Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Identiteit

Dossier: alle informatie over Identiteit

Identiteit heeft meerdere betekenissen. In onderwijskundig verband kan het op een schoolorganisatie betrokken worden of op een persoon. In deze omschrijving wordt uitgegaan van de identiteit van een schoolorganisatie. Identiteit is dan het profiel van de school. Waar staat de school voor?

Traditioneel staat het begrip identiteit voor de richting waartoe een school behoort: openbaar, reformatorisch, evangelisch, etc.

Identiteit is tegenwoordig steeds meer het resultaat van een traject van missie – visie – strategie. Identiteit wordt dan uitgedrukt in termen van wie zijn wij, voor wie zijn wij er waar willen wij voor gaan? Of: wat bieden we aan?
 
Identiteit is doorgaans het resultaat van een proces waarin door tussenkomst van managementinstrumenten als een SWOT, werkgroepen, groepsgesprekken, systeemkaarten, ‘geeltjes’ en zo meer, een gemeenschappelijk resultaat wordt bereikt. Identiteit dus als opbrengst van een geregisseerd proces om tot een gemeenschappelijk zelfbeeld van de schoolorganisatie te komen.
 
Dit type identiteit krijgt vorm in een proces waarin veel partijen in en om de school een rol spelen en waarin ieder zich uiteindelijk schaart in een in taal gegoten zelfbeeld. Het levert een identiteit op met een dubbele functie: identiteit als zelfportret c.q. schoolprofiel én als toekomstontwerp tegelijk.
 
Verder kijken: Identiteit en gelijke kansen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 31 mei 2024

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie
MeisjescoachMeisjescoach
 Medilex Onderwijs

Boeken

Succesvolle schoolprofileringSuccesvolle schoolprofilering - Myriam Lieskamp

Verdieping

Drie instrumenten voor burgerschapsvormingAan de slag met burgerschapsvorming - Jaap VersfeltSpiritualiteitSpiritualiteit in bestuur en management - Harm KlifmanBiesta reflectieReflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta - Harm KlifmanBurgerschapsonderwijsBurgerschap in de school - René LeverinkWebsite verbeterenHoe vindbaar is de website van uw school? - Ronald DulmersSchoolinterieur Interieur en identiteit - René LeverinkSubjectificatiePersoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering - Gert BiestaWereldgericht onderwijs -2-Kind, school, wereld: een pleidooi van Gert Biesta voor wereldgericht onderwijs - Machiel KarelsSchoolprofileringSchoolprofilering: profileringskracht en het Marketing Dashboard - Ronald DulmersSchool profilerenHoe zet je een basisschool in de markt? - Ronald DulmersSchool met pitDe school met PIT! - schoolprofiel voorbeeld - Ronald DulmersIdentiteit schoolVormgeven aan identiteit van de school - Harm KlifmanIs de school op koers? Definieer waarden, deel verlangens en stel doelen.Op koers? Waarden, ambities, verlangens en doelen. - Henk GalenkampVrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument - Gert BiestaStaat van onderwijs en hoe verderOver de staat van het onderwijs en perspectieven voor een goed vervolg - Marcel van HerpenDrie instrumenten voor burgerschapsvormingAan de slag met burgerschapsvorming - Jaap VersfeltDe macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkDe macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkHet belang van subjectificatie in het onderwijsWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 2 - Hartger WassinkVrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkelingWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 3 - Hartger WassinkDe rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatieWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4 - Hartger Wassink

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.