Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Leerplein

Dossier: alle informatie over Leerplein

Een leerplein is een ruimte in een school waar leerlingen zelfstandig of in groepjes aan opdrachten kunnen werken. Vaak zijn er subruimtes voor de diverse activiteiten van leerlingen.

Er gelden voor leerpleinen vaak speciale regels, zodat leerlingen rustig kunnen werken en zich goed kunnen concentreren. Ondertussen kan er in het klaslokaal een goede instructie gegeven worden.

Het inrichten van een leerplein sluit aan bij de ontwikkeling dat scholen hun onderwijs anders organiseren. Steeds meer scholen gaan kritisch en selectief om met klassikale lessen, omdat het lastig is om met de grote verschillen tussen leerlingen om te gaan. 

Een leerplein biedt de mogelijkheid voor leerlingen om de leerstof na de instructie in alle rust zelfstandig te verwerken. In het klaslokaal zitten namelijk relatief veel leerlingen in een kleine ruimte en wordt er vaak instructie gegeven. Voor leerlingen met concentratieproblemen is dat ongunstig.

Alles valt of staat natuurlijk wel met de inrichting van een leerplein en de afspraken die er gelden. Veel scholen maken onderscheid tussen werkruimte voor groepswerk en stilteruimte voor zelfstandig studeren.

Het feit dat leerlingen zelf mee kunnen denken over de omstandigheden waaronder zij het beste kunnen leren, sluit aan bij de behoefte aan autonomie van leerlingen. Het blijkt de motivatie van leerlingen voor het leerproces te vergroten.

Ook als scholen onderzoekend leren een plek willen geven in hun onderwijs, is de werkruimte voor groepswerk op een leerplein hiervoor erg geschikt.

Critici van leerpleinen trekken de vergelijking met kantoortuinen waar bellende en pratende collega's zorgen voor een dalende arbeidsproductiviteit. Het hangt dus van de orde in klaslokaal of op leerplein af of er daadwerkelijk geleerd wordt.

Bronnen

Marzano, R.J., Kopmels, D. (2007) Wat werkt bij onderwijsverbetering? In: Basisschoolmanagement 20 (4) 36-40. Deventer: Kluwer.

Sluis, G. van, Wiegman, R (2007) Fullan op de werkvloer; onderwijsverbetering door verbetering van  leerplekken (Raakproject Ver zien en breed kijken; Hanzehogeschool)

Smylie, M.A., Perry, G.S.Jr. (1998); Restructuring schools for improving teaching. In: Hardgraves, A., Lieberman, A., Fullan, M., Hopkins, D. (Eds.), International handbook of educational change (pp. 976-1005); Dordrecht (NL): Kluwer Academic Publishers.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 5 oktober 2020

Ontdek meer

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.