Ewald Vervaet
Ontwikkelingspsycholoog en docent
Website: Stichting Histos
LinkedIn profiel Ewald Vervaet
Ontwikkelingspsycholoog en docent
Ewald Vervaet onderzoekt de psychologische ontwikkeling bij jonge kinderen, vooral de ontwikkeling van het lezen, schrijven en rekenen in de onderbouw van het basisonderwijs.
Hij was docent aan verschillende instellingen, onder meer aan Academie Gradatim en enkele volksuniversiteiten (Amsterdam en Rotterdam), maar geeft vanaf 2015 eerst en vooral cursussen en lezingen op het gebied van de leesontwikkeling: leesrijpheid, ontdekkend leren lezen, rijpheid voor de diverse spellingsregels.
Ewald Vervaet is auteur van de volgende boeken:
- Groeienderwijs - psychologie van 0 tot 3 jaar
- Naar School; psychologie van 3 tot 8
- Het raadsel intelligentie
- Handleiding en werkboek bij 'Klank- en vormspel' (met Germa van Dijk) (http://stichtinghistos.nl/ontdekkend-leren-lezen/klank-en-vormspel)
- Handleiding en werkboek bij de leeslijn 'Zo ontdek ik het lezen!', deel 1 (http://stichtinghistos.nl/ontdekkend-leren-lezen/zo-ontdek-ik-het-lezen-deel-1)
- Handleiding en werkboek bij de leeslijn 'Zo ontdek ik het lezen!', deel 2 (http://stichtinghistos.nl/ontdekkend-leren-lezen/zo-ontdek-ik-het-lezen-deel-2)
- Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis (http://stichtinghistos.nl/wp-content/uploads/2017/08/inkijkexemplaar)
Ewald beschouwt 'erfelijkheid' en 'omgeving' als noodzakelijke voorwaarden voor een goede psychologische ontwikkeling. Echter de gelegenheid die je kind krijgt om zichzelf, jou en de wereld van binnenuit te ontdekken, zijn doorslaggevend.
Ewald Vervaet heeft expertise over de ontwikkeling van het kind op gebied van sociale omgang, naar peuterspeelzaal of school gaan, leren lezen en meer op psychologisch gebied.
Websites: Stichting Histos en http://ontdekkendleren.nl/.