Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Kindgericht onderwijs

Dossier: alle informatie over Kindgericht onderwijs

Kindgericht onderwijs is een vrij brede term waarmee aangegeven wordt dat het kind uitgangspunt van het onderwijs is en niet de leerstof centraal staat.

Dimensies van kindgericht onderwijs

Kindgericht onderwijs is er in diverse varianten. Er is een aantal dimensies waarop scholen kunnen ontwikkelen naar kindgericht onderwijs. Het gaat om de volgende dimensies:

  • doel / focus: van nadruk op leerstof naar focus op persoonsvorming
  • pedagogische aanpak: van leiden en begeleiden door leraar tot loslaten en zelf kiezen van de leerling
  • eigenaarschap ontwikkeling leerling: van leraar naar leerling
  • didactische aanpak: van gesloten en methodevolgend tot open en interactief
  • leerstof: van gestandaardiseerd tot zelfbepaald
  • organisatievorm: van klassikaal leraargestuurd tot flexibel leerlinggestuurd
  • differentiatie: van convergent via divergent naar eigen leerlijn
  • toetsen: van genormeerd en summatief tot procesgericht en formatief
  • rapportage: van standaard rapporten naar leerlingportolio’s.

Daarnaast zijn er dimensies die in elke school van belang zijn, kindgericht of niet. Het gaat dan om 

  • ouderbetrokkenheid: welke rol spelen de ouders bij het onderwijs en hoe is de communicatie met de ouders?
  • inzet van ict: op welke manier krijgt ICT een ondersteunende plek in het onderwijs?
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 13 december 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs
Op weg naar ontwikkelingsgericht onderwijsOp weg naar ontwikkelingsgericht onderwijs
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

De LeeruitdagingDe leeruitdaging - James Nottingham - Machiel KarelsDeep LearningDeep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur - Machiel KarelsGevormd of vervormd?Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs - Machiel KarelsGevormd of vervormd?Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs - Machiel KarelsWanneer krijgen we weer les?Wanneer krijgen we weer les? - Een mbo school in transitie - - Joost KarelsCatharsia - Agora onderwijs in RoermondCatharsia - een andere visie op onderwijs - Hartger WassinkLeren anders organiserenLeren anders organiseren - Machiel KarelsDe Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven De Denkende Klas - Dick van der WaterenOnderwijs van binnenuitOnderwijs van binnenuit - Machiel KarelsOnderwijs van binnenuitOnderwijs van binnenuit - Machiel Karels10 jaar Agora onderwijsAgora onderwijs - een intrigerende benadering van leren - Machiel KarelsDe ultieme gids voor transformatie van je schoolDe ultieme gids voor transformatie van je school - Machiel KarelsAutopoiesis - leren in een levend systeemAutopoiesis - leren in een levend systeem - Machiel Karels

Samenvatting

Ontdekkend lerenOntdekkend leren: uitleg - kenmerken - stappenplan - Arja KerpelMontessori onderwijs methodeMontessori methode - wat is Montessori onderwijs? - Machiel KarelsDimensies van onderwijsDimensies van onderwijs - Machiel KarelsInzet onderzoekend en ontwerpend leren op vmboDe inzet van onderzoekend en ontwerpend leren op de basisschool - redactie

Opinie

Systeemcrisis in het onderwijsHet onderwijs verkeert in een systeemcrisis - Machiel KarelsWerkdruk onderwijsHoge werkdruk in het onderwijs is een gevolg van het huidige organisatiemodel. - Luc StevensPedagogiek en didactiekDidactiek en pedagogiek hebben elkaar nodig - Machiel KarelsHet mag wel wat kalmer aanHet mag wel wat kalmer aan in het onderwijs - Machiel KarelsLeerachterstand en visieWat zegt 'leerachterstand' over onze visie op leren? - Machiel KarelsReparatie of innovatieGroei vanuit de crisis naar een nieuwe toekomst voor het onderwijs - Machiel KarelsLeerachterstand: waar lopen ze op achter?Leerachterstand? Maar waar lopen ze op achter? - Ivo MijlandMeer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofdOnderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat - Alex de Bruijn

