Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Protocol ERWD

Dossier: alle informatie over Protocol ERWD

Het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) biedt een stappenplan voor passend rekenwiskundeonderwijs wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling van een leerling niet optimaal verloopt.

Het Protocol ERWD richt zich op het rekenwiskunde-onderwijs aan alle leerlingen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar in het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs.

Het protocol is geschreven voor iedereen die zich direct of indirect bezighoudt met reken-wiskunde-onderwijs binnen de school en daaromheen, maar bevat ook nuttige informatie voor ouders.
 
Zie verder:
 
ERWD-protocol

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 22 maart 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Spelend werken aan rekendoelen in groep 1-2Spelend werken aan rekendoelen in groep 1-2
 Medilex Onderwijs
Dyscalculie - Wat is dat?Dyscalculie - Wat is dat?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Wie is er bang voor wiskundeWie is er bang voor Wiskunde? - Dick van der WaterenEffectief rekenonderwijsEffectief Rekenonderwijs op de basisschool - Korstiaan KarelsVloeiend van groep twee naar drieVloeiend van groep 2 naar 3 - Marleen LegemaatVoorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanradersVoorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders - Gerard Bel

Samenvatting

Voorkomen van rekenproblemenVoorkomen van rekenproblemen - protocol dyscalculie - Korstiaan KarelsDiagnosticerend onderwijzen bij rekenenDiagnosticerend onderwijzen bij rekenen - Korstiaan KarelsHoe leer je effectief automatiseren en memoriseren bij rekenen?Hoe leer je effectief automatiseren en memoriseren bij rekenen? - redactie

Verdieping

Visualiseren van werkprocessen in stroomschema'sProcessen zijn cool: werken met stroomschema's - Theo WildeboerMemoriseren van splitsingen tot tienHoe leer je kinderen splitsen? - Ceciel BorghoutsVeelgestelde vragen over de vertaalcirkelDe vertaalcirkel - Ceciel BorghoutsVertaalcirkel 3De Vertaalcirkel 3 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars - Ceciel BorghoutsVertaalcirkel 1De Vertaalcirkel 1 werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars - Ceciel BorghoutsVertaalcirkel 2De Vertaalcirkel 2 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars - Ceciel BorghoutsDe vertaalcirkel hulpmiddelDe Vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel - Ceciel BorghoutsVertaalcirkel kleutersDe Vertaalcirkel bij kleuters - Ceciel BorghoutsReferentieniveau 1FKiezen in rekendoelen met leerroutes van Passende Perspectieven - Nina BoswinkelTips zwakke rekenaarsDurf te kiezen in doelen: 19 tips voor zwakke rekenaars - Nina BoswinkelBeter rekenonderwijsOp weg naar beter rekenonderwijs - Dolf JansonRekenproces in de rekenlesHet rekenproces in de rekenles - protocol ERWD - Korstiaan KarelsSingapore rekenenSingapore Rekenen - Rekenwonders - Korstiaan KarelsLeerlijn rekenenLeerlijn rekenen - Wie kan delen, kan vermenigvuldigen - Martie de PaterTafels lerenLeren vermenigvuldigen: meer dan tafels leren! - Martie de PaterSchatten en rekenenEen schatter kan niet zonder redeneren - Dolf JansonOpbrengstgericht werken en rekenproblemenHerkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen - Dolf JansonCitotoets rekenen groep 1 2Spelen of Toetsen - kansen voor wiskundige ontwikkeling - Martie de PaterRekenen automatiserenHet effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden - Marjolein ZwikLeerlijnen de baasDe leerlijnen de baas - Martie de PaterCriteria methode rekenenCriteria keuzeproces methode rekenen - Korstiaan KarelsHulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (2) - Jeanne BuijksKlokkijken voor kinderen met taaldenk problemen1Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (1) - Jeanne BuijksHulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (2) - Jeanne BuijksTaalproblemen bij formeel rekenen deel 1Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 1 - Taalproblemen - Jeanne BuijksRekenen basisdidaktiek materiaal deel tweeTaalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 2 - Materiële leerfase - Jeanne BuijksSpeciale taalhulp bij rekenen van formele sommen - 3Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 3 - Speciale taalhulp - Jeanne BuijksSpeciale taalhulp rekenen logopedie -4Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 4 - RT en logopedie - Jeanne BuijksHulp voor stress en faalangst bij rekenenTaalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 5 - Stress en faalangst - Jeanne BuijksHet nut van kolomsgewijs rekenenHet nut van kolomsgewijs rekenen - Ceciel BorghoutsSubiteren stimuleren door middel van spelletjesWat is subiteren en hoe kun je het stimuleren? - Aafke BouwmanLeren klokkijken van groep 3 tot 6Hoe leer je kinderen klokkijken? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.