Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Leerlingvolgsysteem (LVS)

Dossier: alle informatie over Leerlingvolgsysteem (LVS)

Basisscholen zijn sinds het schooljaar 2014-2015 verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS).

Een leerlingvolgsysteem is een programma dat de leerkrachten inzicht geeft in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel als op groepsniveau. Dit inzicht wordt gebruikt om het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerlingen.

Waar moet een leerlingvolgsysteem aan voldoen?

In een LVS voert de leerkracht toetsresultaten in van methodetoetsen en methodeonafhankelijke toetsen. Hierbij dienen minimaal de vorderingen en resultaten van de leerlingen bijgehouden te worden op de vakgebieden Nederlandse taal en rekenen-wiskunde.

Het gaat echter niet alleen om studieresultaten, ook informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling komt erin te staan. In een LVS worden de handelingsplannen gemaakt en alle notities opgeschreven. Het biedt verder een mogelijkheid een leerling en zijn ouders of verzorgers inzicht te geven in zijn persoonlijke ontwikkeling.

Een leerkracht in de bovenbouw kan dus precies zien wat er elk jaar bij de overdracht van de leerling besproken is. Ook kan hij terugkijken of de leerresultaten van zijn leerlingen een stijgende of dalende lijn laten zien. En absentie wordt erin bijgehouden.

Er zijn leerlingvolgsystemen waarin een school alleen toetsresultaten kan invoeren, maar er zijn ook leerlingvolgsystemen met een uitgebreid aanbod van toetsen en instrumenten die, naast Nederlandse taal en rekenen-wiskunde, ook andere aspecten zoals de sociaal-emotionele ontwikkeling of het creatief vermogen van leerlingen in kaart brengen.

Veelgebruikte leerlingvolgsystemen zijn Cito LOVS, IEP LVSParnasSysBoom LVS en Dia LVS. Daarnaast zijn er ook systemen op de markt die de ontwikkeling van de kinderen volgen op andere gebieden dan alleen de toetsen. Voorbeelden zijn Seeing Me en Looqin.

Scholen zijn vrij om te bepalen welk leerlingvolgsysteem zij gebruiken. Ze kunnen een leerlingvolgsysteem kiezen dat het beste aansluit bij hun visie op goed onderwijs. Om die reden zijn systemen als IEP LVS, BOOM LVS en DIA-LVS erg in opkomst, aangezien deze leerlingvolgsystemen in lijn zijn met de actuele inzichten op het gebied van ontwikkeling en leren.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 24 januari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Remedial Teacher in het voRemedial Teacher in het vo
 Medilex Onderwijs
Wat kun je wel en niet met toetsen in het onderwijs?Wat kun je wel en niet met toetsen in het onderwijs?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Meester Mark -2-Meester Mark vraagt door - Helèn de JongMeester Mark -1-Meester Mark draait door - ten onder in het onderwijs - Arja KerpelNaar ontwikkelingsgericht onderwijs: een fundamentele veranderingOnderwijs na COVID-19 - Carlien OstermeierKlimroos leerlingvolgsysteemKlimroos - Bertine van den Oever

Samenvatting

Volgen van de ontwikkelingVolgen van ontwikkeling: evalueren - normeren - LVS - rapportage - Arja Kerpel

Opinie

Toegevoegde waardeDe verleidingen van toegevoegde waarde - Dick van der WaterenKleuters toetsenPeuters en kleuters zijn niet toetsbaar - Sieneke Goorhuis

Verdieping

Doubleren of doorstromenHoe effectief is zittenblijven in het primair onderwijs? - Noëlle PameijerGroepsplanloosPlanmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht - Wendy Brasz en Myra den HaanWoordenschattoetsOnduidelijk wat de Cito-woordenschattoets meet - Paul FilipiakRegeldruk en administratieRegeldruk en administratie: 5 vragen - Machiel KarelsSchooladviesSchooladvies zonder Cito toets - hoe gaat dat? - Marjolein ZwikVoorbereiden op toetsenToetstekst als leesgenre Voorbereiding lees- en woordenschattoetsen - Karin van de MortelOntspannen lesgeven tipsWerken in het onderwijs? Ja, graag! - Paul FilipiakSchoolvaardigheidstoets spellingSpellingfouten categoriseren - Teije de VosCitoscore hanterenCitoscore hanteren - Sieneke GoorhuisLeerlingvolgsysteemLeerlingvolgsysteem: dat wordt een stuk makkelijker! - Teije de VosCitoscore misverstandenMeten is niet alles weten - Teije de VosTesten voor het LVSTesten voor het leerlingvolgsysteem - Teije de VosToetsen en hulp(middelen)Toetsen met of zonder hulp(middelen)? - Teije de VosCito spelling toets 1Cito spellingtoets ter discussie - Anna BosmanDLE geschiedenisGeschiedenis van het DLE - Teije de VosOntwikkelingsperspectiefEen alternatieve benadering voor het opstellen van het ontwikkelingsperspectief in het reguliere basisonderwijs - Gerard MelisRoute 8 en IEP eindtoetsWat valt er te kiezen naast de Centrale Eindtoets Basisonderwijs? - Gerdineke van SilfhoutWerkdruk werkplezierVan werkdruk naar werkplezier: versterk brede professionele basis - Angela Kouwenhoven-de WaardtTegenvallende toetsresultatenDe resultaten vallen tegen. Wat nu? - Jos CöpDe invloed van classificatie op het onderwijsWat zegt classificatie? - Mathilde Tempelman-LamMinimale toetsing in schema gezetMinimale Toetsing LVS - Teije de VosDe eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kindKindgericht onderwijs voor het jonge kind - Bertine van den OeverReferentieniveaus basisonderwijsDe referentieniveaus voor het basisonderwijs - Maarten van der SteegHoe de eindtoets het curriculum en het onderwijsmodel bepaaltToetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend? - Karen HeijBeoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersBeoordeling LVS toetsen Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersWaarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevatPreventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen - Ton Mooij

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.