Verdieping

Misverstanden gepersonaliseerd onderwijs10 misverstanden over gepersonaliseerd onderwijs - Machiel KarelsKindgerichte kwaliteitszorgKindgericht onderwijs vraagt inzicht in het leerpotentieel van kinderen - Machiel KarelsHigh Tech High High Tech High - Een curriculum waarbij projectgestuurd leren en de leerontwikkeling centraal staat - redactieKindgericht taalonderwijsTaalonderwijs integreren in zaakvakken, hoe doe je dat? - Paul FilipiakGepersonaliseerd onderwijs versus EDIIs gepersonaliseerd onderwijs een tegenhanger van effectieve instructie? - Machiel KarelsPedagogische tact gepersonaliseerd onderwijsPedagogische tact past bij gepersonaliseerd onderwijs - Tijl RoodLeraarvaardigheden kindgericht onderwijsLeraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs - Machiel KarelsDoelen gepersonaliseerd onderwijs Doelen stellen bij het gepersonaliseerd onderwijs - Tijl RoodKind is eigenaar van zijn ontwikkelingHet kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent - Luc StevensKindgesprekken Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie - Albert de BoerGepersonaliseerd onderwijsWat is gepersonaliseerd onderwijs? - Tijl RoodLeraar als professionalOver de rol van docenten 2022: nieuwe visie, toezicht en controle - Filip DochyOnderweg naar kindgericht onderwijsSuccessen realiseren - onderweg naar kindgericht onderwijs - Dolf JansonOnderwijswaardenOud en Nieuw - over de waarde van waarden in het onderwijs - Elena Carmona van LoonAdaptieve softwareAdaptieve software zet onderwijs op zijn kop - Tijl RoodOrganiseren gepersonaliseerd lerenHoe organiseer je gepersonaliseerd onderwijs? - Tijl RoodGepersonaliseerd lerenFlip je school: het waarom van gepersonaliseerd leren - Tijl RoodKindgericht onderwijsKindgericht onderwijs in een lerende school - Machiel KarelsKindgericht onderwijsVan jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs - Machiel KarelsLeerstofjaarklassensysteem is failliet!Het leerstofjaarklassensysteem is failliet! - Machiel KarelsLeerstofjaarklassensysteemJij maakt het verschil voor je leerlingen - Dolf JansonParadoxenParadoxen of ongerijmdheden rond ontwikkeling en leren - Luc StevensKindgesprek in een leercultuurLeertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken - Martine Blonk - MeulenkampRol IB-er bij kindgericht onderwijsRol van de IB-er op weg naar kindgericht onderwijs - Machiel KarelsVan methodeslaaf naar didactisch expertVan methodeslaaf naar didactisch expert - Machiel KarelsHomogeen of heterogeen groeperenHomogeen en heterogeen groeperen bij ontwikkelingsgericht onderwijs - Dolf van den BergReflectie op afstandsonderwijsReflectie op afstandsonderwijs: 12 vragen voor het schoolteam - Machiel KarelsDoe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijsDoe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijs - Machiel KarelsGroepsdoorbrekend werken10 vragen over de implementatie van groepsdoorbrekend werken bij de basisvakken - Machiel KarelsSchaf leerstofjaarklas afSchaf leerstofjaarklas af! - Ton MooijDe basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerlingLeerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht - Elena Carmona van LoonLeerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoudLeerdoeldenken (1): wat is het en wat levert het op? - Anne-Wil AbrahamseNationaal Programma Onderwijs stappenHoe breng je als schoolleider alle recente ontwikkelingen bij elkaar in een samenhangend plan? - Machiel KarelsIn drie stappen naar leerdoelenLeerdoeldenken (2): In drie stappen naar een leerlijn - Anne-Wil AbrahamseDe macht van het roosterMoet onderwijs efficiënt zijn? - Mathilde Tempelman-LamLeerdoeldenken implementeren en organiserenLeerdoeldenken (3): hoe implementeer en organiseer je het op jouw school? - Anne-Wil AbrahamseLoslaten van een lesmethode is moeilijk maar de moeite waardLoslaten: waarom is dat zo moeilijk? - Martie de PaterUitdagend rekenmateriaalUitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars - Machiel KarelsOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersBeoordeling LVS toetsen Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersWaarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevatPreventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen - Ton MooijVrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkelingWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 3 - Hartger WassinkGesprekken met leerlingenGesprekken met leerlingen - Karen van KootenGesprekken met leerlingenGesprekken met leerlingen - Karen van KootenKindplanEen kindplan: Wat is dat en hoe maak je het? - Karen van KootenVisualisaties in kindgesprekkenLeerlingen betrekken, hoe doe je dat? Met visualisaties! - Noëlle PameijerNieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijsNieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs - Rob Martens10 vragen over autonomie10 vragen over autonomie - Machiel KarelsLeeropbrengst unitonderwijs versus klassikaal onderwijsWelk verschil in leeropbrengst is er tussen unit- en klassikaal onderwijs? - redactieAutonomie in relaties en maatschappijAutonomie in een veranderende wereld: van persoonlijke vrijheid tot maatschappelijke dynamiek - Machiel KarelsZelfregulatie-autonomie-overzichtsartikelVrijheid in balans: zelfregulatie en autonomie in keuzes en verantwoordelijkheid - Marleen LegemaatAutonomie in relaties en maatschappijAutonomie in een veranderende wereld: van persoonlijke vrijheid tot maatschappelijke dynamiek - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.