Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Woordenschat

Dossier: alle informatie over Woordenschat

De woordenschat is het totaal van de woorden die het kind kent. Daarbij is er verschil tussen de receptieve en de productieve woordenschat.

De receptieve woordenschat bevat woorden die het kind wel begrijpt, maar (nog) niet gebruikt. Bij de productieve woordenschat gaat het om woorden die het kind gebruikt..

Een vierjarig kind heeft doorgaans een receptieve woordenschat van ongeveer 3200 woorden. Tot het achtste levensjaar komen daar jaarlijks circa 600 woorden bij. Vanaf negende tot hun twaalfde jaar groeit de woordenschat met 1700 tot 3000 woorden per jaar.

Een twaalfjarig kind heeft een receptieve woordenschat van ongeveer 17.000 woorden. Een volwassene heeft ongeveer 50.000-70.000 woorden in zijn woordenschat.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Taalontwikkeling en taalbeleidTaalontwikkeling en taalbeleid
 Wij-leren.nl Academie
Specialist kleuterspelSpecialist kleuterspel
 Medilex Onderwijs

Boeken

Werkmap begrijpend luisteren en woordenschat Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat - Machiel KarelsUitdagend en functioneel taalonderwijsUitdagend en functioneel taalonderwijs - Machiel KarelsHet belang van vroege mondelinge taalvaardigheidAl pratend wijs; het belang van een goede vroege mondelinge taalvaardigheid - Paul Filipiak

Samenvatting

Invloed van nederlandse taal op de woordenschatontwikkelingDe invloed van de nederlandse taal op woordenschatontwikkeling: belangrijke overwegingen voor educatie - redactie

