Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Schoolontwikkeling

Dossier: alle informatie over Schoolontwikkeling

Schoolontwikkeling omvat alle activiteiten die de school onderneemt om de kwaliteit van het onderwijs en de professionaliteit van de leerkrachten te bevorderen. Dit is een voortdurend ontwikkelingsproces. De school is een lerende organisatie, die er continu op uit moet zijn om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

Er zijn verschillende manieren om te ontwikkelen. De school kan bijvoorbeeld extra investeren in leiderschap, ICT of het verder professionaliseren van de leerkrachten. Hierbij is het van belang dat de school specifieke streefdoelen opstelt en planmatig werkt aan het behalen van goede resultaten. 

Door steeds de kwaliteit van het onderwijsaanbod te evalueren, komen de ontwikkelpunten in beeld. Dan weet de school precies waar ze aan moet werken. Dat beschrijft de school in het schoolplan. De Inspectie van Onderwijs ziet toe op de naleving van het schoolplan. Zo wordt de schoolontwikkeling gewaarborgd. Een goede school realiseert veel mogelijkheden voor de leerkrachten om met elkaar en van elkaar te leren.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 22 maart 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Maak leren zichtbaarMaak leren zichtbaar
 Medilex Onderwijs
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte auditZo doe je een ontwikkelingsgerichte audit
 Wij-leren.nl Academie
Hoe organiseer je leerzame PLG's?Hoe organiseer je leerzame PLG's?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Formatieve assessmentLeren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk - Arja KerpelGa tot de mier!Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties - Arja KerpelDifferentiëren is te lerenDifferentiëren is te leren - Helèn de JongPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongProfessioneel lerenHeeft nascholing zin? Tien principes voor succesvolle professionalisering - Korstiaan KarelsProfessionele leergemeenschapDe professionele leergemeenschap - Arja KerpelDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling - Myriam LieskampOnderzoeksmatig leiderschapOnderzoeksmatig leiderschap - Myriam Lieskamppedagogische sensitiviteitWerken aan pedagogische sensitiviteit in je team - Myriam LieskampMedezeggenschap in het onderwijsKansrijke medezeggenschap in het onderwijs - Myriam LieskampDeep LearningDeep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur - Machiel KarelsVan deze rotondeHoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling - Myriam LieskampLeren anders organiserenLeren anders organiseren - Machiel KarelsEen school in transitieEen school in transitie - samenhang tussen vorm en inhoud - Machiel KarelsLeren in verbondenheidLeren in verbondenheid - Praktisch boek over PLG's - Machiel KarelsProfessionele groei van leraren en andere onderwijsprofessionals. Grip op leren. - redactieProfessionele Leergemeenschap het handboekProfessionele Leergemeenschap - het handboek - Machiel Karels

Samenvatting

Passend onderwijsPassend onderwijs op een basisschool - ondersteuningsplicht - Arja KerpelOnderwijs- en schoolontwikkelingOnderwijs- en schoolontwikkeling: veranderingen doorvoeren - Machiel KarelsKwaliteitskaarten School aan ZetKwaliteitskaarten School aan Zet - redactie

Opinie

Kwaliteitszorg onderzoekWie is de baas over de kwaliteit van het onderwijs? - Harm Klifman21st century skills21st century skills: terug naar de leraar als pedagoog - Hans van RijnOnderwijssysteem en creativiteitBlijven kleuren! - Rijk van OmmerenVisie en kernwaardenMaak visie tastbaar met kernwaarden! - Alex de BruijnOntwikkeling kwaliteitszorgOntwikkeling van kwaliteitszorg in het onderwijs - Harm KlifmanVreemde talen onderwijsPlatform Onderwijs2032 helpt vreemde talen onderwijs om zeep - Erna BrummelKwaliteit in de klasKwaliteit in de klas? Onderwijskwaliteit op papier of in de klas... - Bea Pompert21st century skills 21st century skills - Casper Hulshof

