Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Formatief toetsen - formatieve evaluatie

Dossier: alle informatie over Formatief toetsen - formatieve evaluatie

Formatief betekent dat je de prestaties van een leerling niet vergelijkt met die van andere leerlingen, maar met zijn eerdere resultaten. Formatief toetsen is de tegenhanger van summatief toetsen. Bij summatief beoordelen geef je een cijfer gebaseerd op een norm. Bij formatief beoordelen ben je gericht op de ontwikkeling: wat is goed en hoe kun je het nog beter maken?
 
Assessment heeft betrekking op de manier waarop je leerlingen vooruit helpt in hun leerproces: onder andere door feedback te geven, door vragen te stellen, door het leerdoel helder te maken en door aan te geven hoe een ‘goed’ leerresultaat eruit ziet. Dit assessment krijg je op drie manieren:
  • Teacher-assessment: door als leerkracht de juiste vragen te geven en feedback te geven op het leren.
  • Peer-assessment: door gesprekken met klasgenoten, praatmaatjes.
  • Self-assessment: door te reflecteren op je eigen leerproces en resultaten.

Kenmerken formatieve assessment

Welke ingrediënten horen bij formatieve assessment?
  • Duidelijke leerdoelen.
  • Succescriteria die met de leerlingen opgesteld zijn.
  • Een growth mindset en metacognitieve vaardigheden. Leerlingen activeren om eigenaar te worden van hun eigen leerproces.
  • Heterogene groepen.
  • Goede voorbeelden analyseren en delen, voordat de leerlingen hun eigen product maken.
  • Effectieve klassengesprekken, vragen, taken en lesafsluiting.
  • Feedback geven die leerlingen vooruithelpt. En coöperatieve feedback van klasgenoten tijdens een time-out in de les. Leerlingen zijn elkaars hulpbron bij het leren. Dit kan door middel van praatmaatjes.
  • Leerlingen betrekken bij het voorbereiden van de les om hun motivatie en eigenaarschap te vergroten.

Bron: Clarke, S. Leren zichtbaar maken met formatieve assessment (Bazalt, 2016)

Formatieve feedback

Formatieve feedback geeft leerlingen of studenten inzicht in hun sterke en zwakke punten en helpt hen het eigen leerproces te verbeteren. Digitaal toetsen biedt mogelijkheden om formatieve feedback te standaardiseren en om rijke feedback te geven (bijvoorbeeld links naar relevante achtergrondinformatie). 

Peer assessment

Bij peer assessment (ook wel peer review of peer feedback genoemd) beoordelen leerlingen of studenten (peers) elkaars producten en voorzien elkaar van feedback. In sommige digitale toetssystemen kan de mogelijkheid van peer assessment ingesteld worden. (Bron: Surf.nl)

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 6 oktober 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat is formatieve evaluatie?Wat is formatieve evaluatie?
 Wij-leren.nl Academie
Remedial Teacher in het voRemedial Teacher in het vo
 Medilex Onderwijs

Boeken

Prestatiepijn door toetsen Prestatiepijn: toetsen als boosdoeners? - Gerdineke van SilfhoutBetrokkenheid! - MarzanoBetrokkenheid! - De sleutel tot beter leren - Marzano - Arja KerpelToetsrevolutieToetsrevolutie - Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs - Helèn de JongFormatieve assessmentLeren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk - Arja KerpelFeedback zichtbaar makenFeedback om leren zichtbaar te maken - Arja KerpelEffectieve feedback in het onderwijsEffectieve feedback in het onderwijs - Machiel KarelsFormatief evalueren schoolbreed implementerenFormatief evalueren schoolbreed implementeren - Bertine van den OeverFormatief evalueren schoolbreed implementerenFormatief evalueren schoolbreed implementeren - Bertine van den Oever

Samenvatting

Feedback gevenFeedback - betekenis en voorbeelden - Machiel KarelsGroepsfeedbackWerkvormen groepsgewijze feedback - Machiel KarelsEffect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers boHet effect van tekstuele beoordelingen op basisschoolrapporten - redactie

Verdieping

Team-based learningTeam-based Learning: best practice voor effectief en leuker leren! - Ilse Erich Een klas van denkers Een klas van denkers - Dick van der WaterenEffectieve vragen stellen Effectieve vragen stellen essentieel voor een onderzoekende houding - Sietske van der WegenSchrijfonderwijs verbeterenSchrijfproducten verbeteren alleen door formatieve evaluatie op doelen! - Helèn de JongLeren van toetsenEffectief formatief toetsen - vijf strategiën met voorbeelden - Gerdineke van SilfhoutFormatief evaluerenFormatief evalueren, hoe pak ik dat aan in mijn les? Tien voorbeelden - Gerdineke van SilfhoutLeerwinst formatief toetsenGrotere leerwinst door begeleiding leerkrachten bij gebruik formatieve toetsen - Annemieke TopGrip op leesbegripBeter toetsen en evalueren van lezen met begrip - Karin van de Mortelontbrekende schakel - conatieDe ontbrekende schakel in onderwijs - inzicht in het conatieve deel - Joop Stroes4 manieren om feedback van leerlingen op te halen Aan de slag met feedback van leerlingen - Jaap VersfeltBeter schrijven door afstandsonderwijsLeren leerlingen beter schrijven door afstandsonderwijs? - Nellianne van Schaikformatief toetsen didactisch handelenFormatief toetsen in relatie tot didactisch handelen - Dominique Sluijsmans toetsing als motor voor leren en succeservaringenToetsing als motor voor leren: naar succeservaringen voor alle leerlingen - Dominique Sluijsmans Aan de slag: formatief evalueren met je teamFormatief evalueren: Aan de slag met je collega`s - Gerdineke van SilfhoutToetsing als kans voor leren - IntroToetsing als kans voor leren - Intro - Dominique Sluijsmans Formatief evalueren organiseren effectenHoe organiseer je formatief evalueren en wat is het effect? (2) - Dominique Sluijsmans Formatief leren en de implementatie daarvanWat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3) - Dominique Sluijsmans Vijf voorbeelden van formatief evalueren De cyclus van formatief evalueren in 5 voorbeelden - Gerdineke van Silfhouttoetsing kans om te lerenToetsing als kans om te leren - interview - Dominique Sluijsmans Belemmeringen prettig leerklimaat hoger onderwijsBelemmeringen voor effectief en plezierig leerklimaat in het hoger onderwijs - Joost van der HorstToetsing inzetten voor kansengelijkheidSelecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend - Karen HeijBeroepsauthentiek toetsen vermindert toetsdrukBeroepsauthentiek toetsen vermindert toetsdruk en conditionering op cijfers - Joost van der HorstBeroepsauthentiek toetsen vermindert toetsdrukBeroepsauthentiek toetsen vermindert toetsdruk en conditionering op cijfers - Joost van der HorstFeedback je wijzerFeedback je wijzer! - Karen HeijFormatief evalueren, leerproces van individuele leerlingFormatief evalueren - Dolf JansonBelang van een goed beoordelingsmodelHet belang van een goed beoordelingsmodel - Karen HeijLeerlingen helpen concentreren op leren in plaats van cijfersVijf manieren om leerlingen te helpen zich te concentreren op leren in plaats van op cijfers - Crystal FrommertTien lessen over formatief evalueren (1 t/m 4)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (1 t/m 4) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (5 t/m 7) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (5 t/m 7) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (8 t/m 10) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (1 t/m 4)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (1 t/m 4) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (5 t/m 7) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (8 t/m 10) - Dominique Sluijsmans

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.