Het begrip veiligheid heeft te maken met de fysieke veiligheid binnen de school, maar ook met de sociale veiligheid.
Fysieke veiligheid
Onder fysieke veiligheid valt brandveiligheid, verkeersveiligheid en veiligheid van leefomgeving.
Het is van belang dat iedereen weet hoe te handelen bij incidenten. Dit gaat niet alleen om kleine incidenten op het plein, maar ook om de vluchtroute bij brand. Niet alleen leerkrachten, maar ook kinderen moeten dan weten wat er van hen verwacht wordt. De school moet weten hoe de veiligheidsbeleving van het team en de kinderen is. Aan de hand van de incidentenregistratie moeten acties ondernomen worden.
Een voorbeeld: als er elke keer kinderen botbreuken oplopen bij hetzelfde klimrek, dan moet er iets aan die situatie op het plein gedaan worden.
Sociale veiligheid
Er wordt van sociale veiligheid gesproken als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door anderen wordt aangetast. Hierbij gaat het om
- Het bevorderen van een positieve en veilige sfeer;
- Het optreden tegen en voorkomen van pesten, schelden, discriminatie of andere vormen van ongepast gedrag.
Alle mensen in de school kennen - als het goed is - de gedrags- en omgangsregels, die de sociale veiligheid waarborgen.
Zie verder:
Inspectie van het Onderwijs - Sociale Veiligheid
Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022