Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Reflecteren

Dossier: alle informatie over Reflecteren

Reflecteren betekent letterlijk: beschouwen of overdenken. Reflecteren is het terugblikken op je eigen handelen en ervaringen, daarover nadenken en vandaaruit nieuwe keuzes maken. Reflectie is de motor van ontwikkeling, want als je niet terugkijkt wat anders en beter kan, zie je ook geen ontwikkelpunten. Reflecteren is niet alleen belangrijk voor de leerkracht, maar ook voor de leerlingen. Het is nodig dat een leerkracht zijn leerlingen leert om te reflecteren. Daardoor krijgen de leerlingen meer grip op het leerproces en kunnen ze zelfstandiger leren. 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 9 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
 Wij-leren.nl Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs

Boeken

Zes rollen van de leraar De zes rollen van de leraar - Helèn de JongDe LeeruitdagingDe leeruitdaging - James Nottingham - Machiel KarelsVijf rollen leraarDe vijf rollen van de leraar - Machiel KarelsZesde rol van de leraar De zesde rol van de leraar - Machiel KarelsLeeruitdaging voor jonge kinderenDe leeruitdaging voor jonge kinderen - Diep leren - Bertine van den OeverReguLEERReguLEER - Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren - Machiel Karels

Samenvatting

Ontwikkelingsgericht onderwijsOntwikkelingsgericht onderwijs (OGO): principes - activiteiten - Arja KerpelTaxonomie-van-bloomTaxonomie van bloom - uitleg denkvaardigheden - Machiel KarelsTASC-modelTASC-model - uitleg en gebruik - Machiel Karels

Opinie

Lezend in BiestaLezend in Biesta - Harm KlifmanWat is jouw onderwijsfilosofieWat is jouw onderwijsfilosofie? - Ben Johnson

Verdieping

leerwensen en persoonlijke ontwikkeling van leerkrachtenLeerwensen formuleren en reflectie - Peter RuitReflecteren met het team over visieReflecteren met het team - schrijf een brief! - Dolf JansonHoogbegaafdheid en plannenLeer hoogbegaafde kinderen zelf te sturen! - Martine Blonk - MeulenkampVeelgestelde vragen over de vertaalcirkelDe vertaalcirkel - Ceciel BorghoutsOnderzoekend en ontwerpend lerenOnderzoekend en Ontwerpend Leren: Wat vraagt dit van de leerkracht? - Sietske van der WegenKritisch denkvermogen onderzoekende houding leerkrachtActief kritisch denkvermogen en onderzoekende houding: de leerkracht als rolmodel - Sietske van der WegenEen klas van denkers Een klas van denkers - Dick van der WaterenLeerling als kritische denkerDe leerling als kritische denker - Dolf JansonVertaalcirkel 3De Vertaalcirkel 3 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars - Ceciel BorghoutsVertaalcirkel 1De Vertaalcirkel 1 werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars - Ceciel BorghoutsVertaalcirkel 2De Vertaalcirkel 2 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars - Ceciel BorghoutsDe vertaalcirkel hulpmiddelDe Vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel - Ceciel BorghoutsVertaalcirkel kleutersDe Vertaalcirkel bij kleuters - Ceciel BorghoutsToetsuitslag interpreterenLeren van de toetsuitslag - Eveline van BaalenTips zwakke rekenaarsDurf te kiezen in doelen: 19 tips voor zwakke rekenaars - Nina BoswinkelNakijken leerlingenwerkNakijken: nut en noodzaak - Marcel SchmeierOverdenken en doenOverdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs - Luc StevensRekenproces in de rekenlesHet rekenproces in de rekenles - protocol ERWD - Korstiaan KarelsProfessional in de spiegel 1Professional in de spiegel - achtergronden - Hanne TouwSysteemdenken en denkgewoontenSysteemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten - Jan JuttenActiverende didactiekActiverende didactiek en coachend leraargedrag - Machiel KarelsDe basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerlingLeerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht - Elena Carmona van Loonhoogbegaafd overgang po vo(Hoog)begaafde leerlingen en de overgang van PO naar VO - Martine Blonk - MeulenkampStrategisch HR-beleid benut professioneel kapitaalStrategisch HR-beleid voor onderwijsorganisaties - Myriam LieskampLeerprocessen van professionals in de school begeleiden Werken aan een professionele cultuur: Hoe begeleid je lerende collega's? - Naomi Mertens

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.