Verdieping

Communicatief zaakvakonderwijsCommunicatief zaakvakonderwijs - Paul Filipiaktaalonderwijs met rijke leeromgevingTaalonderwijs vraagt een rijke leeromgeving - Dolf JansonGrammatica in samenhang aanbieden (deel 3)Grammatica is leuk! (deel 3) - Dolf JansonGrammatica in samenhang aanbieden (2)Grammatica is leuk (deel 2) - Dolf JansonGrammatica in samenhang aanbieden (1)Grammatica is leuk! (deel 1) - Dolf Jansoneigentijds woordenschatonderwijs met woordcirkelMaak van de school een woordpaleis - Jos CöpCommunicatief woordenschatonderwijsCommunicatief woordenschatonderwijs - Paul FilipiakTips voor differentiatie in woordenschatonderwijsDifferentiëren binnen woordenschatonderwijs - Martie de Paterwoordenschatonderwijs vernieuwen vraagt om leiderschapWoordenschatonderwijs in de 21e eeuw: effectief en uitdagend (1) - Jos CöpBegrijpend lezen vakBegrijpend lezen als vak afschaffen? - Paul FilipiakBegrijpend leesresultatenHet optimaliseren van begrijpend leesresultaten - Karin van de MortelExpliciete instructieSpelling en expliciete instructie - Anna BosmanBegrijpend luisteren en lezenVerbeter uw resultaten begrijpend luisteren, begrijpend lezen - Karin van de MortelTaalgericht onderwijsTaal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs - Gerdineke van SilfhoutBewust bezig zijn met taalBewust bezig zijn met taal - Dolf JansonWoordenschat uitbreidenWoordenschat uitbreiden bij begrijpend lezen en bij de zaakvakken - Paul FilipiakLeesdorst lessen - 2Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes - Paul FilipiakLeesdorst lessen - 1Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les - Paul FilipiakWoordenschattoetsOnduidelijk wat de Cito-woordenschattoets meet - Paul FilipiakEffectief leren spellenHersenen en woorden in verbinding - Dolf JansonGoede schooltekstenEen goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs. - Gerdineke van SilfhoutTips woordenschatKnikkers spelers en spel: tips voor woordenschatonderwijs. - Paul FilipiakGrip op leesbegripBeter toetsen en evalueren van lezen met begrip - Karin van de MortelBegrijpend lezenBegrijpend lezen is kwestie van denken - Karin van de MortelVloeiend lezenThe Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip - Karin van de MortelVoorbereiden op toetsenToetstekst als leesgenre Voorbereiding lees- en woordenschattoetsen - Karin van de MortelObjectief beoordelenObjectief beoordelen van taalproducten: een (on)mogelijke opgave - Gerdineke van SilfhoutNaar een goede toetsToetsen die recht doen aan de leerling: 5 stappen naar een goede toets - Eveline van BaalenTaal bij het jonge kindTaalontwikkeling bij het jonge kind - Sieneke GoorhuisSpelling instructieSpellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie - Anna BosmanWoordenschat en ICTHoe ICT het woordenschatonderwijs kan verbeteren - Jos CöpWoordenschatlessenWat maakt woordenschatlessen effectiever? - Jos CöpGoed taal- en leesonderwijsVijf onderwijskundige voorwaarden voor goed taal- en leesonderwijs - Jos CöpBasisontwikkeling en OGWBetekenisvolle opbrengsten voor jonge kinderen - Bea PompertTaalontwikkelingTaalontwikkeling: door taal worden kinderen mensen - Steven PontTaal en omgevingTaal is niet los te verkrijgen - Sieneke GoorhuisTaalles als taallabDe taalles als taallab. Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles. - Dolf JansonLeuke schooltekstenHoe leuk moeten we schoolteksten maken? Opleuken helpt niet! - Gerdineke van SilfhoutLeesbegrip en aanbod leesonderwijsDe vele kanten van leesbegrip-1; het aanbod - Paul FilipiakLeesbegrip en leesonderwijs, instructieDe vele kanten van leesbegrip -2; instructie - Paul Filipiakwerken met website Lezeninhetvmbo.nlEen positieve leesspiraal in het vmbo - Gerdineke van SilfhoutCooperatief leren in leesonderwijsGebruik het ook in je leesonderwijs! - Paul FilipiakTaal tips voor thuisonderwijsTaaltips voor thuis - Paul Filipiaktips voorlezen thuisVoorleestips voor thuis - Lilian van der BoltWoordenschat verbinden met taalbeschouwingWoorden en betekenissen - Dolf Jansonleesonderwijs, hoe andersLeesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders? - Jos CöpDenkontwikkeling sociale en non verbale taalontwikkeling jonge kindDe mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -1- - Paul FilipiakTaalontwikkeling jonge kind fonologie en lexicaal begripDe mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -2- - Paul FilipiakVerwerving zinsopbouw woordopbouw taalontwikkeling (3)De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -3- - Paul FilipiakLeeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?Lerende leeshulp - Karin van de MortelCommunicatieve klasDe communicatieve klas - deel 1 - Paul FilipiakCommunicatieve klas deel 2De communicatieve klas - deel 2 - Paul FilipiakWoorden kiezenHet kiezen van woorden - Paul FilipiakWoordenschatonderwijs impliciet en expliciet lerenWoordenschatonderwijs - deel 1 - Paul FilipiakWoordenschatonderwijs didactiek woordgroep twee en toetsingWoordenschatonderwijs - deel 2 - Paul FilipiakWoordenschatonderwijs impliciet en expliciet lerenWoordenschatonderwijs - deel 1 - Paul FilipiakWoordenschatonderwijs didactiek woordgroep twee en toetsingWoordenschatonderwijs - deel 2 - Paul FilipiakWoorden kiezenHet kiezen van woorden - Paul Filipiakpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakWoorden in de klasWoorden in de klas -1- - Paul FilipiakWoordselectie en woordgroepenWoordselectie en didactiek -5- - Paul FilipiakWoordselectie, woordfrequentie, leerbehoeftenWoordselectie (1) -2- - Paul Filipiakwoordselectie en zins- en tekstbetekenisWoordselectie (2) -3- - Paul FilipiakWoordkennis en taalbeschouwingWoordselectie (3) -4- - Paul FilipiakBelang woordenschatonderwijsWoordenschatonderwijs -6- - Paul FilipiakPratend woorden lerenPratend woorden leren -7- - Paul FilipiakLezend woorden lerenLezend woorden leren -8- - Paul FilipiakKennisgericht woorden lerenKennisgericht woorden leren -9- - Paul FilipiakWoordenschat toetsingToetsing -10- - Paul FilipiakWoorden in het breinWoorden in het brein -11- - Paul Filipiakkwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiekWoordselectie en woordenschatdidactiek -12- - Paul Filipiakpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakWoorden in de klasWoorden in de klas -1- - Paul FilipiakWoordselectie, woordfrequentie, leerbehoeftenWoordselectie (1) -2- - Paul Filipiakwoordselectie en zins- en tekstbetekenisWoordselectie (2) -3- - Paul FilipiakWoordgebruikNadenken over goed woordgebruik - Paul FilipiakLangdurig contact met woordenIn langdurig contact met woorden - deel 1 - Paul FilipiakLangdurig contact met woorden deel 2In langdurig contact met woorden - deel 2 - Paul FilipiakZaakvakwoorden zesstappenaanpakWoorden leren in de zaakvakken - deel 1 - Paul FilipiakZaakvakwoorden werkwijzenWoorden leren in de zaakvakken - deel 2 - Paul FilipiakZaakvakwoorden woordenboekenWoorden leren in de zaakvakken - deel 3 - Paul FilipiakZaakvakwoorden hulpmiddelenWoorden leren in de zaakvakken - deel 4 - Paul FilipiakBeoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersBeoordeling LVS toetsen Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersHardopdenkend leren leren intro en overzicht(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakWoordkennis, voorkennis en lezend woorden lerenHet denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakHardopdenkend lezen: Wat werkt?Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezenTips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezen deel 2Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14) - Paul FilipiakHardopdenkend leren leren intro en overzicht(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0) - Paul FilipiakHardopdenkend lezen: Wat werkt?Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakWoordkennis, voorkennis en lezend woorden lerenHet denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezenTips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezen deel 2Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14) - Paul FilipiakPrentenboeken goed voor woordenschatWoordenschat uitbreiden met prentenboeken - Paul FilipiakGeen woorden maar kinderenGeen woorden, maar kinderen - Paul FilipiakSamen werken aan begrijpend lezen om de toren in stand te houdenBegrijpend lezen, de scheve toren van Pisa - Bert KalkmanVerdiepingsopdrachten voor goede spellers in bovenbouw boWat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.