Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Interventie

Dossier: alle informatie over Interventie

Interventie betekent letterlijk: tussenkomst. De leerkracht grijpt in, met als doel het gedrag van de leerling of de omstandigheden te beïnvloeden. De interventie kan gericht zijn op het sociale gedrag, het cognitieve gebied of de motivatie. Een interventie kan op school-, klas- of kindniveau worden ingezet.

Een interventie kan een kleine handeling zijn, maar ook een heel project. Een voorbeeld van een kleine interventie is het tijdelijk uit elkaar zetten van twee leerlingen als zij de orde in de klas verstoren. Een grote interventie is bijvoorbeeld het ingrijpen van de onderwijsinspectie als de onderwijskwaliteit onder de maat is. 

Interventies kan je preventief inzetten om probleemgedrag te voorkomen. Binnen deze preventie bestaan verschillende niveaus: 

  • Primaire preventie: een algemene aanpak bestemd voor alle kinderen in een groep of school. Preventieve interventies op dit niveau zijn gericht op de hele klas, problemen aanpakken voor ze er komen. Voorbeelden van interventies op dit niveau zijn: een effectief georganiseerd klassenmanagement en programma's voor sociale en emotionele competenties, zoals Taakspel. 
  • Secundaire preventie: een aanpak gericht op groepjes kinderen die meer dan andere kinderen het risico lopen om probleemgedrag te ontwikkelen. Interventies op dit niveau zijn gericht op het aanpakken van risicofactoren in het kind en/of de omgeving. Een voorbeeld van een interventie is: een emotieschaal, waarmee kinderen aan kunnen geven hoe ze zich voelen en hiermee bijvoorbeeld een woedeaanval voor kunnen zijn.
  • Tertiare preventie: op dit niveau worden maatregelen genomen die gericht zijn op het gedrag van individuele leerlingen. Zij hebben nog gerichtere hulp nodig. Dit niveau is vooral gericht op het verminderen dan wel controleren van complexe gedragsproblemen. Op dit niveau zijn meerdere partijen betrokken: de leerkracht, ouders, klasgenoten en de leerling zelf. Voorbeelden van interventies op dit niveau zijn: programma's gericht op het verkrijgen van zelfcontrole en het minder boos en opstandig worden. 

Bron: van Overveld, K. (2020). Preventie van gedragsproblemen: daar moet je wat mee?!

Het is belangrijk om (uitgebreide) interventies te evalueren en te kijken of het beoogde doel behaald is. 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Boeken

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderenLesgeven aan getraumatiseerde kinderen - Anton HorewegInteractiewijzerInteractiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen - Helèn de JongKlassenkrachtKlasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat - Arja KerpelGroepsplan gedragGroepsplan gedrag - passend onderwijs in PO en VO - Arja Kerpel

Samenvatting

Cyberpesten en andere digitaal ongewenst gedragEffectieve interventies om digitaal ongewenst gedrag in het onderwijs tegen te gaan - redactie

Opinie

Onderwijs is geen interventieOnderwijs is geen interventie - Jan Bransen

Verdieping

Explosief agressief gedrag (2)Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (2) - Anton HorewegExplosief agressief gedrag (1)Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (1) - Anton HorewegSamenwerken van school en jeugdzorgOnderwijs en jeugdzorg hebben elkaar nodig! - Elena Carmona van LoonFysiek straffenStraffen in de klas - Historisch overzicht van visie op fysieke straf - Kees van OverveldVeilige schoolEen veilige school. Veiligheid in 5 stappen. - Elena Carmona van LoonOntluikende geletterdheidOntluikende geletterdheid stimuleren met digitale prentenboeken: verschillen tussen kleuters - redactieZelfvertrouwen leerkrachtStorend leerlinggedrag maakt leraren onzeker - Annemieke TopInterventies gedragsproblemenInterventie bij gedragsproblemen - De Eerste Stap - Monique BaardPositive Behavior SupportSchoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) - Monique BaardProfessional in de spiegel 1Professional in de spiegel - achtergronden - Hanne TouwProfessional in de spiegel 2Professional in de spiegel - werkwijze - Hanne TouwOmgaan met agressieKorte lontjes en coole gasten. Gericht omgaan met agressie in school - Kees van OverveldGedragsproblemen tipsGedragsproblemen: rol pedagogische sensitiviteit leerkracht - Peter de VriesPreventie gedragsproblemenOnderwijs en gedragsproblemen: Prioriteit voor preventie - Kees van OverveldWerken met Groepsplan gedragPassend onderwijs: werken met een groepsplan gedrag - Kees van OverveldGedragsproblemen leerkrachtgedragGedragsproblemen in de klas: preventie - Anton HorewegOmgaan met gedragsproblemenOmgaan met gedragsproblemen - Anton HorewegRekenen automatiserenHet effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden - Marjolein ZwikLeerkrachtgedragPedagogisch en didactisch handelen - redactieLeren van een praktijkvoorbeeld Kracht in ControleSociaal-emotioneel leren op het VO - Een praktijkvoorbeeld - Anne-Wil AbrahamseHardnekkig probleemgedrag moeilijke groepOmgaan met probleemgedrag in de groep - Kees van OverveldBewezen effectieve interventiesEvidence informed werken in het onderwijs - Jaap VersfeltInternaliserende en externaliserende problemenHoe kunnen docenten omgaan met verstorend gedrag? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.