Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Klassenmanagement

Dossier: alle informatie over Klassenmanagement

Klassenmanagement omvat alle maatregelen die een leerkracht neemt om een ideaal leer- en werkklimaat te creëren. Met andere woorden: klassenmanagement is de manier waarop het onderwijs georganiseerd wordt.

Het gaat hierbij niet alleen om regels, maar om veel meer aspecten:

  • de methoden;
  • de manier van werken;
  • de instructie en
  • de relatie tussen leerkracht en leerlingen.

Bij goed klassenmanagement zijn de competenties van de leerkracht belangrijk, hij/zij moet bijvoorbeeld duidelijk en consequent zijn en ervoor zorgen dat de lestijd effectief gebruikt wordt.

Bij goed klassenmanagement gaat het niet alleen om het goed oplossen van problemen, maar vooral om het voorkomen van problemen

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 25 april 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat zijn coöperatieve werkvormen?Wat zijn coöperatieve werkvormen?
 Wij-leren.nl Academie
Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
Spelend werken aan rekendoelen in groep 1-2Spelend werken aan rekendoelen in groep 1-2
 Medilex Onderwijs

Boeken

Handboek voor lerarenHandboek voor leraren - Marleen LegemaatLessen in ordeLessen in orde - Handboek voor de onderwijspraktijk - Marleen LegemaatCoöperatieve leerstrategieënCoöperatieve leerstrategieën - Uitleg en praktische voorbeelden - Arja KerpelVloeiend van groep twee naar drieVloeiend van groep 2 naar 3 - Marleen LegemaatStartende leraren in het po en voStartende leraren in het po en vo - Myriam LieskampGedragsoplossingen voor de moeilijke groepGedragsoplossingen voor de moeilijke groep - Marleen LegemaatEen leven lang vitaal in het onderwijsEen leven lang vitaal in het onderwijs. Gezond, productief en met plezier (blijven) werken - Myriam Lieskamp

Samenvatting

Coöperatief lerenCoöperatief leren: samenwerkend leren - principes - voordelen - Arja KerpelKlassenmanagementKlassenmanagement - welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk? - Arja Kerpel

Verdieping

Startende leerkrachtDe startende leerkracht - Angela Kouwenhoven-de WaardtSoepele lesovergangZonder stress van les naar les - Jelte van der KooiGoede schooltekstenEen goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs. - Gerdineke van SilfhoutNakijken leerlingenwerkNakijken: nut en noodzaak - Marcel SchmeierDigitaal schoolbordDe kracht van het digitaal schoolbord - Jos CöpWerkklimaat tipsHet werkklimaat verbeteren via de kring - Jos CöpKlaslokaal, afleiding, invloed van kleurenDe vergeten variabele: het klaslokaal - Ruben du BurckKleine klassen hebben voordelenKlein is fijn - Waarom kleine klassen beter werken dan grote - Ruben du BurckHardnekkig probleemgedrag moeilijke groepOmgaan met probleemgedrag in de groep - Kees van Overveld4 manieren om feedback van leerlingen op te halen Aan de slag met feedback van leerlingen - Jaap Versfeltvloeiend van groep 2 naar 3Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3 - Aafke BouwmanKlassenmanagementKlassenmanagement: breekpunt of vliegwiel - Niels de Jong De macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkDe macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkHandleiding leerlingen werken in groepenEnkele tips om leerlingen te leren werken in groepen - Cheyanne FreitasWerken met weektaak relatie metacognitieve vaardighedenWerken met een weektaak: wat levert het op voor leerlingen? - redactieRedenen waarom leraren binnen vijf jaar stoppenWaarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar? - redactieEffect combinatieklas op leerprestaties en leerkrachtDe combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht? - redactieWat is optimale lesduur in VOWat is de optimale lesduur in voortgezet onderwijs? - redactieVoortijdige uitstroom leerkrachten en pabostudentenWaarom stoppen pabo-studenten of startende leerkrachten ermee? - redactieInternaliserende en externaliserende problemenHoe kunnen docenten omgaan met verstorend gedrag? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.