten: wat kun je doen in de klas? - Anton HorewegLuisteren bij leiderschapSchoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie - Harry van de PolSubjectificatiePersoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering - Gert BiestaPositive Behavior SupportSchoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) - Monique BaardVijfsporenaanpak pestenDe vijfsporenaanpak bij pesten - Bob van der MeerPesterijen op schoolPesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen - Machiel KarelsGevolgen van pestenPesten op school - gevolgen en aanpak - Machiel KarelsWerken met Groepsplan gedragPassend onderwijs: werken met een groepsplan gedrag - Kees van OverveldPesten groepsaanpakPesten vraagt om een positieve groepsaanpak - Kees van OverveldGroepsprocessenGroepsprocessen in de klas - Anton HorewegTeamlerenTeamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs - Jan JuttenHardnekkig probleemgedrag moeilijke groepOmgaan met probleemgedrag in de groep - Kees van OverveldSociale cohesie in klaslokaalSociale cohesie in het onderwijs (1) - Gert-Jan VeermanSociale cohesie en individualiteitSociale cohesie in het onderwijs (2) - Gert-Jan VeermanFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberDe macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkDe macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkDeep Democracy in het onderwijsDeep Democracy in het onderwijs - Machiel KarelsTips gouden weken15 tips voor de gouden weken - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.