Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

IGDI-model

Dossier: alle informatie over IGDI-model

De letters IGDI staan voor Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructie. Het IGDI-model is een variant op het Directe Instructie model en is gebaseerd op twee principes:

  • De leerkracht demonstreert doelgericht en geeft uitleg. 
  • De leerlingen leren door oefening en herhaling.

Het doel van het IGDI-model is dat alle leerlingen de basisstrategieën beheersen van een bepaalde leerstof. Maar ook dat er ruimte is voor convergente differentiatie: alle leerlingen moeten de minimumdoelen halen, maar de weg hiernaartoe is verschillend. 

Er is een verdeling in verschillende fasen. De eerste fasen van het IGDI-model creëren condities om te leren. In de daaropvolgende fasen wordt geleerd. De fasen van het IGDI-model zijn:

  1. Gezamenlijke start van de les: hierin wordt een korte introductie aan de hele groep gegeven.
  2. Interactieve instructie voor de basis- en zorgleerlingen en een werkuitleg aan de plusleerlingen zodat zij aan het werk kunnen.
  3. Begeleid inoefenen: onder begeleiding van de leerkracht oefenen de leerlingen de strategie.
  4. Zelfstandig werken van de basisleerlingen en het geven van verlengde instructie aan de zwakke leerlingen.
  5. Zelfstandig werken van de hele groep: de leerkracht loopt rond en helpt waar nodig.
  6. Afsluiting van de les: een reflectie met de hele groep op de les.

De instructie en begeleide inoefening zijn interactief. Deze activiteiten zijn daardoor niet geheel leraargestuurd, maar de leerlingen leveren een actieve bijdrage, bijvoorbeeld door middel van coöperatieve werkvormen, zoals denken-delen-uitwisselen.

Boeken over directe instructie

en
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 6 december 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Differentiatie in het VODifferentiatie in het VO
 Wij-leren.nl Academie
Doelgericht werken aan basisvaardighedenDoelgericht werken aan basisvaardigheden
 Medilex Onderwijs

Boeken

10 mindframes10 mindframes om leren zichtbaar te maken - Elly BonestrooDifferentiatie basisonderwijsDifferentiëren is te leren! (PO) - Marianne HogenhoutDifferentiëren voortgezet onderwijsDifferentiëren is te leren! (VO) - Machiel KarelsDifferentiëren is te lerenDifferentiëren is te leren - Helèn de JongExpliciete Directe InstructieExpliciete Directe Instructie - Tips en technieken voor een goede les - Machiel KarelsLeren zichtbaar makenLeren zichtbaar maken - John Hattie - Arja Kerpel

Samenvatting

LeeromgevingenLeeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie - Arja KerpelDifferentiatieDifferentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen - Arja Kerpel

Verdieping

Wat er niet klopt bij John HattieWat klopt er niet bij John Hattie? - Dolf JansonGepersonaliseerd onderwijs versus EDIIs gepersonaliseerd onderwijs een tegenhanger van effectieve instructie? - Machiel KarelsExpliciete instructieSpelling en expliciete instructie - Anna BosmanBeter rekenonderwijsOp weg naar beter rekenonderwijs - Dolf JansonEffectief onderwijsDe negen schakels van effectief onderwijs - Jos CöpDifferentiatie voorbereidingDifferentiatie vraagt voorbereiding - Dolf JansonDirecte instructiemodelEffectieve instructie met het Directe instructiemodel - Arja KerpelDifferentiatie adaptief onderwijsDifferentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs? - Michel VerdoornDifferentiatie zelfregulatie (1)Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren - Michel VerdoornWoordenschat differentiatieDifferentiëren binnen woordenschatonderwijs - Martie de PaterEDI bij afstandsonderwijsExpliciete directe instructie bij onderwijs op afstand - Marcel Schmeierdirecte instructie kleuteronderwijsDirecte instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs - Ewald VervaetEvidence based instructiestrategieën: wat is het effect? Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (1) - Dick van der WaterenEvidence based instructiestrategieën: wordt ons onderwijs beter?Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (2) - Dick van der Wateren

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.