Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Begrijpend lezen

Dossier: alle informatie over Begrijpend lezen

Begrijpend lezen is het toekennen van betekenis aan geschreven taal. Hierbij spelen verschillende aspecten een rol:

  • Woordenschat. Een kind dat veel woordbetekenissen kent, heeft in dit opzicht een voorsprong op een kind dat van weinig woorden de betekenis weet;
  • Voorkennis. Bij het lezen koppelt een kind de nieuwe informatie aan de kennis die hij/zij al in zijn geheugen heeft. Dit kan gaan om inhoudelijke kennis, maar ook om taalkundige kennis;
  • Leesstrategieën. Een kind met goede leesstrategieën zal een tekst beter tot zich kunnen nemen dan een kind dat deze strategieën niet kent of niet effectief inzet.

Begrijpend lezen valt in het basisonderwijs onder de kerndoelen 4 t/m 12. 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 31 januari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Jongeren met een taalontwikkelingsstoornisJongeren met een taalontwikkelingsstoornis
 Medilex Onderwijs
Taalontwikkeling en taalbeleidTaalontwikkeling en taalbeleid
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Close ReadingClose Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs - Marleen LegemaatUitdagend en functioneel taalonderwijsUitdagend en functioneel taalonderwijs - Machiel KarelsTechnisch lezen in een doorlopende lijnTechnisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool. - Paul FilipiakVoorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanradersVoorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders - Gerard BelActief Leren LezenActief Leren Lezen - Bertine van den Oever

Samenvatting

Invloed van nederlandse taal op de woordenschatontwikkelingDe invloed van de nederlandse taal op woordenschatontwikkeling: belangrijke overwegingen voor educatie - redactieLeesonderwijs voor zwakke lezersWat is effectief leesonderwijs voor zwakke lezers? - redactieDraagt het aanleren van leesstrategieën bij aan de prestaties van leerlingen in vaklessen zoals biologie en geschiedenis? - redactie