Verdieping

Beleid school makenZo maak je richtinggevend beleid voor je school - Machiel KarelsElementen veranderproces onderwijs Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs - Sietske van der WegenVeranderen door ruimte te bieden aan professionalsAnders veranderen door ruimte bieden aan professionals - Jos CöpDe school als professionele leergemeenschapSamen werken en leren in een professionele leergemeenschap - Myriam LieskampSamenwerking teams Samen kijken - meer zien - beter beslissen - Theo WildeboerOntwikkelschool Spring High AmsterdamEn toen vloog er een duif tegen het raam - pilotschool in ontwikkeling - René LeverinkMisverstanden gepersonaliseerd onderwijs10 misverstanden over gepersonaliseerd onderwijs - Machiel KarelsScholing in het onderwijsScholing van medewerkers: naar een meer volwassen aanpak - Theo WildeboerWerkend schoolplan Hoe maak je een schoolplan dat werkt? - Jaap VersfeltWelbevinden professionele schoolcultuurWelbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur - Henk GalenkampHigh Tech High High Tech High - Een curriculum waarbij projectgestuurd leren en de leerontwikkeling centraal staat - redactieLeidinggeven professies samenwerken It takes a village to raise a child. - Elena Carmona van Loonnieuwe vorm inspectietoezicht in 2017Bestuur én inspectie sturen samen op kwaliteit - Theo WildeboerFlip the System (1)Flip the System: hoe gaat het in zijn werk? (1) - Dick van der WaterenOnderwijswaardenOud en Nieuw - over de waarde van waarden in het onderwijs - Elena Carmona van LoonDuurzaam onderwijsAutopoiesis: perspectief op duurzaam, betekenisvol onderwijs - Guus GeisenKindgericht onderwijsKindgericht onderwijs in een lerende school - Machiel KarelsPedagogisch leiderschapPedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen - Marcel van HerpenTweetalig communicerenTweetalig communiceren in een lerende school - Jan JuttenLeerstofjaarklassensysteemJij maakt het verschil voor je leerlingen - Dolf JansonToezicht onderwijskwaliteitToezicht houden op onderwijskwaliteit is niet zo ingewikkeld - Harm KlifmanSchoolopbrengsten essentieVan brij naar betekenis. Schoolopbrengsten terug tot de essentie. - menno-van-hasseltOntwikkelen van wijsheidOntwikkelen van wijsheid - Jan JuttenIntern begeleiderDe positie van leerkrachten in passend onderwijs - Albert de BoerLeerkracht centrale factorLeerkracht, grijp uw vak! - Albert de BoerManagement en organisatieComplete make-over voor Management & Organisatie als schoolvak - René LeverinkLuisteren bij leiderschapSchoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie - Harry van de PolSchoolinterieur Interieur en identiteit - René LeverinkProfessionaliseringLeraar die zichzelf ontwikkelt: professionalisering onderwijs - Luc StevensProfessional in de spiegel 1Professional in de spiegel - achtergronden - Hanne TouwProfessional in de spiegel 2Professional in de spiegel - werkwijze - Hanne TouwHet lerarenregisterHet lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep - Korstiaan KarelsHomogeen of heterogeen groeperenHomogeen en heterogeen groeperen bij ontwikkelingsgericht onderwijs - Dolf van den BergReflectie op afstandsonderwijsReflectie op afstandsonderwijs: 12 vragen voor het schoolteam - Machiel KarelsDoe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijsDoe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijs - Machiel KarelsGroepsdoorbrekend werken10 vragen over de implementatie van groepsdoorbrekend werken bij de basisvakken - Machiel KarelsVisie op kernwaarden en structuren van machtWie heeft de macht in de school? - Mathilde Tempelman-LamDesign thinking als basis voor innovatief onderwijsDesign thinking als basis voor innovatief onderwijs - redactieDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampLaat de professionele leergemeenschap slagenAan de slag met professionele leergemeenschap - Jaap VersfeltSystemische teamcoaching in het onderwijs Systemische teamcoaching in het onderwijs - Henk Galenkamppijlers leescultuurVier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school - Anneke Bemerformatief toetsen didactisch handelenFormatief toetsen in relatie tot didactisch handelen - Dominique Sluijsmans toetsing als motor voor leren en succeservaringenToetsing als motor voor leren: naar succeservaringen voor alle leerlingen - Dominique Sluijsmans Toetsing als kans voor leren - IntroToetsing als kans voor leren - Intro - Dominique Sluijsmans Formatief evalueren organiseren effectenHoe organiseer je formatief evalueren en wat is het effect? (2) - Dominique Sluijsmans Formatief leren en de implementatie daarvanWat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3) - Dominique Sluijsmans toetsing kans om te lerenToetsing als kans om te leren - interview - Dominique Sluijsmans Waarden als kompas Wat maakt jouw werk waardevol? - Tamara WallyIs de school op koers? Definieer waarden, deel verlangens en stel doelen.Op koers? Waarden, ambities, verlangens en doelen. - Henk GalenkampRuimte in het mbo om het onderwijs flexibel vorm te gevenFlexibel onderwijs - Speelruimte in regels voor mbo - Carine ElferinkLeerprocessen van professionals in de school begeleiden Werken aan een professionele cultuur: Hoe begeleid je lerende collega's? - Naomi MertensTegenspraak omarmen: een vreemde gedachtenkronkelHoe fijn is 'tegenspraak'? Over geboden, verboden en ongehoorde woorden - Harm KlifmanDe samenhang tussen ambitie, basiskwaliteit en een kwaliteitscultuurEen ambitie op goed onderwijs - Minke KnolJezelf blijven bij inspectiebezoekOnderwijsinspectie: doe maar gewoon je ding; wat (niet) te doen als de inspectie komt - Minke KnolVan koersplan naar schoolplan - Gerard BelSchoolontwikkeling, ambities naar doelenVan ambitie naar uitvoer in de lespraktijk - Jaap VersfeltMaak je kwaliteitszorg levendMaak je kwaliteitszorg levend! - Minke KnolEen excellente school - 2Een excellente school (2): over de route waarlangs de collega's gingen - Minke KnolEen excellente school -1Een excellente school (1): door de bril van collega's die er werken - Minke KnolOntwikkelingsgerichte auditZo doe je een ontwikkelingsgerichte audit - Machiel KarelsVoorkom vastlopen onderwijsveranderingHoe voorkom je dat een onderwijsverandering vastloopt? - Machiel KarelsVormingsdoelen en de leeromgevingWat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving? - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.