Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Hersenen

Dossier: alle informatie over Hersenen

Hersenen zijn dat deel van het centrale zenuwstelsel dat zich in het hoofd -binnen de bescherming van de schedel en drie hersenvliezen- bevindt. Dit brein is opgebouwd uit miljarden neuronen en is waarschijnlijk de meest complexe structuur in de natuur. In de hersenen vinden mentale processen zoals denken en voelen plaats en belangrijke lichaamsfuncties zoals hartslagfrequentie en ademhaling worden hier vanuit geregeld. Ook de motoriek van het lichaam wordt gecoördineerd vanuit de hersenen. De cognitieve functies van de hersenen zorgen ervoor dat we informatie kunnen verwerken en leren van onze ervaringen.

De hersenen bestaan uit drie delen:

  • De grote hersenen
  • De hersenstam
  • De kleine hersenen

De grote hersenen zijn verdeeld in twee hemisferen. Deze linker en rechterhelft zijn met elkaar verbonden door de hersenbalk.
De buitenste laag van de hersenen heet cortex en is sterk gevouwen en gegroefd van structuur. Hierdoor heeft de hersenschors een groot oppervlakte.

De zenuwcellen of neuronen vormen de bouwstenen van de hersenen. Deze celtypes zijn gespecialiseerd in het overbrengen van informatie naar andere zenuwcellen. De neuronen maken verbindigen met elkaar en vormen een groot netwerk. Van deze verbindingen of synapsen verdwijnen sommige weer tijdens de kindertijd, andere verbindingen worden juist verstevigd.
 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 5 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Tekenen ter ondersteuning van je lesTekenen ter ondersteuning van je les
 Medilex Onderwijs
Executieve functies een nieuwe hype?Executieve functies een nieuwe hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Ken je breinKen je brein - en haal eruit wat erin zit - Arja KerpelIk snap het wel, maar niet zo snel…Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid - Arja KerpelDigitale dementieDigitale dementie - Manfred Spitzer - Machiel KarelsAan de slag met handschriftonderwijsAan de slag met handschriftonderwijs - Marleen LegemaatBeelddenkers, als kwartjes vallen…Beelddenkers, als kwartjes vallen… - Machiel KarelsHersenbeestHersenbeest - Harm KlifmanVan brokkelbrein naar focusVan brokkelbrein naar focus - Marleen LegemaatVan brokkelbrein naar focusVan brokkelbrein naar focus - Marleen LegemaatOntketen het brein van je kindOntketen het brein van je kind - Marleen LegemaatOntketen het brein van je kindOntketen het brein van je kind - Marleen LegemaatFocus! Ontwikkel aandacht en concentratie bij jonge kinderenFocus! Ontwikkel aandacht en concentratie bij jonge kinderen - Marleen Legemaat

Samenvatting

OntwikkelingspsychologieOntwikkelingspsychologie - psychologische ontwikkeling kinderen - Arja Kerpel

Opinie

Digitale media en kinderhersenenDigitale media en kinderhersenen - Ewald VervaetSmartphones in de klas voortdurende discussieSmartphones in de klas: voortdurende discussie met dezelfde argumenten - Wilfred Rubens

Verdieping

BesturingssysteemHoe worden we eigenlijk ‘bestuurd’? - Miriam de HeerMythe van leerstijlenDrie onderwijskundige mythes ontmaskerd - Wilfred RubensManier van leren moet kloppenDe manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt - Dolf JansonEffectief leren spellenHersenen en woorden in verbinding - Dolf JansonOnveilige hechtingEen neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek - Henk GalenkampOntwikkeling hersenenOntwikkeling hersenen - Sieneke GoorhuisDe lerende schoolDe vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs - Jan JuttenSchermen-schermtijd verminderenMeer of minder schermen op school? - Ruben du Burckmindmap maken in het onderwijsMindmappen, een instrument voor het denken - Ed van Udenleesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1Leesproblemen en dyslexie -1- - Paul FilipiakLeesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel tweeLeesproblemen en dyslexie -2- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vierLeesproblemen: fonologische dyslexie -4- - Paul FilipiakLeesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijfLeesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulpLeesproblemen en dyslexie: Preventie -6- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zeven, preventieLeesproblemen en dyslexie: Preventie -7- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijsHulp bij leesproblemen en dyslexie -8- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negenLeesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tienLeesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10- - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakOnderdelen geheugenstructuurLeren als een gesofisticeerd proces: een paar bijzonderheden van het menselijk geheugen. - Tim SurmaDenken we lerend of leren we denkend?Intelligentieontwikkeling is 'al denkende' leren - Theo de KeulenaarAandacht in het onderwijs voor intuïtief denken en lerenIntuïtief denken: betrouwbaar of valkuil? - Theo de Keulenaar

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.