Ouderbetrokkenheid
Arja Kerpel
Redactielid wij-leren.nl l Projectleider bij Wij-spelen.nl
Geraadpleegd op 10-09-2024,
van https://wij-leren.nl/ouderbetrokkenheid-artikel.php
Ouderbetrokkenheid is de betrokkenheid van ouders bij de opvoeding en het onderwijs van hun kind, zowel thuis als op school. Hierbij hoort ook de ouderparticipatie. Dat wil zeggen: de actieve deelname van ouders aan schoolactiviteiten.
Wanneer school en ouders samenwerken in het leer-en opvoedingsproces is het kind vrij om te leren. Als het kind voelt dat er verschillende belangen zijn, komt het in een loyaliteitsconflict.
Er zijn verschillende niveaus aan te brengen in ouderbetrokkenheid:
- Het eerste niveau is dat ouders zorgen voor een positieve thuissituatie, die de ontwikkeling van het kind stimuleert.
- Het tweede niveau is dat ouders actief deelnemen aan het huiswerk van de kinderen.
- Het derde niveau is dat ouders helpen bij activiteiten op school.
- Het vierde niveau is de formele ouderparticipatie, bijvoorbeeld in de Medezeggenschapsraad.
Communicatie
Goede, persoonlijke communicatie is daarom onmisbaar, want dan voelen ouders zich serieus genomen en eventuele misverstanden kunnen dan makkelijker uitgepraat worden.
Maar wanneer is er sprake van goede communicatie met ouders? Een paar kenmerken:
- Een positieve grondhouding is erg belangrijk. De leerkracht ziet ouders niet als bedreiging, maar als partner, die een waardevolle bijdrage kan leveren.
- De leerkracht probeert zich te verplaatsen in standpunt van de ouders.
- De leerkracht laat merken dat hij oprecht geïnteresseerd is in de ouders.
- De leerkracht toont waardering voor de inzet van ouders.
- Het is belangrijk dat een leerkracht grenzen durft te stellen, want dat biedt duidelijkheid voor school en de ouders.
- De leerkracht spreekt zijn verwachtingen van de ouders uit en informeert naar hun verwachtingen van school.
- De leerkracht moet betrouwbaar en transparant zijn. Dat houdt onder andere in dat hij afspraken nakomt en dat hij het eerlijk toegeeft als er iets misgegaan is.
Ouderbetrokkenheid vergroten
- Creëer draagvlak door de meerwaarde van ouderbetrokkenheid duidelijk te maken aan het team. Zij zijn uiteindelijk degenen die het contact met ouders hebben.
- Benader ouders zoveel mogelijk actief. Een brief meegeven is namelijk veel vrijblijvender dan een persoonlijk gesprek.
- Zorg voor een actieve oudervertegenwoordiging, die niet alleen veel contact heeft met de directie, maar ook weet wat er onder ouders leeft. Hierbij kunnen ouderpanels en enquêtes ingezet worden.
- Regel meer contactmomenten tussen ouders en de school, bijvoorbeeld bij het afsluiten van projecten en acties. En intakegesprekken als er nieuwe leerlingen op school komen. Het is ook goed om de ouders zelf de rapporten op te laten halen van hun kind.
- Zorg naast de formele contactmomenten ook voor informele momenten, zoals gesprekjes met ouders op het schoolplein of ’s ochtends bij de deur.
- Zorg voor interactie in de ouderavonden. En geef ouders de ruimte om onderwerpen aan te dragen. Ook is het goed om ouders de kans te geven om met elkaar in gesprek te gaan.
- Veranker de activiteiten die school onderneemt om de betrokkenheid van ouders te vergroten in een ouderplan. Dat is een document waarin staat wat school doet om de ouderbetrokkenheid te stimuleren. Ook staat erin wie er verantwoordelijk is voor de uitvoering.
Betrokkenheid op het huiswerk
Als het gaat om betrokkenheid op het huiswerk, is er onderscheid tussen directe en indirecte betrokkenheid.
Indirecte betrokkenheid omvat de voorwaarden die in huis gecreëerd zijn om het maken van huiswerk gemakkelijker te maken. Hierbij gaat het om bepaalde rituelen of regels bij het maken van huiswerk. Bijvoorbeeld: na het avondeten gelijk beginnen met het huiswerk. Ook hoort hierbij dat de ouders ervoor zorgen dat er geen afleidende factoren zijn die het huiswerk maken remmen.
Invloed van de thuissituatie
De invloed van ouders reikt verder dan alleen de leerprestaties. De invloed gaat ook over het sociale gedrag, het doorzettingsvermogen en probleemsituaties in de klas. Een goede ouderbetrokkenheid draagt bij aan een positieve houding ten opzichte van andere mensen en het leren.
Educatief partnerschap
De gedachte achter educatief partnerschap is, dat de school en de ouders een gemeenschappelijke inspanningsverplichting hebben. En zij streven hetzelfde doel na: de optimale ontwikkeling van het kind.