Verdieping

Communicatief zaakvakonderwijsCommunicatief zaakvakonderwijs - Paul Filipiaktaalonderwijs met rijke leeromgevingTaalonderwijs vraagt een rijke leeromgeving - Dolf JansonLezen van teksten Makkelijk en moeilijk lezen - Paul FilipiakTaalgericht zaakvakonderwijs (5): betrokken lezen en lerenTaalgericht zaakvakonderwijs (5): betrokken lezen en leren - Paul FilipiakTaalgericht zaakvakonderwijs (1) ReflectieTaalgericht zaakvakonderwijs (1): Reflectie op begrijpend lezen - Paul FilipiakBegrijpend lezen is een houdingBegrijpend Lezen - geen vak maar een houding - Terry van de BeekTaalgericht zaakvakonderwijs (2): Woordenschat en begrippen Taalgericht zaakvakonderwijs (2): Woordenschat en begrippen - Paul FilipiakTaalgericht zaakvakonderwijs (3): lezen van teksten in zaakvakkenTaalgericht zaakvakonderwijs (3): Lezen van teksten in zaakvakken - Paul FilipiakTaalgericht zaakvakonderwijs (4): VerdiepingTaalgericht zaakvakonderwijs (4): Verdieping, de vier V's - Paul FilipiakBegrijpend lezen vakBegrijpend lezen als vak afschaffen? - Paul FilipiakSchrijven en lezenLezenderwijs leren schrijven, en andersom - René LeverinkClose ReadingBegrijpend lezen vervangen door Close Reading? - Paul Filipiaktechnisch begrijpend studerend lezenHoe zinvol is het onderscheid tussen technisch, begrijpend en studerend lezen - Paul FilipiakLezen en schrijvenEen lessenserie geïntegreerd literatuur-, lees- en schrijfonderwijs - Gerdineke van SilfhoutBegrijpend leesresultatenHet optimaliseren van begrijpend leesresultaten - Karin van de MortelBegrijpend luisteren en lezenVerbeter uw resultaten begrijpend luisteren, begrijpend lezen - Karin van de MortelTaalgericht onderwijsTaal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs - Gerdineke van SilfhoutBuitenschools lerenLeren van de buitenwereld - Dolf JansonWoordenschat uitbreidenWoordenschat uitbreiden bij begrijpend lezen en bij de zaakvakken - Paul FilipiakLeesdorst lessen - 2Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes - Paul FilipiakLeesdorst lessen - 1Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les - Paul FilipiakEffectief leren spellenHersenen en woorden in verbinding - Dolf JansonGoede schooltekstenEen goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs. - Gerdineke van SilfhoutEffectief leesonderwijsAantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend! - Paul FilipiakTips woordenschatKnikkers spelers en spel: tips voor woordenschatonderwijs. - Paul FilipiakGrip op leesbegripBeter toetsen en evalueren van lezen met begrip - Karin van de MortelBegrijpend lezenBegrijpend lezen is kwestie van denken - Karin van de MortelVloeiend lezenThe Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip - Karin van de MortelVoorbereiden op toetsenToetstekst als leesgenre Voorbereiding lees- en woordenschattoetsen - Karin van de MortelDenkend lezenDenkend lezen - begrijpend lezen naar een hoger niveau - Dolf JansonMindmap makenMindmap maken - systeemdenken in de klas - Jan JuttenLeesbegrip en aanbod leesonderwijsDe vele kanten van leesbegrip-1; het aanbod - Paul FilipiakLeesbegrip en leesonderwijs, instructieDe vele kanten van leesbegrip -2; instructie - Paul Filipiakwerken met website Lezeninhetvmbo.nlEen positieve leesspiraal in het vmbo - Gerdineke van SilfhoutBeter begrip door vloeiend lezenBeter begrip door vloeiend lezen - Karin van de MortelBeter begrip door vloeiend lezenBeter begrip door vloeiend lezen - Karin van de MortelCooperatief leren in leesonderwijsGebruik het ook in je leesonderwijs! - Paul Filipiaktoetsen in het leesonderwijs -pirls, pisaGedachteloze leesvaardigheden 1- De PIRLS en PISA - paniek - Paul FilipiakTaalonderwijs aantrekkelijk en zinvol makenHoe kinderen taalonderwijs weer als aantrekkelijk en zinvol kunnen ervaren. - Dolf JansonTaal tips voor thuisonderwijsTaaltips voor thuis - Paul FilipiakGedachteloze leesvaardigheden-2Gedachteloze leesvaardigheden 2 - De verwaarloosde kant van leesbegrip - Paul FilipiakAanbevelingen uit leesonderzoek voor leesonderwijsHet achteloze leesbeleid - Tien aanbevelingen voor leesonderzoek en onderwijs - Paul FilipiakLeesmotivatie en samenhangend beleidWie goed leest, leest graag - en andersom - René Leverinkleesonderwijs, hoe andersLeesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders? - Jos CöpDe invloed van fonologische vaardigheden op leren lezen en schrijven Fonologische vaardigheden -1- - Jeanne BuijksLeesonderwijs anders inrichtenMoeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten? - Jos CöpLeesonderwijs anders inrichtenMoeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten? - Jos CöpAutonome leesmotivatie stimulerenHet ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen - Anneke BemerLeeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?Lerende leeshulp - Karin van de Mortelpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakWoorden in de klasWoorden in de klas -1- - Paul FilipiakWoordselectie en woordgroepenWoordselectie en didactiek -5- - Paul FilipiakLezend woorden lerenLezend woorden leren -8- - Paul FilipiakKennisgericht woorden lerenKennisgericht woorden leren -9- - Paul FilipiakWoordenschat toetsingToetsing -10- - Paul FilipiakWoorden in het breinWoorden in het brein -11- - Paul Filipiakkwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiekWoordselectie en woordenschatdidactiek -12- - Paul Filipiakpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakWoorden in de klasWoorden in de klas -1- - Paul FilipiakReferentieniveaus basisonderwijsDe referentieniveaus voor het basisonderwijs - Maarten van der SteegBeoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersBeoordeling LVS toetsen Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersHardopdenkend leren leren intro en overzicht(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakWoordkennis, voorkennis en lezend woorden lerenHet denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakHardopdenkend lezen: Wat werkt?Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezenTips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13) - Paul FilipiakKeuze en definitie leesstrategieënLeesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezen deel 2Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14) - Paul FilipiakProces- en productgerichte evaluatie leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Over de proces- en productgericht evaluatie van het leesonderwijs (6) - Paul FilipiakHardopdenkend leren leren intro en overzicht(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0) - Paul FilipiakHardopdenkend lezen: Wat werkt?Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakWoordkennis, voorkennis en lezend woorden lerenHet denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezenTips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13) - Paul FilipiakKeuze en definitie leesstrategieënLeesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezen deel 2Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14) - Paul FilipiakLezen, waarom zou je?Lezen, waarom zou je? - Dolf JansonLezen, waarom zou je?Lezen, waarom zou je? - Dolf JansonVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2) - Paul FilipiakPisa rankingPISA: Wat je niet zaait, kun je niet oogsten - Karen HeijDe oplossing voor de crisis in het taalonderwijs: Vakmanschap Centraal - Jacquelien BultermanSamen werken aan begrijpend lezen om de toren in stand te houdenBegrijpend lezen, de scheve toren van Pisa - Bert Kalkman

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.